اخبار ویژهسیاسی و اجتماعی

اطمینان از وضعیت رفاهی مردم را وزارت کار دنبال می‌کند

اطمینان از وضعیت رفاهی مردم رویکردی است که وزارت کار دنبال می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری آسمان زنجان، طیب جعفری در نشست خبری با اصحاب رسانه با بیان اینکه میزان سهم بخش خدمات در اشتغال استان ۳۶.۸ درصد بود که این شاخص در سال ۱۴۰۱به ۴۱ درصد افزایش یافته است اظهار داشت: بیشترین رشد هم طی فعالیت دولت سیزدهم محقق شده که طی ۲ سال گذشته اتفاق افتاده است.
وی با بیان اینکه میانگین اشتغال بخش خدمات در کشور ۵۱.۶ درصد است، گفت: روند رو به رشد افزایش بخش خدمات در اشتغال استان شکل گرفته و حرکت های خوبی در این زمینه در استان در جریان است.
جعفری با بیان اینکه ۴۱ درصد تولید ناخالصی استان مربوط به بخش خدمات است، خاطرنشان کرد: با این وجود تعداد شاغلان این بخش متناسب با این شاخص نبود، از این رو رویکردها به سمت هدایت تسهیلات بانکی و حمایت ها به بخش خدمات بیشتر شد تا سهم بخش خدمات در اشتغال رشد داشته باشد.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان زنجان گفت: در زمان حاضر سهم بخش کشاورزی از اشتغال استان، ۲۵.۴ درصد است که از میانگین کشوری ۱۴درصد، بیشتر است.
جعفری با بیان اینکه در سال ۱۴۰۰درصد افراد جدیدی که وارد کار شدند در استان زنجان ۱۳درصد بود، گفت: علی‌رغم افزایش نرخ مشارکت اقتصادی، شاهد تثبیت نرخ بیکاری در استان بودیم و اجازه داده نشد نرخ بیکاری در استان متناسب با جمعیت انبوهی که وارد بازار کار می‌شد، افزایش پیدا کند.
وی افزود:نسبت اشتغال در سال ۱۴۰۰ در استان ۴۲.۵ بوده که این رقم برای کشور ۳۷درصد بود و در سال ۱۴۰۱نسبت اشتغال استان ۴۵.۷ درصد بوده که رقم کشوری ثابت بوده و این شاخص نشان می‌دهد استان به لحاظ بازار کار پویایی لازم را داشته است و توانسته در کنار تحریک سمت عرضه نیروی کار برای مشارکت در اقتصاد پاسخ‌گویی مناسبی به نیاز مردم داشته باشد.
مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی استان زنجان با بیان اینکه یکی از ایده‌آل‌های ما در استان این است که تجمیع نیروی کار از بخش کشاورزی کم شده، فشار از روی بخش آب، زمین، محیط‌زیست کم شود و شاهد توسعه بخش خدمات باشیم، عنوان کرد: عدالت در دستیابی به بخش‌های شغلی یکی از ایده‌آل‌ها است و وزارت کار سامانه جستجوی شغل را راه انداخته که یک بورس الکترونیکی برای پیدا کردن شغل و پیدا کردن نیروی کار است. همچنین کاریابی‌ها نیز به عنوان شتاب‌دهنده در سطح استان فعالیت می‌کنند.
وی با بیان اینکه دولت و مجلس تسهیلات تکلیفی را به مرور در یک مسیر واحد تجمیع می‌کنند، گفت: اطمینان از وضعیت رفاهی مردم رویکردی است که وزارت کار دنبال می‌کند. وزارت کار از اسفندماه سال گذشته خرید اعتباری کالا را آغاز کرده و یک ویژگی جدید به بحث خرید اعتباری اضافه کرده‌ است که اگر سه دهک اول و افراد تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد از کالابرگ خود به میزان ۲۰۰ هزار تومان خرید کنند یک عدد ۱۲۰ هزارتومانی نیز به سبد ۱۱قلم کالا آن‌ها اضافه می‌شود. شبکه ملی اعتبار یکی از یادگارهای دولت فعلی خواهد بود که از طریق آن حمایت شفاف از مردم را انجام می‌دهد.
این مسئول با بیان اینکه از آغاز طرح تا به امروز ۳۰ هزار و ۶۲۳ تراکنش در غالب خرید اعتباری در استان ثبت شده و ترمینه‌های فعال استان در ابتدای طرح ۴۸۰ بود و الان به عدد ۱۴۲۲ترمینال فعال رسیده و تقریبا پوشش حداکثری در استان داریم، عنوان کرد: در سال ۱۴۰۰حدود ۱۲۲خانه بهداشت کارگری وجود داشت که آمار این خانه‌ها در سال ۱۴۰۱را به ۱۳۲خانه افزایش دادیم. همچنین با توجه به فرهنگ‌سازی که رخ داده از شروع سال ۱۴۰۲تاکنون ۲۱ هزار و ۶۲۴ نفر از این خدمات استفاده کردند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا