سیاسی و اجتماعی

جلوگیری از صدمات احتمالی در حوادث با آموزش نکات ایمنی

به گزارش پایگاه خبری آسمان زنجان؛ مدیرعامل شرکت گاز استان زنجان گفت: فراهم کردن آسایش خانواده‌ها بدون توجه به پیش‌شرط اولیه آن، که رعایت کامل و دقیق کلیه نکات ایمنی در نصب و استفاده از محصولات است، امکان‌پذیر نیست؛ مشترکین گاز طبیعی در نصب و استفاده از تجهیزات گرمایشی دقت کنند.

رحیم سلیمانی نژاد با بیان اینکه بی توجّهی در نصب و استفاده از تجهیزات گرمایشی حوادث جبران ناپذیری به دنبال دارد؛ از مشترکین خواست توصیه های ایمنی را جدی بگیرند و نگذارند گاز؛ به تهدیدی برای امنیت و آسایش آنها تبدیل شود.

وی با اشاره به اینکه از میان وسایل گرمایشیِ مختلفی که هر ساله در فصل سرد از آنها استفاده می‌شود، بخاری‌ها خطرناک و حادثه سازترین نوع آنهاست؛ افزود: متاسفانه در سال‌های گذشته؛ به دلیل بی توجهی برخی شهروندان در نصب و استفاده از تجهیزات گرمایشی، شاهد وقوع برخی حوادث جبران ناپذیر بوده‌ایم؛ از این رو لازم است کلیه شهروندان به هنگام نصب بخاری گازی و هرگونه وسایل گازسوز دیگر، به نکات ایمنی توجه لازم را داشته باشند.

مدیرعامل شرکت گاز استان زنجان با بیان اینکه انتشارگاز سمی منواکسید کربن در فضای مسکونی و غیرمسکونی؛ مهم ترین عامل منجر به مرگ خاموش است که به دلیل استفاده نادرست از دودکشِ وسایل گازسوز یا نداشتن دودکش اتفاق می افتد؛ اظهار کرد: اطمینان از سلامت کارکرد و استاندارد بودن دودکش بخاری؛ همچنین دقت در نصب اتصالات لوازم گازسوز؛ در پیشگیری از خطر نشت گاز بسیار موثر است.

سلیمانی نژاد همچنین توجّه مردم را به استفاده از وسایل گاز سوز استاندارد با تعیین بهره وری در بر چسب انرژی نصب شده بر روی این وسایل جلب و بر لزوم اطمینان از کارکرد صحیح لوله و اتصالات گاز شهری تاکید کرد.

در ادامه رئیس روابط عمومی گاز زنجان با بیان اینکه شهروندان قبل از نصب بخاری با رعایت نکاتی ساده می توانند از بروز حوادث جلوگیری کنند؛ ابراز کرد: آویختن وزنه ای نسبتاً سنگین به داخل دودکش و هدایت آن از دهانه خروجی دودکش به طبقات پایینی یکی، از راه های پیشنهادی برای کسب اطمینان از باز بودن مسیر لوله است.

نادر رابطی یکی دیگر از روشهای صحیح برای کسب اطمینان از نصب وسیله گازسوز را لمس دودکش وسیله گازسوز اعلام کرد و افزود: به منظور کسب اطمینان از کارکرد صحیح وسیله گازسوز، لوله بخاری خود را لمس کنید و درصورتی که گرمای آنرا احساس نکردید، فورا بخاری را خاموش و اشکال را برطرف کنید چرا که دودکشِ سرد؛ زنگ خطری است که نشان می دهد گازهای سمی ِو سیله گازسوز در خانه شما در حال انتشار است.

وی توجه شهروندان را به عدم استفاده از یک دودکش برای دو وسیله گازسوز جلب گرد و گفت: خودداری از بکاربردن زانوهای متعدد و حرارت گیر، عدم استفاده از بخاری گازی بدون دود کش در فضای بسته و منازل و جلوگیری از بکاربردن لوله های ِفنریِ آلومینیومی در وسایل گازسوز بخصوص بخاری از دیگر توصیه های ایمنی است که شهروندان باید به آن توجه کنند.

رئیس روابط عمومی گاز زنجان ابراز داشت: اطمینان از مکش مناسب دودکش و بازبودن آن قبل از نصب وسیله گازسوز، سعی در نصب لوله بخاری به صورت مستقیم، توجه به بالا بودن انتهای دودکش از سطح پشت بام به اندازه ۷۰ سانتیمتر و عدم وجود موانع در اطراف آن، استفاده از کلاهک H، حصول اطمینان از محل اتصال و محکم بودن دودکش وسایل گازسوز با بازرسی مداوم، استفاده از سایز لوله دودکش ۱۵ سانتیمتر برای آبگرمکن و خودداری از درزبندی کامل محلی که وسیله گازسوز در آن نصب است؛ از دیگر موارد مهمی است که شهروندان باید به آن توجه جدی داشته باشند.

رابطی همچنین با تاکید بر استفاده از کلاهک های H در انتهای مسیر خروج لوله در پشت بام ها؛ یادآورشد: این کلاهک ها علاوه بر اینکه مانع از بازگشت گازهای آلاینده به وسیله جریان هوای تولید شده به وسیله‌ باد می‌شود، امکان انسداد لوله به دلایلی مانند لانه سازی پرندگان را نیز ازبین می‌برد.

وی ابراز کرد: مشترکین دقّت کنند از تامین اکسیژن مورد نیاز در منازل و دیگر مکان‌هایی که از سوخت گاز طبیعی برای گرم کردن استفاده می‌کنند؛ مطمئن شوند تا از ایجاد هرگونه حادثه مانند مسمومیت با گاز سمی منوکسید کربن، خفگی، انفجار و آتش سوزی جلوگیری شود.

رئیس روابط عمومی گاز زنجان با تاکید مجدد بر اینکه همیشه اجازه بدهید هوای کافی برای تنفس شما و سوختن بخاری گازسوز در اتاق وجود داشته باشد؛ تصریح داشت: وجود روزنه های زیر درها برای این منظور مفید است؛ بنابراین روزنه های زیر درها را هیچ وقت با اشیایی همچون پارچه و پتو مسدود نکنید.
رابطی با اشاره به اینکه درصورتی که احساس کردید سوخت بخاری ناقص است و یا با شعله آبی نمی سوزد، بخاری و مسیر لوله دودکش را بررسی کنید؛ تصریح داشت: ممکن است این نقص، ناشی از نرسیدن هوای کافی به بخاری باشد؛ بنابراین دقت کنید که بخاری همواره با شعله آبی بسوزد.

وی با بیان اینکه از دیگر نکات اساسی این است که از صحیح سوختن گاز و سلامت بخاری به وسیله افراد ذی صلاح مطمئن شوید؛ ادامه داد: مشترکین از تبدیل بخاری و سایر وسایلی که با سوخت های دیگر مورد استفاده قرار می گیرند، به وسایل گازسوز جدا خودداری کنند.

رئیس روابط عمومی گاز زنجان با ذکر این نکته که آموزش نکات ایمنی یکی از مهم‌ترین راه‌های جلوگیری از صدمات احتمالی در حوادث است تصریح کرد: مردم عزیز همچون همیشه به نکات ایمنی که در ظاهر ساده اما در واقع مهم و حیاتی است، توجه کنند تا در سایه آگاهی از مصرف ایمن گاز طبیعی و بکارگیری صحیح آن؛ فصل سرمای دلچسبی را در کنار کانون گرم خانواده سپری کنند.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا