سیاسی و اجتماعی

کتابخانه مرکزی همانند یک موزه فرهنگی برای زنجان است

کتابخانه مرکزی همانند یک موزه فرهنگی برای استان است و می‌تواند اقدامات مختلف و متنوعی همچون مرکز اسناد بودن را داشته باشد و یک هویت برای هر شهری است که کتابخانه مرکزی استان حدود ۱۸سال است که به دلیل کمبود بودجه متوقف شده و حدود ۲۶درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

به گزارش پایگاه خبری آسمان زنجان ،محمد رضاخانی در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به اینکه هر اندازه آمار کتابخوانی در جامعه افزایش یابد آسیب‌های اجتماعی کاهش یابد، اظهار داشت: سی‌امین دوره هفته کتاب از ۲۱ تا ۲۷ آبان ماه با تاکید ویژه به مقوله اندیشه‌ورزی و تقویت زیر ساخت‌های کتابخانه‌ها، هدایت و رونق اقتصادی فرهنگ و تشویق مردم به کتابخوانی اجرا می‌شود.
وی با بیان اینکه افتتاح کتابخانه امام حسین (ع) در منطقه بیسیم با زیربنای ۶۶۰متر که ۷میلیارد تومان برای احداث آن هزینه شده، گفت: افتتاح بخش نسخ خطی و نفیس چاپی با زیربنای ۱۷۰متر و وجود ۳۸۰۰ نسخه که با تجهیزات روز و ابزارآلات مخصوص نگهداری خواهند شد.
مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی استان زنجان تصریح کرد: در شش ماهه اول سال ۲۰هزار و ۶۸۹نسخه کتاب اهدا شده و در حال حاضر تعداد اعضا کتابخانه‌های استان ۳۲هزار و ۲۵۴نفر هستند که آمار به دلیل شیوع ویروس کرونا پایین آمد.
رضاخانی افزود: کتابخانه مرکزی همانند یک موزه فرهنگی برای استان است و می‌تواند اقدامات مختلف و متنوعی همچون مرکز اسناد بودن را داشته باشد و یک هویت برای هر شهری است که کتابخانه مرکزی استان حدود ۱۸سال است که به دلیل کمبود بودجه متوقف شده و حدود ۲۶درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.
این مسئول با بیان اینکه افتتاح کارگاه‌های ادبی مثنوی خوانی و حافظ خوانی، برگزاری مسابقه پویش سیب های حبیب و طرح عضویت رایگان در کتابخانه های عمومی از دیگر برنامه های فرهنگی هفته کتاب امسال است ادامه داد: طرح بخشودگی جرایم دیرکرد، پویش اهدای کتاب، اهدای دانایی و برگزاری آیین گرامیداشت روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار از دیگر برنامه های این هفته است.
رضاخانی با اشاره به اینکه برای بزرگداشت سی و امین دوره هفته کتاب در استان ستاد هفته کتاب با تدوین برنامه های مختلف تشکیل شده است، افزود: ایجاد کتابخانه های تخصصی کودکان، ایجاد مرکز خلاقیت نوجوان، ایجاد اتاق های علم، ایجاد ساختکده، پیک کتاب، خدمات مرجع مجازی، خدمات اشاعه گزینشی اطلاعات و برگزاری کارگاه‌های قصه گویی مادران و کودکان از رویکردهای نوین در کتابخانه های عمومی استان به شمار می رود.
وی با اشاره به اینکه بخش کودک در تمام کتابخانه‌های ما وجود دارد،افزود: ولی در برخی کتابخانه‌ها به صورت ویژه به آن پرداخته شده است.
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان زنجان در ارتباط با ساخت کتابخانه مرکزی نیز گفت: ساخت کتابخانه مرکزی از دغدغه‌های مهم مردم استان زنجان است.
وی گفت: کمبود بودجه ساخت این پروژه را به مدت ۱۸ سال متوقف کرده است در سفر اول ریاست جمهوری به استان زنجان به دلیل پایین بودن پیشرفت فیزیکی، اعتباری جذب نشد ولی در سفر دور دوم ریاست جمهوری در اولویت قرار گرفت، همچنین رئیس کمیسیون صنایع مجلس در تلاش است تا از طریق صنایع اعتباری برای آن جذب کند.
خبرنگار :نرگس رسولی کد۹۵۴۳

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا