اخبار ویژهپزشکی و سلامت

تأمین کمبود شیرخشک تا پایان آبان

به گزارش پایگاه خبری آسمان زنجان، معاون وزیر بهداشت و رئیس سازمان غذا و داروی کشور با بیان اینکه در تأمین شیرخشک‌ها با کمبود مواجه هستیم، گفت: تا پایان آبان‌ماه این کمبود برطرف می‌شود.
دکتر سیدحیدر محمدی، معاون وزیر بهداشت و رئیس سازمان غذا و داروی کشور، امروز چهارم آبان‌ماه در نشست روسا و معاونین غذاو دارو دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی کلان منطقه ۶ آمایشی کشور در سالن اجلاس مرکز همایش‌های بین‌المللی روزبه دانشگاه علوم پزشکی زنجان با اشاره به شرایط خاص کنونی کشور و تحریم‌های ظالمانه جوامع بین‌المللی درخصوص تأمین ارزی و فراهم شدن نقدینگی جهت خرید، تهیه و تولید دارو، گفت: در حال حاضر در حوزه دارو، تجهیزات پزشکی و ملزومات مصرفی، شرایط نسبتا پایداری داریم.
وی افزود: باتوجه به ناپایداری و عدم ثبات در تهیه و تولید شیر خشک در چند ماه اخیر، تفاهم‌نامه‌ای با بانک مرکزی جهت ارز مورد نیاز خرید، تهیه و تولید دارو، تجهیزات پزشکی و شیرخشک منعقد و اواخر تیرماه به بانک‌های عامل ابلاغ شد.
معاون وزیر بهداشت ادامه داد: تاخیر در ابلاغ این تفاهم‌نامه، سبب شد تا در چهار ماه اول سال با مشکل عدیده ارزی روبرو شویم که با ورود شخص ریاست جمهور و معاول اول ایشان، مشکل برطرف و بلافاصله اقدامات مورد نیاز انجام شد.
رئیس سازمان غذا و دارو با اشاره به مرتفع شدن مشکلات ارزی از اواخر تیرماه و دریافت نیمی از سهمیه ارزی، خاطرنشان کرد: انتظار می‌رود تا پایان سال و با اختصاص باقی ارزها به شرکت‌ها، تأمین دارو و اقلام به درستی انجام شود.
به گفته دکتر محمدی در حال حاضر تأمین دارو در وضعیت نسبتا مناسبی قرار دارد و با توجه به برنامه‌ریزی‌ها و پیش‌بینی‌های صورت گرفته، برای جلوگیری از کمبود برخی اقلام دارویی و نوسانات ارزی در ماههای آخر سال، ذخیره استراتژیک ایجاد شده است.
وی به کمبود برخی از داروها از قبیل متی‌مازول اشاره کرد و افزود: اواسط این هفته ماده اولیه این دارو وارد کارخانه و تولید شد که بعد از صدور تأییدیه آزمایشگاه و مراحل بسته‌بندی، از روز یکشنبه توزیع گسترده آن آغاز می‌شود که با این مقدار تولید، حداقل نیاز ۹ ماه کشور به این دارو تأمین شده است.
رئیس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه در حال حاضر کمبود برخی از داروها مثل داروهای پیوندی و فاکتور هشت، رفع شده و به اندازه یکسال نیاز کشور، موجودی وجود دارد و به اندازه سه ماه هم توزیع شده است، اظهار کرد: درخصوص کمبود داروی آلبومین نیز که بعد از کرونا مصرفش کمتر شده‌ ولی در مواردی در حوزه ناباروری بسیار مصرف می‌شود و بیمه‌ها هم بعضا این دارو را پوشش می‌دهند.
معاون وزیر بهداشت ادامه داد: داروی آلبومین برای کسانی که دچار نقص سیستم ایمنی بدن هستند کاربرد دارد و باتوجه به اینکه این میزان دارو در سال‌های گذشته پاسخگوی نیاز جامعه نبود، در صدد تولید آن هستیم.
دکتر محمدی افزود: سال گذشته با احساس خطر کمبود این دارو، از محققان حوزه پلاسما درخواست همکاری کردیم و درحال حاضر هم یک پالایشگاه خون فعال در تهران داریم و یک پالایشگاه هم بخش خصوصی دارد که الان غیرفعال است و اگر مسیر به خوبی پیش رود اواخر سال به تولید خواهد رسید.
وی یادآور شد: یک پالایشگاه هم در محدوده دانشگاه علوم پزشکی کرج قرار دارد که در صورت راه‌اندازی به عنوان بزرگترین پالایشگاه‌ منطقه از نظر تولید فراورده‌های خونی محسوب خواهد شد که مرحله اول آن تولید آلبومین و سپس ivig و سایر فاکتورهای خونی است و در حدود ۲۰۰ – ۳۰۰ لیتر در مجموعه نوژین ظرفیت دارد که پیگیر راه‌اندازی سریع آن هستیم و در صورت راه‌اندازی، نیاز ما به واردات این قبیل داروها کمتر خواهد شد. همچنین کمبود داروهای پیوندی نیز، مرتفع شده است.
رئیس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه در یکسال گذشته به دلیل تغییر الگوی مصرف سرم در کشور، با کمبود آن مواجه بودیم به‌طوریکه مصرف ماهانه آن از حدود ۱۱ تا ۱۲ میلیون، به بیش از ۲۰ میلیون مصرف، در اواخر همه‌گیری کرونا، افزایش یافت، گفت: در این راستا ظرفیت تولید ما از ۱۰ تا ۱۲ میلیون به حدود ۱۵ الی ۱۶ میلیون که معمولا میانگین مصرف بود، رسید و الباقی یا صادر یا تولید نمی‌شد که باتوجه به این کمبود، افزایش تولید ما تا سقف ۱۶ میلیون ادامه یافت و مابه‌التفاوت آن هم چون نیاز بود، اعلام کمبود می‌شد و الان نیز ماهیانه حدود ۴ تا ۶ میلیون واردات سرم داریم.
معاون وزیر بهداشت با اشاره به راه‌اندازی کارخانه جدید تولید سرم (دانا) در تبریز که در حال حاضر در تولید سرم شستشو فعال است، افزود: این کارخانه به زودی سرم‌های تزریقی هم تولید می‌کند و با راه افتادن این کارخانه و چند خط دیگر در سایر استان‌ها، امید می‌رود مشکلِ نیاز به سرم رفع شود.
به گفته دکتر محمدی در حوزه تجهیزات و ملزومات مصرفی هم مشکل عمده‌ای وجود ندارد اما در برخی اقلام ارتوپدی به دلیل مسئله ارز اروپایی، در تحویل، مشکلاتی وجود دارد، لذا انتظار می‌رود گروه‌های ارتوپدی موارد کمبود اعم از پیچ و پلاک را از نمونه‌های داخلی تأمین کنند.
وی خاطرنشان کرد: کمبود برخی از اقلام چشمی با سهمیه‌بندی در بعضی از دانشگاه‌ها حل شد همچنین میزان سهمیه‌بندی‌های ثبت‌شده اقلام، براساس گزارش ثبت‌شده در سامانه تی‌تک است و اگر مرکزی محصولات خود را در این سامانه ثبت نکند، سهمیه‌ای نخواهد داشت.
رئیس سازمان غذا و دارو با اشاره به عدم ثبات در تأمین شیرخشک، گفت: عمده تأمین کنندگان ماده اولیه شیر خشک رگولار در ایران، توسط پنج شرکت است. اما شیرخشک رژیمی برای کودکان مبتلا به بیماری‌های مختلف به وفور موجود است و در تولید شیرخشک‌های متابولیک تحویلی در درب منزل هم، هیچ مشکلی نداریم.
معاون وزیر بهداشت با اشاره به نیاز ماهانه پنج میلیون قوطی شیرخشک رگولار گفت: اگر تأمین مواد اولیه تهیه این شیرخشک توسط این دو تأمین کننده اصلی در استان‌های قزوین و مشهد که بیش از ۸۶ درصد نیازهای کشور را تأمین می‌کنند، رفع شود، با افزایش سرعت در تولید، مشکل کمبود شیرخشک نیز تا اواخر آبان تأمین می‌شود.
دکتر محمدی درخصوص واردات محموله‌های شیر خشک طبق سیاست‌ها، گفت: با تأییدیه آزمایشگاه، شیرخشک‌های وارداتی توزیع خواهد شد و با توجه به اختصاص ارز ترجیحی، قیمت آنها هم به نسبتا پایین‌تر خواهد بود و این اقدامات در راستای تنظیم بازار انجام می‌گیرد.
وی با تاکید براینکه شیرخشک‌ها باید برحسب سهمیه در داروخانه‌ها توزیع شود و داروخانه‌هایی که در سامانه تی‌تک ثبت‌نام نکرده‌اند به هیچ عنوان سهمیه‌ای به آنها تعلق نمی‌گیرد، اظهار کرد: با ثبت در این سامانه و با اعمال شفافیت در توزیع، شیرخشک به دست مصرف کننده نهایی می‌رسد.
رئیس سازمان غذا و دارو با اشاره به مصرف بخش زیادی از شیر خشک‌ها توسط قنادی‌ها، فروشگاه‌ها، حلواسازی‌ها به دلیل ارز ۴۲۰۰ تومانی که قیمت تمام شده‌ی یک چهارم قیمت واقعی است، افزود: با این اقدام جلوی برخی از این موارد گرفته می‌شود.
معاون وزیر بهداشت درخصوص سهمیه‌بندی داروها برای داروخانه‌هایی که ثبت را انجام می‌دهند، گفت: درست همان روشی که برای ثبت شیرخشک در سامانه تی‌تک صورت می‌گیرد، برای سایر اقلام در داروخانه‌ها هم باید اعمال شود. داروخانه‌هایی شفافی هستند که در این سامانه ثبت اطلاعات می‌کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا