فرهنگ و هنر

تولید ۱۸ فیلم‌کوتاه داستانی، مستند و پویانمایی

به گزارش پایگاه خبری آسمان زنجان، رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی استان زنجان؛ مستند «شهیده فهیمه سیاری» روایت دختران نسل دیروز و نسل امروز است.
امیر نعمتی؛ رییس حوزه هنری استان زنجان گفت: از ابتدای سال ۱۴۰۱ تاکنون، ۱۸ فیلم کوتاه داستانی، مستند و پویانمایی توسط فیلمسازان و هنرمندان زنجانی تولید شده است و ادامه داد: پیش از تولید آثار در حوزه هنری زنجان، موضوع‌های مطرح شده توسط پژوهشگران جوان استان مورد تحقیق و بررسی قرار می‌گیرند که تولید مستند «شهیده فهیمه سیاری» و مستند «مسجد دمیریه» نیز از این قاعده مستثنی نبوده است که پژوهش هر دو مستند توسط کبری جباری انجام شده است.
نعمتی با اشاره به اینکه محل‌های تصویربرداری مستند شهیده فهیمه سیاری در شهرهای تهران، قم و زنجان می‌باشند گفت: این مستند در قالب زندگینامه و به کارگردانی و نویسندگی ابوالفضل گلفام و تهیه‌کنندگی حوزه هنری استان زنجان در حال ضبط می‌باشد که به نوعی روایت دختران نسل دیروز و نسل امروز است.
وی با بیان اینکه بخشی از این مستند بصورت بازسازی بخش‌های از فعالیت‎های شهیده فهمیه سیاری توسط خواهر ایشان روایت می‌شود، خاطرنشان شد: در قسمت‌هایی از فیلم گوینده، زندگینامه ایشان را بصورت دکلمه و از زبان خواهرشان بیان خواهند کرد.
نعمتی به تولید هفت قسمت دیگر از مجموعه مستند «مادران آفتاب» اشاره کرد و گفت: مستند «فاطمه» به کارگردانی رضا میرزایی، مستندهای «مادر شهید جوادی»، «راضیه» و «عذرا» به کارگردانی حسن مهرآذر، مستند «ماه‌جبین» به کارگردانی حاتم معصومی و مستندهای «سمیه کحالی» و «عالم‌تاج» به کارگردانی ابوالفضل گلفام از جمله فیلم‌های مستندی هستند که هر یک با روایتی ساده، صمیمی و لطیف به زندگی مادران شهدا پرداخته است.
رییس حوزه هنری استان زنجان با بیان اینکه تعدادی از فیلمنامه‌های هنرمندان پس از بررسی در شورای تصویب فیلمنامه حوزه هنری زنجان مورد تصویب و حمایت قرار گرفته‌اند، خاطرنشان شد: چهار عنوان از این آثار با عناوین «کیک تولد» به کارگردانی وحید انصاری، «مساعده» به کارگردانی شبنم طارمی، «تلاقی» به کارگردانی مهدی خدایی و پویانمایی «در آغوش مادر» به کارگردانی میثم سیفی جزو فیلمنامه‌های تصویب شده در دفتر هنرهای تصویری بوده‌اند.
به گفته نعمتی انیمیشن «تماشای عشق» به کارگردانی جعفر صیادی نیز از حمایت حوزه هنری برخوردار بوده است، همچنین سه فیلم کوتاه «مشت آخر»، «داستان دست‌ها» و «ایران»، جزء فیلم‌هایی هستند که بصورت تجربی و در قالب ۱۰۰ ثانیه توسط فعالان و هنرجویان باشگاه مستندسازی حوزه هنری استان زنجان تولید شده است.
نعمتی به دو مورد از نماهنگ‌ «عمود ظهور» و «آرامِ جان» با موضوع پیاده‌روی اربعین و عزاداری حضرت اباعبدالله‌الحسین(ع) که در ایام محرم تولید شده است، اشاره کرد و افزود: اشعار هر دو نماهنگ از سروده‌های استاد حاج ولی‌الله کلامی‌زنجانی بوده و گروه سرود کریم اهل بیت(ع) متشکل از جوانان آئینی استان و به سرپرستی علی ملکی اجرای آن را بر عهده داشته است.
مستند «دمنوش» از دیگر آثار تولید شده این نهاد بوده که نعمتی در گفته‌های خود به آن اشاره کرد و یادآور شد: این مستند به کارگردانی ابوالفضل گلفام و تهیه‌کنندگی حوزه هنری، روایتی است از زندگی یکی از خادمین حسینیه اعظم زنجان به نام صفر الماسی که بخش قابل توجهی از وقت خود را در طول سال برای تدارک و آمادگی برای خدمت به عزاداران دسته حسینیه اعظم زنجان در یوم‌العباس (هشتم محرم) اختصاص داده است.
نعمتی تشریح کرد: مستند «دمنوش» تلاش دارد تا باورها و اعتقادات انسانی و روحیه و فرهنگ عاشورایی مردم زنجان به حضرت اباعبدالله الحسین(ع) در مدت زمان ۱۵ دقیقه به تصویر بکشد. فیلمبرداری این مستند در دهه اول محرم سال ۱۴۰۱ انجام شده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا