فرهنگ و هنر

مرمت راسته‌های بازار تاریخی زنجان   

مرمت راسته‌های بازار تاریخی زنجان

به‌گزارش پایگاه خبری آسمان زنجان، امیر ارجمند گفت: بازار تاریخی زنجان سند باشکوه فرهنگ، هنر، تاریخ، سیاست و اقتصاد زنجان به شمار می‌رود که با توجه به چنین جایگاهی همواره جزو اولویت‌های مرمت معاونت میراث‌فرهنگی استان قرار دارد و طی سال‌های متمادی، مرمت راسته‌های بازار تاریخی زنجان در قالب فاز‌های مختلف انجام‌گرفته و طی امسال نیز فاز جدید این پروژه آغاز می‌شود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی زنجان افزود: مرمت بخشی از طاق‌ها و بندهای تویزه در تقاطع راسته حجت السلام و راسته قیصریه، ورودی‌های ضلع جنوب غربی سرای حاج علیقلی، راسته عبدالعلی بیگ، راسته صباغ‌ها انجام خواهد شد.

وی اظهار داشت: اقدامات استحکام‌بخشی، کندن آسفالت و ایزولاسیون پشت‌بام، عایق‌کاری رطوبتی، برداشت آجرنما‌های فرسوده، نما چینی با آجر قزاقی، مرمت نمای طاق و لنگه آجری، بندکشی تویزه‌ها، بندکشی آجرنماها، مرمت ترک‌های عمیق، اصلاح ناودانی و دودکش‌ها و دیگر اقدامات مرمتی اجرا می‌شود.»

ارجمند افزود: بازار تاریخی یکی از مجموعه‌های تاریخی ارزشمند و پویا در قلب تجاری شهر زنجان است و از نظر ساماندهی، حفاظت و مرمت همواره موردتوجه این اداره‌کل میراث‌فرهنگی بوده است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی زنجان بیان کرد: لازمه صیانت و حفاظت از بازار تاریخی به‌عنوان یک اثر فرهنگی جهانی جلب مشارکت بازاریان است که طی سال‌های اخیر، اداره‌کل میراث‌فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی زنجان توانسته با حمایت‌های اصناف بازار تاریخی زنجان به این مهم جامع عمل بپوشاند.

گفتنی است، طبق اسناد و متون تاریخی ساخت آن در سال ۱۲۰۵ هجری قمری در دوران حکومت آقا محمدخان قاجار آغاز و به سال ۱۲۱۳ هجری قمری مقارن حکومت فتحعلی شاه قاجار پایان پذیرفته است و در دوره‌های بعد نیز به بنای آن افزوده شد.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا