اقتصاد

تغییر رویکرد سازمان اوقاف از اجاره داری به محوریت تولید ، فناوری

به گزارش پایگاه خبری آسمان زنجان، مدیرکل اوقاف استان زنجان گفت:با جذب سرمایه گذار بخش خصوصی و آورده ۵۰۰ میلیون تومانی ، ۱۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی موقوفه در سطح استان زنجان زیر کشت گیاه گلرنگ می رود.
حجت الاسلام کرمی افزود : انتظار داریم در این کشت ، آورده بخش خصوصی در یک دوره ۶ ماهه ، بطور کامل از محل فروش محصول برگشت داده شده و علاوه بر آن سود قابل قبولی نیز متناسب با میزان سرایه گذاری ، نصیب سرمایه گذار و موقوفات زیر کشت گردد.
مدیرکل اوقاف استان زنجان گفت: هرگونه درآمد و سود حاصل شده از محل موقوفات در اسرع وقت به حساب مخصوص همان موقوفه در «سامانه جامع موقوفات و بقاع متبرکه »سازمان اوقاف واریز می شود و در مرحله بعد با نظارت مراجع بالادستی سازمان اوقاف از جمله اداره تحقیق و اداره بازرسی، صرف نیات ذکر شده واقف ارجمند در وقف نامه می گردد.
وی اظهار داشت:سال ۱۴۰۰ درآمد کلی اوقاف بالغ بر ۴۰ میلیارد تومان بود که نسبت به سال قبل تر ۱۰۰ درصد ارتقا یافت و از این مقدار ۲۴ میلیارد تومان صرف اجرای نیات واقفین از جمله کمک ها و مساعدت مختلف به اقشار و خانواده های کم درآمد ، دانش اموزان و دانشجویان ، دارو و درمان، اهدای سبد کالا و کمک های نقدی و اجرای عزاداری و اطعام حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام شد و مابقی نیز صرف هزینه های حفظ و نگهداری موقوفات و بقاع متبرکه و هزینه های جاری آنها شد.
گفتنی است،اداره کل اوقاف و امور خیریه استان زنجان و ادارات تابعه شهرستانی با استفاده از محور قرار دادن ارتقای بهره وری ، رویکرد تولید محور و ارتقای درآمد را در پیش گرفته اند که ناشی از رویکردهای سازمان اوقاف و امور خیریه در سطوح عالی است.
هدف کلی ما افزایش درآمد موقوفات با استفاده از دانش روز و بکارگیری متخصصان امر در هر رشته است که نهایتا باید منجر به ارتقای بهره وری گردد.
کشت گلرنگ پس از تحقیق و بررسی بعنوان کشت نمونه در نظر گرفته شد که در صورت تامین اهداف برنامه ریزی شده ، برنامه ارتقای سطح زیر کشت را مد نظر قرار داریم.
با توجه به استفاده ها و محصولات جانبی مختلف این گیاه از جمله فروش بذر، روغن کشی ، صنایع غذایی، صنایع شیمایی و رنگسازی درآمد این گیاه منحصر به یک مورد نیست.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا