اخبار ویژهاقتصاد

کیفیت و حفظ جان مردم خط قرمز بنیاد مسکن در اجرای پروژه ها است

به گزارش پایگاه خبری آسمان زنجان، رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان زنجان با بیان اینکه این دو مجموعه تکالیف و وظایف مهم و مشترکی در راستای خدمت به مردم به ویژه ترویج اصول معماری ، شهرسازی و رشد آگاهی عمومی نسبت به آن و افزایش بهره وری به عهده دارند و می توان گفت ، سازمان نظام مهندسی ساختمان و بنیاد مسکن یک روح در دو بدن می باشند، گفت: این نهاد چه در بخش عمران روستایی و چه در حوزه مسکن روستایی و شهرهای زیر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت، فعالیت خود را در ذیل سیستم نظارت سازمان انجام می‌دهد.
مهندس خواجه ای افزود: باعث افتخار است که مجموعه ای مانند نظام مهندسی در بالابردن کیفیت خدمات مهندسی و ایمنی و استحکام ساختمان ها در اجرای پروژه های عمرانی همواره در کنار بنیاد مسکن تلاش می کند.

خواجه ای با اشاره به اینکه مسئولان کشوری بازدیدی از پروژه ۳۶۸ واحدی زنجان داشتند و آن را الگوی کیفیت در کشور معرفی و در جلساتی سایر استان‌ها را مکلف به الگوگیری از این استان کردند، خاطر نشان کرد : کیفیتی که در این پروژه حاصل شده، با حمایت و نظارت مهندسان سازمان به دست آمده است.

وی با تاکید بر اینکه کیفیت و حفظ جان مردم خط قرمز بنیاد مسکن در اجرای پروژه ها به شمار می آید،افزود : نباید در اجرای پروژه های عمرانی کیفیت فدای سرعت شود که در این راستا ساختمان‌های دولتی‌ساز باید در کیفیت حرف نخست را بزنند و همراهی نظام مهندسی ساختمان در این راستا جای تقدیر دارد.

مدیرکل بنیاد مسکن استان زنجان اظهار کرد: بنیاد مسکن مقاوم‌سازی ۵ هزار واحد مسکن روستایی و احداث ۶۰۰۰ واحد در سایر پروژه‌ها را در دستور کار دارد که با همپو‌شانی فعالیت‌های سازمان می‌توانیم این پروژه‌ها را به پیش ببریم .

خواجه ای تصریح کرد: تا کنون بیش از ۵۶ درصد مسکن‌های روستایی مقاوم‌سازی شده است و این موضوع تلفات جانی در زمان وقوع حوادث غیرمترقبه را به حداقل رسانده است.

مدیرکل بنیاد مسکن استان ، پیشنهاد صنعتی‌سازی پروژه‌های مسکونی را مطرح کرد و افزود: باید به منظور ارتقای کیفیت، مدیریت زمان و کاهش هزینه‌ها از سازه‌های سنتی خارج و به سمت سازه‌های صنعتی پیش رویم و کارشناسان سازمان نظام مهندسی ساختمان این موضوع را با در نظر گرفتن مزایا، معایب و صرفه اقتصادی مورد بررسی قرار دهند.

خواجه ای تاکید کرد : وجود سازمانی برای نظارت بر ایمنی و استحکام صنعت ساخت‌وساز ضروری به نظر می‌رسد. ازاین‌روی سازمان نظام مهندسی با ورود به چرخه ساخت‌وساز، بالا رفتن کیفیت ساختمان‌ها و پیشرفت چشمگیر صنعت مذکور را در پی داشته‌است.

خواجه‌ای در مورد لزوم توجه به معماری بومی منطقه در مقاوم‌سازی واحدهای مسکونی روستایی بیان کرد: این کار به دلیل محدودیت منابع و چالش‌های فرهنگی زمان‌بر است با این حال طبق تفاهم‌نامه با میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در روستاهای هدف گردشگری و دارای بافت باارزش، اجازه ساخت و ساز بدون مجوز و عدم رعایت مولفه‌های مورد نظر داده نمی‌شود.

وی با بیان اینکه طرح منظومه‌های روستایی نیز ابتدا به شکل پایلوت در زنجان به اجرا درآمد و اکنون ۸ استان دیگر این طرح را الگوبرداری کردند، خاطرنشان کرد: این طرح بهبود معیشت مردم را هدف قرار داده و ۱۷۶ پروژه در شهرستان طارم اجرا می‌شود که مردم، خود در این طرح‌ها مشارکت دارند.

در ادامه رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان زنجان در این جلسه اظهار کرد: نظام مهندسی ساختمان و نظام فنی روستایی دو سازمان جدا از هم نیستند بلکه باید در راستای کیفی‌سازی ساختمان و ارتقای بهره‌وری، از تجربه هر دو سازمان به موازات یکدیگر استفاده کرد.

مهندس حامد نظری به توسعه خدمات مهندسی در شهرها و روستاها تأکید کرد و گفت: زمانی که خدمات فنی و باکیفیت‌تری ارائه می‌دهیم، هزینه نیست بلکه سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود.

ایشان ضمن استقبال از افزایش تعرفه خدمات مهندسی ابراز کرد: طراحی، اجرا و نظارت چه در سازمان نظام مهندسی ساختمان و چه در نظام فنی روستایی اشتغال برای مهندسان و کاردان‌ها محسوب می‌شود و با توجه به کمبود کار در سال‌های اخیر، متقاضی برای انجام کار زیاد و کار کم است.

وی دستیابی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان زنجان به مقاوم‌سازی ۵۶ درصدی واحدهای روستایی را افتخار بزرگی برای فعالان صنعت ساختمان خواند و افزود: البته با احداث سازه‌های جدید فرهنگ روستا را تغییر داده‌ایم در حالی که باید فرهنگ و بوم منطقه را در امر ساخت و ساز مدنظر قرار دهیم.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان زنجان با اشاره به اینکه توان همکاری از سوی مهندسان معمار این سازمان برای تقویت معماری بومی وجود دارد، بیان کرد: زمانی که با تغییر چهره بنا و همچنین سیما و منظر روستا، فرهنگ منطقه را عوض کنیم، فرزندان روستائیان را به سمت زندگی شهری و چالش‌هایی مثل مهاجرت سوق می‌دهیم.

وی با اشاره به اینکه طرح گسترش روستا از طریق آنالیز داده و وضع موجود ارائه می‌شود، یادآور شد: دانشگاه زنجان فعالیت‌هایی را در راستای بوم‌شناسی روستاهای زنجان انجام داده است که این اسناد می‌تواند منشاء ایده برای دستگاه‌های مربوط باشد اما متأسفانه این مطالعات مغفول مانده است و باید همان‌قدر که در مقاوم‌سازی واحدها اهمیت می‌دهیم، باید به شکاف‌های فرهنگی هم اهمیت دهیم.

مهندس نظری به برخی کمبودها از لحاظ تجهیزات و خدمات مهندسی در شهرستان‌ها اشاره کرد و گفت: در شهرستان ماهنشان با کمبود بتن آماده مواجه هستیم که این گسترش این خدمات در بحث‌های کیفی ساختمان موثر است.

سپس نایب رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان زنجان نیز در این جلسه اظهار کرد: در روستاها پروژه‌های بازسازی و طرح‌های هادی خوبی اجرا شده است و بنیاد مسکن و سازمان نظام مهندسی اشتراکات زیادی با یکدیگر دارند و باعث افتخار است که در حوزه‌های طراحی، نظارت و اجرا از ظرفیت مهندسان استفاده شود.

مهندس سعید نظری با اشاره به اینکه تعداد مهندسان به نسبت پروژه‌های ساختمانی زیاد است، ادامه داد: می‌توان از توان ساخت و ظرفیت مهندسان در پروژه‌های مسکونی و عمرانی استفاده کرد و نظام مهندسی می‌تواند کمک‌هایی را در راستای بهینه‌سازی مصرف انرژی و کاهش چالش‌های حوزه آب، برق و گاز ارائه دهد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا