اخبار ویژهاقتصاد

لزوم فرهنگ سازی و آموزش در بخش مالیات

هرچه آموزش فراگیرتر باشد مشکلات خود سازمان امور مالیاتی نیز کاهش پیدا خواهد کرد.

 به گزارش پایگاه خبری آسمان زنجان، رئیس اتاق بازرگانی زنجان در جلسه هیات نمایندگان اتاق بازرگانی با حضور مدیر کل امور مالیاتی استان برگزا شد،گفت: حل مشکلات مالیاتی واحدهای تولیدی و فعالان اقتصادی و حمایت از آنها در شرایط غیر عادی و تحریم، نیازمند راهکارهای اساسی می باشد

علی یگانه فرد در ابتدای این جلسه با اشاره به فرهنگ مالیاتی در سایر کشورهای دیگر، اظهار کرد: بحث آموزش یکی از مهمترین موضوع در امور مالیاتی واحدهای تولیدی و اقتصادی بوده که با توجه به حضور بسیار پررنگ اتاق در بحث آموزش، آمادگی همکاری با سازمان امور مالیاتی استان جهت آموزش مباحث مهم مالیاتی وجود دارد.
وی با بیان اینکه هرچه آموزش فراگیرتر باشد مشکلات خود سازمان امور مالیاتی نیز کاهش پیدا خواهد کرد؛ از آمادگی اتاق بازرگانی زنجان برای اطلاع رسانی در بحث قوانین و آموزش با توجه به ابزارهای اطلاع رسانی اتاق خبر داد.
رئیس اتاق بازرگانی زنجان با اشاره به اینکه فعالان اقتصادی در استان همواره شفافیت عملکرد داشته در پرداخت مالیات خود پیشقدم بوده اند، ابراز کرد: بخش مالیاتی در تولید و صادرات و فعالیت های اقتصادی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است چرا که کوچکترین مشکل در این بخش واحدهای تولیدی را دچار مشکلات عدیده‌ای در امور خود میکند.
یگانه فرد با تاکید بر اینکه در شرایط غیر عادی و تحریم حل مشکلات مالیاتی واحدهای تولیدی و فعالان اقتصادی و حمایت از آنها نیازمند راهکارهای اساسی می باشد، گفت: اصل احترام بر فعالان اقتصادی که در این شرایط سخت مالیات خود را پرداخت می‌کنند، موضوع بسیار مهمی است.
وی با اشاره به اینکه وضعیت هیأت های حل اختلاف مالیاتی در حال حاضر از روند مثبتی برخوردار شده است، خاطرنشان کرد: شفافیت در امور، مشکلات را دو طرف را نیز حل خواهد کرد و این آمادگی در اتاق بازرگانی زنجان وجود دارد تا با همکاری و تعامل سازمان امور مالیاتی از میزان مشکلات فعالان اقتصادی بکاهد.
رئیس اتاق بازرگانی زنجان با بیان اینکه فرهنگ سازی و آموزش در بخش مالیاتی مد نظر قرار گیرد، تصریح کرد: خدمات ارائه شده در استان که ناشی از اخذ مالیات بوده نیز باید اطلاع رسانی شود.
در ادامه این جلسه اعضای هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی زنجان نیز به بیان موارد؛ مشکلات و موضوعات مالیاتی بخش خصوصی پرداختند.
محمود ضرابی نایب رئیس اول اتاق بازرگانی زنجان با اشاره به اینکه بعضی از امور از جمله مالیات ارزش افزوده و موضوع فاکتورها در این شرایط واحدهای تولیدی را دچار مشکل کرده است، ابراز کرد: در این بین اخذ فاکتور یکی از مشکلات اساسی است چرا که در بازار برخی به صورت سنتی فعالیت دارند.
مهدی رنگ رونا عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی زنجان نیز در این جلسه با بیان اینکه تغییرات اساسی و مطلوبی در سازمان امور مالیاتی استان زنجان شکل گرفته است، تصریح کرد: کسب تجربه و ارائه آموزش های لازم به ممیزی ها در برخورد با فعالان اقتصادی و همکاری با آنها از موارد مهمی است که باید به آن توجه شود.
وی با بیان اینکه در حوزه صادرات استرداد افزایش ارزش افزوده تسریع و با اعتماد متقابل موارد پیگیری شود، خاطرنشان کرد: عدم به روز رسانی آمار بانک مرکزی یکی از اشکالات اساسی این بخش است که در این بین سازمان توسعه تجارت، بانک مرکزی، گمرک و امور مالیاتی باید با همکاری یکدیگر و با هماهنگی و بروزرسانی آمار خود فعالیت نمایند.
صمد یوسفی عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی زنجان نیز در این جلسه با بیان اینکه اطلاعات سازمان امور مالیاتی از فعالان اقتصادی تکمیل می باشد، خاطرنشان کرد: مشکل مهم در این بخش موضوع اجرایی است که باید با دقت پیگیری شود.
وی با اشاره به اینکه مشکلات عدیده در بخش مالیاتی از جمله طولانی شدن برخی فرآیندها و … فعالان اقتصادی را دچار مشکل می‌کند، ابراز کرد: فعالان اقتصادی در این شرایط سخت همواره پای کار بوده و حتی در برخی موارد جان خود را نیز به مخاطره انداخته اند، اما فعالیت های کاری خود را با تمام مشکلات پیگیری می‌کنند.
در ادامه محسن عطائیان عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی زنجان با اشاره به ماده ۲۸ قانون بهبود مستمر کسب و کار، خاطرنشان کرد: از اجرای این قانون ۱۱ سال سپری شده اما استان می‌تواند در پیگیری موثر آن به عنوان آغاز کننده این روند باشد.

وی با اشاره به موضوع اخذ مالیات از تراکنش های بانکی خاطرنشان کرد: بانک مرکزی می‌تواند با تعامل با سازمان امور مالیاتی اطلاعات را به صورت کامل دریافت و منشاء جابجایی را در محاسبه مالیات مدنظر قرار دهد.
عطائیان با اشاره به روش گردش پرونده ها در هیأت های مالیاتی؛ از لزوم دسته بندی برای بررسی با دقت و تصمیم گیری صحبت کرد و افزود: ارائه برگه ای از خلاصه گزارش ها در هیئت ها می تواند نمایندگان بخش خصوصی را نسبت به اشراف در پرونده ها کمک شایانی نماید.
علیرضا حجازیان عضو دیگر هیئت رئیسه اتاق بازرگانی زنجان نیز در این جلسه با اشاره به لزوم اعتماد و همکاری سازمان مالیاتی با بخش خصوصی، خاطرنشان‌کرد: افزایش نرخ ارز و نوسانات آن فعالان اقتصادی را دچار مشکلات عدیده ای کرده است.
وی ادامه داد: با توجه به این قبیل مشکلات، در حال حاضر حمایت از واحدهای تولیدی به ویژه در بخش امور مالیاتی باید پررنگ تر از سایر موارد پیگیری شود تا چرخه اقتصاد دچار مشکلات نشود.
هاشم حاج علی اکبری عضو دیگر هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی زنجان نیز در این جلسه با اشاره به لزوم فرهنگ‌سازی و آموزش در بحث امور مالیاتی خاطرنشان کرد: نظارت بر نحوه هزینه کرده مالیات ها در امور ضروری کشور یکی از نیازهایی است که باید مد نظر باشد.
در پایان این جلسه فیروز شکوری مدیر کل امور مالیاتی استان زنجان با اشاره به اینکه ما همواره معتقدیم که تولیدکننده ما مظلوم است، ابراز کرد: اگر در کنار بخش خصوصی قرار گیریم نتایج مورد نظر مطلوب خواهد بود و در این بین تعامل با بخش خصوصی و فعالان اقتصادی به جد در سازمان امور مالیاتی استان پیگیری می شود.
وی با اشاره به مشکلات ها در وصول مالیات، خاطرنشان کرد: دسته بندی پرونده ها در هیئت های حل اختلاف مالیاتی مورد توجه بوده و رسیدگی دقیق آنها در دستور کار می باشد، برخی از دستورالعمل ها نیازمند شفاف‌سازی میباشد و تراکنش های بانکی نیز یکی از مواردی است که ما نیز در مورد آن دغدغه داریم.
شکوری با تاکید بر اینکه اگر خواهان کاهش آسیب های اجتماعی هستیم باید اشتغال را افزایش و از آن حمایت کنیم، ابراز کرد: تورم و حل مشکل اشتغال یکی از مشکلات اصلی هر جامعه‌ای است که حل آنها می‌تواند بسیاری از مشکلات را نیز حل نماید.
مدیر کل امور مالیاتی استان زنجان با تاکید بر اینکه همواره حق را به مردم داده و در سازمان امور مالیاتی استان بر این موضوع تاکید داریم، ابراز کرد: طی دو سال گذشته ۲۳۰۰ میلیارد تومان را تسقیط کرده ایم و در شش ماه امسال ۳۶۰ میلیارد تومان از ۳۶۳ میلیارد تومان از جرایم مالیاتی را بخشیده ایم.
شکوری با بیان اینکه یک هزار و ۲۵۰ میلیارد تومان به دهیاریها و شهرداریها در ۷ ماهه امسال پرداخت کرده‌ایم، ابراز کرد: آمادگی شنیدن مشکلات و دغدغه های فعالان اقتصادی را داریم و همواره یکی از دغدغه اصلی ما تولید و اشتغال است که دچار مشکل نشود.
شکوری در پایان با تاکید بر اینکه بحث آموزش بسیار مهم بوده و آموزش قوانین و مقررات به فعالان اقتصادی می‌تواند از میزان مشکلات در این زمینه بکاهد، خاطرنشان کرد: آماده تعامل همه جانبه اتاق بازرگانی زنجان هستیم تا فعالان اقتصادی کمتر دچار مشکل شوند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا