فرهنگ و هنر

وقتی قهرمان داریم، قهرمان نمی‌سازیم

به گزارش پایگاه خبری آسمان زنجان، نشست هم‌اندیشی سومین جایزه حماسی با حضور ساسان ناطق مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری و جمع کثیری از داستان‌نویسان و نویسندگان پیشکسوت و جوان استان در حوزه هنری انقلاب اسلامی استان زنجان برگزار شد.
ساسان ناطق در ابتدا ضمن اشاره به شرایط فراخوان سومین جایزه حماسی داستان و حوزه‌های برگزاری آن که شامل رمان و داستان می‌باشد به تشریح ابعاد مختلف داستان حماسی و چرایی برگزاری این جایزه ادبی و توجه نویسندگان به سمت ادبیات و رویدادهای بومی پرداخت.
ناطق افزود: حماسه به دلاوری و شجاعت اشاره دارد که ریشه در اعمال و سلوک و مرام پهلوانی دارد. اما وقتی قهرمان داریم، قهرمان سازی نمی‌کنیم و وقتی تاریخ داریم، دیگر نیازی به تاریخ‌سازی نیست.
وی ادامه داد: پهلوان کسی است که مردم به خاطر فعلش به او نزدیکند و او را دوست دارند؛ افعال پهلوانی یا حادثه و ماجراجویی حماسه است که الهام بخش، نشاط آفرین، باعث حرکت، وحدت غرور و فخر مردم بشود.
نویسنده کتاب «اعترافات کاتب کشته شده» با اشاره به اینکه در کنار حماسه‌های تاریخی، دینی، بومی، حماسه‌های مصنوعی و بر ساخته خیال هم داریم که با جلوه‌های سینمایی و ادبی، واقعی جلوه داده می‌شوند. اما وقتی خودمان تاریخ داریم، وقتی قهرمان داریم؛ نه تاریخ‌سازی می‌کنیم نه قهرمان‌سازی. که البته یکی از وظایف سینما و ادبیات کمک به ماندگاری تاریخ و قهرمانان یک ملت است.
نویسنده کتاب «در آفریقا همه چیز سیاه است»، افزود: حماسه در شکل امروزی و کهن خود می‌تواند تحکیم کننده باورها، فرهنگ و هویت قومی و ملی شود. آثار حماسی جزو دارایی‌های معنوی ملت‌ها هستند و هیچ ملتی در جهان دارایی و اندوخته‌های معنوی‌اش را پنهان نمی‌کند. پایان این نشست هم‌اندیشی نیز مثل تمامی نشست‌های ادبی و هنری هنرمندان با گفتگو و پرسش و پاسخ سپری شد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا