فرهنگ و هنر

فیلم«تلاقی»,برشی از تقابل مرگ و زندگی

فیلم کوتاه داستانی «تلاقی» به کارگردانی مهدی خدایی از تولیدات 100ثانیه‌ای حوزه هنری استان زنجان در سیزدهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم‌های 100 است.

به گزارش پایگاه خبری آسمان زنجان، مهدی خدایی؛ کارگردان فیلم کوتاه «تلاقی» با اشاره به زمان یک روز تصویربرداری ساخت این فیلم گفت: فیلم«تلاقی» یک ایده‌ی بسیار ساده و موقعیت محور دارد.
خدایی با اشاره به اینکه ایده‌ها حاصل خودآگاه و ناخودآگاه نویسنده هستند که رشد پیدا می‌کنند و تبدیل به یک فیلمنامه کامل می‌شوند، گفت: موقعیت داستانی فیلم «تلاقی» از زندگی روزمره ما جدا نیست. این فیلم به نوعی می‌خواهد آدم‌ها را به دیدار خودشان ببرد؛ یعنی «برخورد خود با خویشتن».
وی، شکل‌گیری ایده ساخت این فیلم را حاصل جرقه‌ی معنوی عنوان کرد و با یادآوری خاطره‌ای از سال‌های گذشته ادامه داد: در سال‌های گذشته کلیپی از تلاوت قرآن توسط قاری نونهال مالزیایی دیده بودم که ایشان در لحظه تلاوت آیه‌ای از قرآن کریم گریه می‌کردند. برایم جالب بود که بدانم چه چیزی در ذهن او می‌گذرد که او را به گریه وا می‌دارد.
این کارگردان جوان با اشاره به آیه « قُلْ إِنَّ الْمَوْتَ الَّذِی تَفِرُّونَ مِنْهُ فَإِنَّهُ مُلَاقِیکُمْ؛ بگو عاقبت مرگی که از آن فرار می‌کنید شما را ملاقات خواهد کرد.» درخصوص نگارش فیلمنامه و تولید اثر گفت: کنجکاوی درک آن لحظه سال‌ها ذهنم را درگیر کرده بود تا این که تصمیم گرفتم به ملاقات با مرگ و تلاقی مرگ و زندگی یک صورت عینی و تصویری بدهم و اینجا بود که ایده‌ی ساخت فیلم «تلاقی»؛ دیداری که انگار خود فرد آن را حس می‌کند و خود زنده‌ی فرد با خود مرده‌اش دیدار می‌کند، به ذهنم رسید.
خدایی با بیان اینکه قالب ساخت فیلم ۱۰۰ بسیار سخت است، اظهار داشت: سعی می‌کنم محیط پیرامون و جهان اطرافم را بهتر و بادقت‌تر ببینم تا ایده خودش به سمتم بیاید.
گفتنی است؛ نویسندگی و کارگردانی این اثر را مهدی خدایی و تهیه‌کنندگی آن را حوزه هنری استان زنجان بر عهده داشته است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا