سیاسی و اجتماعی

شناسایی ۲۲۰گونه از گیاهان دارویی در نقاط مختلف

به گزارش پایگاه خبری آسمان زنجان،نادر عباسی در نشست خبری با اصحاب رسانه به مناسبت هفته پژوهش،با بیان اینکه به لحاظ تولید علم کشور ایران در سال ۲۰۱۲در رتبه ۱۷ و به لحاظ فناوری در رتبه ۱۱۳قرار داشت، اظهار داشت: این رتبه در سال ۲۰۲۲ارتقا یافته و به ۱۵در تولید علم و ۵۳ در حوزه فناوری رسید.
وی با اشاره به اینکه استان زنجان دارای ۲.۲ میلیون هکتاری زمین است، گفت: ۱.۱ درصد از این سطح مراتع، ۰.۸۴ کشاورزی و ۰.۱۱ جنگل است.
رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی استان زنجان در توضیح اینکه چرا علم به ثروت و فناوری تبدیل نمی‌شود تصریح کرد: در دنیا برای پژوهش ارزش قائل هستند و یک درصد از تولیدات ناخالص داخلی را به آن اختصاص می‌دهند اما در ایران این عدد بسیار پائین است.
عباسی افزود: در برنامه ششم توسعه سهم پژوهش از تولید ناخالص داخلی باید به ۴ درصد می‌رسید اما این عدد در سال گذشته در حدود نیم درصد بود و امیدوار هستیم در برنامه هفتم توسعه به پژوهش توجه بیشتری شود.
وی با بیان اینکه ۳۳۸ هزار هکتار از اراضی استان مختص کشت، دیم است یاداور شد: ۱۰۶هزار هکتار از اراضی استان مختص کشت آبی است و در این بین باغات آبی بارور نیز ۵۸ هزار هکتار را به خود اختصاص داده‌اند.
رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی استان زنجان خاطرنشان کرد: هر یک از شهرستان‌های استان در تولید محصول خاصی، آوازه داشته و شرایط آب و هوایی منطقه مستعد کشت محصولی خاص و تولیدی خاص است.
عباسی گفت: خدابنده در کشت گندم، جو، سیب‌زمینی، ماهنشان در تولید زردآلو، دام سبک و تولید ماهی سردآبی، طارم در تولید زیتون، ابهر در تولید لوبیا و انگور، خرمدره در تولید انگور و زنجان در تولید سیب در استان آمار بالایی دارند و پراکندگی تولید این محصولات در شهرستان‌های مذکور سالانه تکرار می‌شود.
وی با بیان اینکه یک هزار ۳۰۰ گونه گیاه در استان شناسایی شده است عنوان کرد: بیشتر این گیاهان شامل گون هستند که در نوع خود بی‌نظیر بوده و ۶۰ درصد منابع طبیعی به لحاظ فنی فقیر محسوب می‌شوند و فقط ۷ درصد در وضعیت مطلوب قرار دارند.
رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی استان زنجان تصریح کرد: مرکز تحقیقات آموزش و منابع طبیعی استان زنجان دارای هشت بخش تحقیقاتی، شش ایستگاه تحقیقاتی مرکز رشد و پنج آزمایشگاه است.
این مقام مسئول به حوزه فعالیت سازمان اشاره کرد و گفت: ترویج، حفظ مدیریت ذخایر ژنتیکی، تولید محصولات فناورانه، شناسایی و پایش منابع پایه و ثبت و کنترل کیفی نهادهای مهم است.
عباسی به ماموریت سازمان تحقیقات اشاره کرد و افزود: انجام پژوهش بنیادی، تولید هسته‌های اولیه بذر، کمک به امنیت غذایی، آینده پژوهی و تدوین نقشه راه تولید پایدار است.
رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی استان زنجان تصریح کرد: افزایش روز افزون جمعیت و رشد فزاینده نیاز به غذا، محدود بودن نهاده‌های کشاورزی، افت کمی و کیفی دما و بروز بحران‌های زیست محیطی، در نقاط مختلف جهان، تغییر میزان بارش‌ها از عوامل تهدید کننده امنیت غذایی هستند.
عباسی به استقرار ایستگاه تحقیقات زیتون در طارم اشاره کرد و گفت: غنی‌ترین ژرم‌پلاسم زیتون در خاورمیانه، گلخانه‌های تکثیر نهال زیتون، قرنطینه و آزمایشگاه تخصصی زیتون، تولید سالانه بیش از ۲۰۰تن میوه و ۲۰ تن روغن زیتون، شناسایی ۱۲رقم امیدبخش سازگار به منطقه، معرفی ۴رقم دیره، گیلوانه، مشکلات و امین، کلکسیون ارقام وارداتی، اجرای بیش از ۲۰۰پروژه تحقیقاتی و پایان‌نامه‌های دانشجویی از دستاوردهای این مرکز است.
وی افزود: در ایستگاه قره‌چریان نیز مجتمع تحقیقات گوسفند افشاری، ایستگاه تحقیقات آبخوان‌داری با پوشش ۱۳روستا، مجتمع تحقیقات جوجه گوشتی دایر شده و با ۲۲۵ هکتار عرصه آبخوان‌داری سالانه۵ تا ۶ میلیون مترمکعب آب به منابع زیرزمینی اضافه می‌شود.
وی در ادامه به وجود ۲۲.۴ هکتار باغ پسته مرکز تحقیقات در شهرستان ماهنشان اشاره و اذعان کرد: با اینکه این باغ در راستای امکان سنجی باغ پسته در استان، تامین پیوندک، و سایر امور ایجاد شده اما در حال حاضر شرایط و اوضاع خوبی ندارد.
رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی استان زنجان با اشاره به دستاورد‌های اخیر مرکز تحقیقات کشاورزی، عنوان کرد: این مرکز مشارکت مستقیم در معرفی ارقام جدید گندم آبی و دیم، جو آبی و دیم، کلزا، گلرنگ و لوبیا، زیتون، و عدس رقم سنا داشته است.
وی با بیان اینکه تصور غلطی که وجود دارد این موضوع می‌باشد که محصولی مثل هندوانه دارای بیشترین میزان مصرف آب است گفت: طبق تحقیقات و براوردی که وجود داشته است میزان مصرف آب در مقایسه بین چند محصول به ترتیب بیشترین میزان در پیاز، گوجه‌فرنگی، یونجه، سیب‌زمینی، زیتون، لوبیا، کلزا، انگور، گردو، خیار و در نهایت هندوانه بوده است.
در ادامه فرهاد آقاجانلو معاون برنامه‌ریزی سازمان تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان زنجان به شناسایی ۸۴تیپ گیاهی در استان اشاره کرد و گفت: از این تعداد ۳۵ مورد به تیپ‌های گون اختصاص دارد.
وی با بیان اینکه ۱۳۰۰گونه گیاهی در استان شناسایی شده است، عنوان کرد: در استان ۳۴گونه انحصاری داریم. همچنین ۲۲۰گونه از گیاهان دارویی در نقاط مختلف شناسایی شده است.
آقاجانلو با اشاره به اینکه در دنیا بیش از ۳۲۰۰گونه گون شناسایی شده است، تصریح کرد: بیش از ۸۰۴ گونه در ایران وجود دارد و به همین خاطر ایران کشوری گون‌زا شناخته شده است و از این تعداد ۵۰۰گونه آن اختصاصی ایران و ۲۰گونه مختص زنجان است و در هیچ‌ کجای دنیا یافت نمی‌شود.
وی گون‌های موجود در ایران را جزو ذخایر ژنتیکی دنیا برشمرد و گفت: گون‌ها پرستار سایر گونه‌ها در اراضی کشاورزی هستند و اگر گون‌ها از بین بروند بسیاری از گونه‌های دارویی و مرتعی نیز از بین می‌روند.
اگر راهکار عملی مناسب پیدا نشود بیش از ۳۵ درصد استان دچار مشکل بیابانی شدن خواهد شد
پرویز عبدی نژاد رئیس بخش تحقیقات حفاظت خاک و آبخیزداری مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان زنجان گفت: در سطح استان ۲۳ درصد بیابان قطعی و اولیه داریم، و با این روند که در استان است اگر راهکار عملی مناسب پیدا نشود بیش از ۳۵ درصد استان دچار مشکل بیابانی شدن خواهد شد.
وی افزود: مناطقی از جمله بخش‌های از پایاب زنجان‌رود و مناطقی از ماهنشان، طارم و خدابنده دارای چنین شرایطی در استان هستند.
عبدی نژاد با بیان اینکه ۱۳ درصد از اراضی کشاورزی استان نیز در معرض تبدیل به بیابان است گفت: متاسفانه شوری منابع آبی استان در حال افزایش است و این تاثیر مستقیمی روی بیابان زایی دارد و اگر با همین روند ادامه دهیم در طول ۴۰ سال آینده ۱۳ درصد اراضی نیز تبدیل به بیابان خواهند شد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا