اقتصاد

صدور و ارسال صورتحساب الکترونیکی اصلاحی در سامانه مودیان

امکان صدور و ارسال صورتحساب الکترونیکی اصلاحی، ابطالی و برگشت از فروش در سامانه مودیان فراهم گردیده است و در صورت لزوم مودیان می توانند نسبت به استفاده از آن اقدام نمایند.

به گزارش پایگاه خبری آسمان زنجان، مدیرکل امور مالیاتی استان زنجان در مصاحبه اختصاصی با اشاره به اجرایی شدن قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان اعلام داشت: از ابتدای سال آتی کلیه اشخاص حقوقی بجز اشخاص حقوقی موضوع ماده ۱۶ قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب سال ۱۴۰۰، مشمول صدور و ارسال صورتحساب الکترونیکی به سامانه مودیان می باشند.
فیروز شکوری با اعلام اینکه به تمامی مودیان دارای ثبت نام در نظام مالیاتی کشور فارغ از زمانبندی فراخوان ها، از طرف مرکز تنظیم مقررات، کارپوشه تخصیص داده شده است، اظهار داشت: در مرحله سوم تمامی اشخاص حقوقی که تا کنون فراخوان نشده بودند به جز اشخاص حقوقی موضوع ماده ۱۶ قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب سال ۱۴۰۰ از طرف سازمان امور مالیاتی کشور، فراخوان و ملزم به صدور و ارسال صورتحساب الکترونیکی به سامانه مودیان شده اند.
شکوری در خصوص فراخوانهای مراحل اول و دوم بیان داشت: در مرحله اول شرکتهای پذیرفته شده در بورس و فرابورس از ابتدای آبان ماه سالجاری و شرکت های دولتی و سایر اشخاص مشمول قانون ۵ خدمات کشوری در مرحله دوم از اول دیماه سالجاری ملزم به اجرای قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان و صدور صورتحساب های الکترونیکی طبق استانداردهای اعلامی سازمان امور مالیاتی کشور و ارسال به سامانه مودیان شده بودند.
این مقام مسئول خاطر نشان شد: امکان صدور و ارسال صورتحساب الکترونیکی اصلاحی، ابطالی و برگشت از فروش در سامانه مودیان فراهم گردیده است و در صورت لزوم مودیان می توانند نسبت به استفاده از آن اقدام نمایند.
شکوری با اشاره به ماده ۷ قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان افزود: وفق مقررات این ماده ارسال صورتحساب های الکترونیکی به سامانه مودیان به منزله ثبت آن در سامانه فهرست صورت معاملات موضوع ماده ۱۶۹ قانون مالیات های مستقیم بوده و فروشنده و خریدار تکلیف اضافی در این خصوص نخواهند داشت.
در ادامه این مقام مسئول در خصوص نحوه صدور و ارسال صورتحسابهای الکترونیکی به سامانه مودیان اظهار داشت: برای این منظور دو روش، ارسال مستقیم و ارسال از طریق شرکت های معتمد ارائه دهنده خدمات مالیاتی بر اساس صلاحدید و تصمیم مودیان، امکان پذیر می باشد. همچنین ارسال صورتحساب از طریق سامانه های جامع تجارت، تدارکات دولت و ثامن، در صورت انتخاب و اعلام مودی امکان پذیر می باشد، اما صورتحساب های ارسالی از این طریق باید مطابق استانداردهای الزامی قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان بوده و مسئولیت ارسال آن به سامانه مودیان بر عهده خود مودی خواهد بود.
مدیرکل امور مالیاتی استان زنجان اعلام داشت: چنانچه خریدار مصرف کننده نهایی نباشد، صورتحساب های الکترونیکی صادره توسط فروشندگان کالا و خدمات در راستای قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان به صورت خودکار در کارپوشه خریدار قرار می گیرد و خریدار مکلف است ظرف ۳۰ روز از تاریخ درج صورتحساب الکترونیکی در کارپوشه نسبت به اعلام پذیرش یا عدم پذیرش این صورتحساب الکترونیکی اقدام نماید. عدم اظهار نظر ظرف مدت مذکور به منزله تائید صورتحساب مربوطه می باشد.
مدیرکل امور مالیاتی استان زنجان در خصوص نحوه دریافت شناسه یکتای حافظه مالیاتی اظهار داشت: دریافت شناسه یکتای حافظه مالیاتی از طریق بخش عضویت در کارپوشه مودی در سامانه مودیان به نشانی tp.tax.gov.ir امکان پذیر می باشد. همچنین افزود: “راهنمای پایانه فروشگاهی و سامانه مودیان در بخش کارپوشه و عضویت” در درگاه سازمان امور مالیاتی کشور به نشانی intamedia.ir بخش آئین نامه ها، دستورالعمل ها و نرم افزار های مرتبط جهت دسترسی عموم مودیان بارگذاری شده است.
شکوری ضمن اشاره به ماده ۶ قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان اعلام داشت: جمع صورتحساب های الکترونیکی صادره در هر دوره توسط مودی، حداکثر می بایست معادل سه برابر فروش اظهار شده وی در دوره مشابه سال قبل مشروط به پرداخت یا ترتیب پرداخت مالیات آن، می باشد. صدور صورتحساب الکترونیکی مازاد بر حد مجاز مذکور، منوط به پرداخت مالیات بر ارزش افزوده متعلقه با تعیین ترتیب پرداخت بدهی مالیاتی یا ارائه تضامین کافی می باشد.
وی افزود: برای واحدهای جدیدالتاسیس یا فاقد سابقه مالیاتی، حد مجاز یاد شده حداکثر سه برابر معافیت سالانه موضوع ماده ۱۰۱ قاتون مالیات های مستقیم می باشد.
شکوری خاطر نشان شد: به صورتحسابهای صادره مازاد بر سقف مجاز یاد شده بدون پرداخت مالیات بر ارزش افزوده متعلقه یا تعیین ترتیب پرداخت بدهی مالیاتی یا ارائه تضامین کافی، اعتبار مالیاتی تعلق نخواهد گرفت.
مدیرکل امور مالیاتی استان زنجان با بیان اینکه عدم صدور صورتحساب الکترونیکی موجب تعلق جرائم موضوع ماده ۲۲ قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان خواهد شد اظهار داشت: عدم صدور صورتحساب الکترونیکی معائل ۱۰ درصد مجموع مبلغ فروش انجام شده بدون صورتحساب الکترونیکی یا بیست میلیون ریال هر یک که بیشتر باشد خواهد شد. همچنین عدم عضویت در سامانه مودیان، عدم استفاده از پایانه فروشگاهی، عدم استفاده از حافظه مالیاتی، استفاده از حافظه مالیاتی متعلق به سایر مودیان و یا واگذاری حافظه مالیاتی خود به دیگران، موجب تعلق ده درصد مجموع مبلغ فروش اتجام شده از آن طریق یا بیست میلیون ریال هر یک که بیشتر باشد و محرومیت از اعمال معافیت های مالیاتی، نرخ صفر و مشوق های موضوع قانون مالیاتهای مستقیم درهمان سال مالی خواهد شد.

نرگس محمودی کد خبرنگاری ۴۶۳۶

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا