اخبار ویژهاقتصاد

رفع مشکلات صادر کنندگان همت مضاعفی نیاز دارد

بخشی از مشکلات صادرکنندگان استانی نیست لذا رفع آن همت و تلاش مضاعفی نیاز دارد

به گزارش پایگاه خبری آسمان زنجان، رئیس اتحادیه صادرکنندگان استان زنجان در نشست خبری با اصحاب رسانه با بیان اینکه شمش روی، ترانسفورماتور، پروفیل و مفتول مسی عمده اقلام صادراتی استان محسوب می شود، اظهار کرد: محصولات صادراتی استان به بیش از ۴۰ کشور صادر شده است.
وی با بیان اینکه ارزش صادرات از گمرک استان زنجان در سال گذشته رقمی بالغ بر ۵۷۰ میلیون دلار بوده است، گفت: صادرکنندگان با چالش هایی روبرو هستند که از آن جمله می توان به ابلاغ بخشنامه‌ای از سوی گمرک ایران اشاره کرد که میزان قطعی عوارض صادراتی فهرست مواد خام و نیمه خام موضوع بند ز تبصره شش قانون بودجه ۱۴۰۲ را که در ۴ ماه گذشته نیم درصد بود که با اصلاحات به ۲ درصد افزایش یافته است.
مهدی رنگ‌رونا با بیان اینکه بخشی از مشکلات صادرکنندگان استانی نیست لذا رفع آن همت و تلاش مضاعفی نیاز دارد، تصریح کرد: اکنون این مسئله تبدیل به چالشی شده است که قطعا بر تولیدکنندگان، بازار هدف و نرخ ارز و بازاریابی تاثیر خواهد داشت، به‌خصوص که اعلام شده هر کس که با عوارض نیم‌درصدی پرداخت کرده بایستی مابه‌التفاوت خود را پرداخت کند.
وی با بیان اینکه این عوارض مشمول محصولاتی چون شمش سرب، روی، مس در استان است، اضافه کرد: شمش سرب عوارض ۵ درصد و اقلام فولادی و شمش روی ۲ درصدی است.
وی با اشاره به اینکه بر اساس آمار میزان صادرات استان در ۴ ماهه امسال ۱۳۰ میلیون دلار بوده است، گفت: شمش روی در گریدهای مختلف عمده محصول صادراتی استان است و کشورهای عراق، ترکیه، امارات متحده، هند، چین و … کشورهای هدف صادراتی استان به شمار می روند.
رنگ‌رونا با اشاره به ارزش هر تن کالای صادراتی استان طی سال گذشته و ۴ ماه نخست امسال بیان کرد: چون شمش روی عمده صادرات ما در استان است از این رو کالای با ارزش‌افزوده بالا برای کشور بوده یعنی کیفیت بالا، توان رقابت و ارزش افزوده بالاتری به نسبت کالاهای صادراتی دیگر ایجاد می‌کند.
رئیس اتحادیه صادرکنندگان استان زنجان با اشاره به تدوین برنامه صادراتی طی سال های گذشته و  تعیین کشورهای هدف صادرات، عنوان کرد: شیوع ویروس کرونا در برنامه‌ریزی‌ها اختلال وارد کرد اما بعد از عبور از این شرایط رایزنی‌های خوبی انجام شده است، در نظر داریم سبد کالاهای صادراتی استان را افزایش دهیم و بر همین اساس نخستین هیأت تجاری ما شهریورماه سال‌جاری به هند اعزام می شود.
وی با اشاره به انتخاب کشورهای پایلوت، بررسی دقیق و تجاری کشورها، بازار هدف، نحوه عرضه و شناسایی دقیق کالاها، اظهار کرد:  تبادلات دو سویه خواهد بود و تمام کارها با برنامه‌ریزی دقیق انجام خواهد شد. پیش‌بینی می‌کنیم علاوه بر اقلام صادراتی شمش سرب، تصمیم بر صادرات سیب درختی هم داریم.
رئیس اتحادیه استان زنجان با اشاره به اینکه همکاری های ما با هند در بخش های مختلفی بوده و وارداتی در حوزه لاتکس و برخی از تجهیزات تراسفورماتور … از کشور هند داشه ایم، تصریح کرد: کشور هند واردکننده عمده خشکبار است، کشمش که محصول صادراتی خوب استان محسوب می‌شود می‌تواند بازار خوبی در هند داشته باشد.
وی با اشاره به شفافیت اقتصادی و بررسی بازار متتاسب با عرضه و تقاضا همچنین تاکید بر تک نرخی بودن ارز، اذعان کرد: چند نرخی بودن ارز (مثلا نیمایی و …) اقتصاد ما را به چالش کشیده است، این یک بازی دو سر باخت برای تولیدکننده و صادرکننده است.
رنگ رونا در پاسخ به صادرات صنایع دستی با بیان اینکه صادرکنندگان صنایع‌دستی اکثریت تولیدکنندگان خرد هستند که نیاز به حمایت دارند، ابرازکرد: این نوع محصولات یا در نمایشگاه‌های خارجی عرضه می‌شود یا در فروشگاه‌های محلی برای توریست‌ها، آن دسته از تولیدکنندگانی که تصمیم بر صادرات دارند متاسفانه با مسئله عودت ارز صادراتی مواجه می‌شوند که این در توان یک تولیدکننده کوچک نیست‌.
رئیس اتحادیه صادرکنندگان استان زنجان با بیان اینکه بلای فرش را نباید بر صنایع دستی آورد، خاطرنشان کرد: در صادرات فرش در اوایل دهه ۷۰ حرفی برای گفتن داشتیم اما در آن زمان با یک تصمیم اشتباه پیمان‌سپاری ارزی صادرات فرش را دچار چالش کرد اگر چه این قانون لغو شد اما در طی غیبت ما از بازارهای جهانی ترکیه، چین و افغانستان نقش فرش‌های ایرانی را به نام خود به قیمت‌های گزاف عرضه کردند که در این زمینه پیشنهاد می‌شود با توجه به تجربه گذشه الزام عودت ارز حاضل از صادرات برای فرش و صنایع دستی ارزی برداشته شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا