سیاسی و اجتماعی

افتتاح کارگاه الماس تراش روی مس در زنجان

به گزارش پایگاه خبری آسمان زنجان،محمدرضا انصاری مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان زنجان در این مراسم گفت: هنر مسگری یکی از رشته‌های اصیل، تاریخی و ماندگار شهر زنجان و ایران به شمار می‌رود. اشیا و ظروف مسی دست ساز از زمان‌های دور در موزه‌ها قابل مشاهده هستند. استفاده از فلز برای رفع احتیاجات بشری پس از سنگ، گل و چوب مورد توجه انسان‌های نخستین قرار گرفت. در این میان «مس» به دلیل سهولت در استخراج و بهره‌برداری، شکل‌پذیری و چکش‌خواری بالا مورد استفاده قرار گرفت. صنعت دستی مس در زنجان به بیش از یک هزار سال قبل و به دوره ساسانیان باز می‌گردد. اوج هنر فلزکاری دوره اسلامی مربوط به سلجوقیان است که در این دوره زنجان در کنار مراکزی، چون خراسان، موصل، همدان، ری و اصفهان یکی از مهم‌ترین قطب‌های فلزکاری محسوب می‌شده و در این دوره زنجان به عنوان یکی از مهم‌ترین مراکز تهیه ظروف مرصع‌کاری شده، مطرح بوده است. بنابر این این اداره کل با حمایت از بخش خصوصی جهت ارتقاء مهارت و تقویت جامعه شاغلین در حوزه مس و مسگری،‌‌ کارگاه الماس تراش روی مس را در مرکز شهید رجائی زنجان راه اندازی می کند تا علاقه مندان با آموزش هنر صنایع دستی در صنعت مسگری که هنری ماندگار از پیشنیان است را حفظ و در اشتغال و کارآفرینی در این حرفه پویا باشند.
قابل ذکر است فضای کارگاه‌هایی که در این مرکز در اختیار افراد ماهر و توانا در امر آموزش قرار داده شده است نیازمند حمایت مسؤولین و دستگاه‌های اجرایی در جهت ایستایی و توسعه آموزش های مهارتی و کارآفرینی و اشتغال جوانان استان می باشد.
خالقی فرماندار شهرستان زنجان ضمن افتتاح و بازدید از کارگاه الماس تراش روی مس گفت: براساس ماده ۱۶ قانون حمایت از کارآفرینان و تولیدکنندگان که دارای گواهینامه آموزش فنی و حرفه ای می‌باشند با مراجعه به سامانه جهت اخذ وام ثبت نام کنند. و این حمایت اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان زنجان از نظر فضا و آموزش و صدور گواهینامه مهارتی قابل ستایش و قدردانی می‌باشد.
فرماندار زنجان در خصوص تولیدات کارآفرینان این مرکز گفت : به پیشنهاد انصاری مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان زنجان درنظر است بازارچه ای برای فروش تولیدات در جوار همین مرکز آموزشی برپا شود.
گفتنی است، کارگاه الماس تراش روی مس با حضورموسوی‌ مدیرکل زنان و خانواده استانداری، خالقی فرماندار شهرستان زنجان، جمعی از مدیران و رؤسای دستگاه‌ها و ارگان‌های دولتی و بخش خصوصی به همراه مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان زنجان در مرکز آموزش مهارت، کارآفرینی و اشتغال شهید رجایی افتتاح شد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا