اقتصاداخبار ویژه

پدافند غیر عامل باید به یک مطالبه عمومی تبدیل شود

به گزارش پایگاه خبری آسمان زنجان،نماینده سازمان پدافند غیر عامل در کمیته فنی شورایعالی شهرسازی و معماری، با بیان اینکه پدافند غیر عامل باید به یک مطالبه عمومی تبدیل شود، گفت: باید این مهم به خوبی در جامعه فرهنگ سازی شود.سعید فرقانی  گفت: پدافند غیرعامل به دنبال حفظ جان انسان‌ها است و باید اهمیت آن مورد توجه قرار گیرد.
وی به اهداف برگزاری دوره‌های آموزشی تمهیدات شهرسازی و معماری با رویکرد پدافند غیر عامل اشاره کرد و بیان داشت: در بحث سیاست‌های کلی نظام در حوزه پدافند غیر عامل، به اصل آموزش و فرهنگ سازی بسیار تاکید شده است.
نماینده سازمان پدافند غیر عامل در کمیته فنی شورای عالی شهرسازی و معماری و کمیته فنی شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور، گفت: آموزش و فرهنگ سازی عمومی و چه آموزش و فرهنگ سازی پدافند غیر عامل برای کارشناسان و مدیران دستگاه‌های مختلف کشوری و تخصصی مورد تاکید قرار گرفته است.
فرقانی با بیان اینکه در هر حوزه‌ای هر امری اتفاق بیفتد نیازمند فرهنگ سازی است، افزود: بدون آموزش هیچ امری اتفاق نمی‌افتد و در این راستا هدف اصلی پدافند غیر عامل حفاظت از جان انسان‌ها است و نیاز است اول آموزش و فرهنگ سازی در بین مردم، مدیران و کارشناسان در سطوح مختلف اتفاق بیفتد تا به یک مطالبه عمومی تبدیل شود و اگر این مهم مطالبه عمومی شود خیلی از الزامات در حوزه پدافند در دستگاهای مختلف اجرا و ساری می‌شود.
وی با بیان اینکه مبحث پدافند بحث پویا و دائمی است، افزود: پدافند به صورت دائم در مورد تهدیداتی صحبت می‌کند که خودشان در بستر علم و فناوری است و به تبع فناوری‌ها هم به صورت دائم در حال تغییر و رشد هستند، بنابراین مبحث پدافند غیرعامل که دفاع در مقابل این تهدیدات فناورانه است مدام در حال تغییر است و در این راستا باید آموزش‌ها هم به روز شود.
نماینده سازمان پدافند غیر عامل در کمیته فنی شورای عالی شهرسازی و معماری و کمیته فنی شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور، با اشاره به اینکه در شهر زنجان در حوزه پدافند غیر عامل مطالعات شهری خوبی انجام می‌شود، تصریح کرد: مطالعات پدافند غیر عامل شهر زنجان با کارفرمایی شهرداری در حال انجام است و در این مطالعات به نوعی تهدیدات، دارایی‌ها و آسیب پذیری‌های شهر زنجان مورد تحلیل قرار گرفته و ریسک‌های مهم شهر احصا شده و راهکارهایی که باید در این شهر پیاده سازی شود تا شهر امن و ایمنی برای مردم داشته باشیم پیشنهاد شده است و خوشبختانه در مراحل نهایی تصویب است.
فرقانی همچنین به مطالعات طرح جامع شهری زنجان اشاره کرد و افزود: طی سال گذشته این طرح توسط وزارت راه و شهرسازی ابلاغ و مطالعات پدافند غیر عامل به خوبی توسط مشاور انجام شده که می‌تواند برای کشور پایلوت شود.
وی به چالش‌های فرا روی اجرای اصول پدافند شهری اشاره کرد و یاد آور شد: باید قوانین بیشتری در این حوزه ایجاد شود و در این راستا به قوانین کشوری در حوزه شهرسازی و نظام مهندسی نیاز داریم تا بتواند قانون شود و دستگاه‌ها ملزم به اجرا باشند تا مرحله نظارت و پیگیری هم به خوبی انجام شود.
نماینده سازمان پدافند غیر عامل در کمیته فنی شورای عالی شهرسازی و معماری و کمیته فنی شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور، در پایان، با بیان اینکه پدافند غیر عامل باید به یک مطالبه عمومی تبدیل شود، افزود: باید این مهم به خوبی در جامعه فرهنگ سازی شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا