اقتصاد

توسعه دستگاه‌های شتاب‌نگاری؛ ضرورت انکارناپذیر در مدیریت شهری

به گزارش پایگاه خبری آسمان زنجان، استادتمام دانشکده علوم زمین دانشگاه تحصیلات تکمیلی زنجان گفت: مسئولان اداره‌کل راه و شهرسازی استان در ساخت مسکن ملی در غرب شهر زنجان، مشورت لازم را با دانشگاه علوم پایه زنجان انجام دادند.
عبدالرضا قدس با بیان اینکه در اجرای طرح نهضت ملی مسکن، مسئولان اداره‌کل راه و شهرسازی استان زنجان، مشورت و رایزنی‌های لازم را با دانشگاه علوم پایه زنجان انجام دادند، اظهار کرد: این اداره‌کل نسبت به ساخت و ساز درست و اصولی در غرب شهر زنجان بسیار جدی بود.
وی با یادآوری اینکه هدف از برگزاری دوره آموزشی، بررسی خطر زلزله و گسل‌های استان زنجان، آشنایی مهندسان و کارشناسان فنی و مهندسی با مفاهیم اساسی زلزله و گسل است، افزود: همچنین کارهایی که در سطح استان انجام شده است، توسط دانشگاه علوم پایه زنجان و سایر ارگان‌های در خصوص شناخت گسل‌ها و زلزله‌خیزی و اثر خاستگاه معرفی می‌شود.
استادتمام دانشکده علوم زمین دانشگاه تحصیلات تکمیلی زنجان، یادآور شد: تقویت علم گسل‌شناسی و معرفی آن به صورت بسیار گسترده و وسیع و نیز تکمیل دانش در این حوزه، از دیگر اهداف برگزاری این دوره آموزشی به شمار می‌رود.
قدس با بیان اینکه در اجرای طرح نهضت ملی مسکن، مسئولان اداره‌کل راه و شهرسازی استان زنجان، رایزنی‌های لازم را با دانشگاه علوم پایه زنجان انجام دادند، ادامه داد: قبل از ساخت و ساز اداره‌کل راه و شهرسازی استان، حساسیت‌های زیادی در این خصوص وجود داشته و نسبت به ساخت و ساز درست و اصولی در غرب شهر زنجان بسیار جدی بودند، به همین خاطر ساخت مسکن با کیفیت مورد تاکید قرار گرفت.
وی بر لزوم ساخت ساختمان‌ها با تاب‌آوری بالا تاکید کرد و افزود: واحدهای مسکونی ملی زنجان در محدوده حریم نیست ولی باید محکم ساخته شود.
استادتمام دانشکده علوم زمین دانشگاه تحصیلات تکمیلی زنجان، با اشاره به اینکه توسعه دستگاه‌های شتاب‌نگاری به عنوان یک ضرورت در مدیریت شهری است، گفت: راه‌اندازی دستگاه کنترل شتاب‌نگار زلزله، از اقدامات بسیار مهم و ضروری برای شناسایی و تعیین حریم گسل‌ها و نیز ساخت و ساز مناطق پیرامون آن است.
قدس، با بیان اینکه دستگاه‌های شتاب‌نگار با دستگاه‌های زلزله‌نگار متفاوت است، تاکید کرد: دستگاه‌های شتاب‌نگار مدرن، زلزله با شتاب‌های بالا را ثبت کرده و قابلیت ویژه‌ای داشته و زمان دارند و به علت حساسیت بالا، زلزله با درجه بزرگ را ثبت می‌کنند.
وی افزود: در حال حاضر ثبت زمین‌لرزه‌ها بیشتر توسط لرزه‌نگارها و شتاب‌نگارها انجام می‌شود و لرزه‌نگارها دستگاه‌های بسیار حساسی هستند که قادر هستند حرکات ضعیف زمین، ناشی از رویداد زمین‌لرزه‌ها را با دقت زیاد ثبت کنند.
استادتمام دانشکده علوم زمین دانشگاه تحصیلات تکمیلی زنجان، با بیان اینکه دستگاه‌های شتاب‌نگار در مناطق مسکونی نصب می‌شود، اظهار کرد: علت نصب در مناطق مسکونی این است مشخص شود شتاب در مناطق مسکونی چگونه است و اگر برخط شود، بهتر می‌تواند اطلاعات را دریافت کند، به همین خاطر دستگاه‌های شتاب‌نگار باید توسعه یافته و برخط شود.
قدس با بیان اینکه زمین لرزه ها گاهی آسیب های بزرگی به همراه دارند و کمتر در مورد آن حرف زده می‌شود، خاطرنشان کرد: مسئولان باید نسبت به برگزاری کارگاه‌ها و دوره‌های آموزشی و بررسی خطر زلزله و گسل‌ها، مدیریت و برنامه‌ریزی لازم را داشته باشند و از ظرفیت مراکز علمی، پژوهشی و رسانه‌ها استفاده شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا