اخبار ویژهفرهنگ و هنر

زنجان شهر جشنواره هاست

به گزارش پایگاه خبری آسمان زنجان، مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان زنجان با اشاره به برگزاری نمایشگاه صنایع دستی و جشنواره ملی آش، گفت: این جشنواره به عنوان بزرگترین رویداد در تقویم رویدادهای گردشگری کشور ثبت شده است.
سعید صفوی امروز ۲۹ شهریور ماه در مراسم رونمایی از پوستر جشنواره ملی آش ایرانی و نمایشگاه ملی صنایع‌دستی ونشست خبری مشترکی که با شهرداری زنجان برگزار شد، اظهار داشت: برگزاری جشنواره‌های مختلف در زنجان، شهر را تبدیل به شهر جشنواره‌ها کرده است به طوری که جشنواره آش به عنوان بزرگترین رویداد شهر در تقویم رویداد‌های کشور ثبت شده است‌.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان با بیان اینکه سه رویداد زنجان در تقویم رویدادها به ثبت رسیده است، افزود: از جمله جشنواره آش ایرانی، نمایشگاه ملی صنایع دستی و جشنواره بین‌المللی غذای اکو که به ثبت ملی رسیده و ۵ پروانه نیز آماده است تا در شورای ملی ثبت شود اما در عمل شهر زنجان به عنوان شهر رویدادهای ملی و جشنواره‌ها شناخته خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه برخی از گردهمایی‌ها همانند یوم‌العباس و یوم‌الزینب به عنوان میراث ناملموس ثبت ملی شده است، گفت: اخیرا کاروانسراها نیز به ثبت جهانی رسیده است اما متاسفانه کاروان‌ سراهای زنجان در این زنجیره معرفی نشده بود ولی پیگیر الحاق هستیم.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان از حضور ۲۰۰ شرکت کننده زنجانی خبر داد و گفت: شرکت کنندگان صبح و بعد از ظهر به مدت ۴ روز حضور خواهند یافت و بعد از داوری آش‌ها، ۱۰ نفر به رویداد ملی راه خواهند یافت.
صفوی در خصوص چرایی برگزاری جشنواره آش در مهر ماه نیز بیان کرد: ماه محرم و ماه سفر به اتمام رسیده به همین دلیل اوایل مهرماه برای این رویداد انتخاب شد و امیدواریم در سال‌های بعد در فصل تابستان این رویداد برگزار شود.
وی با اشاره به اینکه این رویداد ملی یک رویداد شهرستانی نیز دارد، گفت: رویداد شهر زنجان نیز ۳۰ و ۳۱شهریورماه با حضور ۲۰۰ شرکت کننده برگزار خواهد شد. به طوری که در دو روز در دو نوبت صبح و بعد از ظهر،۴ گروه داوری انجام خواهد شد در و پایان این مراسم پیش رویداد ۱۰ نفر به رویدا ملی راه خواهند یافت.
صفوی با اشاره به اینکه تا امروز ۱۴ استان برای شرکت در جشنواره آش اعلام آمادگی کرده‌اند، گفت: با این وجود تا ۱۷ استان امکان شرکت وجود دارد و بیشتر از این امکان ارائه خدمات نیست.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان با بیان اینکه ۳۰ استان هر کدام ۵ هنرمند صنایع دستی معرفی خواهند کرد، گفت: از ۷ تا ۱۱ مهرماه هفدهمین نمایشگاه صنایع دستی همزمان با جشنواره آش برگزار خواهد شد.
وی با بیان اینکه تفاوت جشنواره صنایع دستی امسا با سال‌های گذشته در این است که علاوه بر ۳۰ استان، شهرها و روستاهای جهانی نیز در این نمایشگاه حضور خواهند داشت، افزود: ۹ شهر و یک روستای جهانی صنایع دستی آثار خود را عرضه خواهند کرد.
صفوی بابیان اینکه تفاوت دیگر این رویداد این است که همزمان سوغات و خوراک‌های استان‌های شرکت کننده نیز عرضه خواهد شد، گفت: سال گذشته تاکید مقامات این بود که این دو رویدا اقتصادی برگزار شود و امسال این امر از طریق مجری بخش خصوصی انجام خواهد شد.
وی از تفاوت نمایشگاه ملی صنایع دستی نسبت به سال‌های قبل گفت: انسان علاوه بر ۳۰ استان شهرها و روستاهای جهانی صنایع دستی در این نمایشگاه شرکت خواهند کرد.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان با بیان اینکه بدون شک؛ ورود شورای شهر و شهرداری به این عرصه لازم و ضروری است گفت: در این راستا از شهرداری درخواست شده تا همچون سال گذشته مجموعه میراث فرهنگی را همراهی کنند و امیدواریم شاهد برگزاری هر چه بهتر این دو رویداد بزرگ در شهر زنجان باشیم که می‌تواند مبنای جذب گردشگران از سایر استان‌ها در نمایشگاه بین المللی کاسپین باشد.
صفوی در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار اذعان کرد: غرفه آش و صنایع دستی ۱۰۰ درصد رایگان در اختیار شرکت‌کنندگان قرار داده خواهد شد و حتی برای کسانی که از استان‌های دیگر در جشنواره شرکت کرده‌اند، اسکان رایگان داده خواهد شد‌.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا