اخبار ویژهاقتصاد

تورم کالایی نصف شد

تورم ماهانه با اجرای سیاست‌های پولی و مالی دولت از ابتدای سال روند کاهشی داشته و با 0.1 واحد درصد کاهش به 2.2 درصد رسیده است.

به گزارش پایگاه خبری آسمان زنجان، نماینده وزیر و مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان زنجان گفت:تورم چند ساله اخیر ایران هم ریشه در سمت عرضه و هم در سمت تقاضا دارد؛ بنابراین دولت صرفاً با یک ابزار سراغ مدیریت تورم از مسیر کنترل تقاضا نرفته است، بلکه سمت عرضه نیز با کنترل نوسانات ارزی در سال جاری مدیریت شده است؛ آثار این اقدامات در نرخ تورم آبان ماه نمایان شد.
محمدرضا نادری افزود: آخرین گزارش مرکز آمار در خصوص تورم نشان می‌دهد که نرخ تورم نقطه به نقطه در این ماه روند کاهشی خود را حفظ کرده و به ۳۹.۲ درصد کاهش یافته است. تورم ماهانه نیز با اجرای سیاست‌های پولی و مالی دولت از ابتدای سال روند کاهشی داشته و با ۰.۱ واحد درصد کاهش به ۲.۲ درصد رسیده است.
وی اظهار داشت: همچنین از ابتدای امسال تا پایان آبان ماه، نرخ تورم نقطه به نقطه ۱۶.۳ واحد درصد کاهش یافته و این در حالی است که تورم نقطه به نقطه در فروردین امسال ۵۵.۵ درصد بوده است.
نادری گفت: از آنجا که تورم چند ساله اخیر ایران هم ریشه در سمت عرضه اقتصاد و هم در سمت تقاضا دارد؛ بنابراین دولت صرفاً با یک ابزار سراغ مدیریت تورم از مسیر کنترل تقاضا نرفته است، بلکه سمت عرضه نیز با کنترل نوسانات ارزی در سال جاری مدیریت شده است.
وی افزود: در خصوص سیاست‌های معطوف به سمت تقاضا، مشخصاً سیاست کنترل مقداری ترازنامه بانکی توانسته است تورم کالایی را تا حد مطلوبی کاهش دهد؛ به‌ طوری که تورم کالایی کشور در پایان آبان ‌ماه سال جاری به ۱.۳ درصد رسیده است.
معاون وزیر و مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان زنجان بیان داشت: نگاهی به آمار تورم کالایی منتشره توسط مرکز آمار نشان می‌دهد که میانگین ۸ ماهه تورم کالایی در سال ۱۴۰۲ کمتر از مدت مشابه سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ است. میانگین تورم کالایی در ۸ ماهه ۱۴۰۲، ۱.۶۹ درصد (میانگین هندسی) و در ۸ ماهه سال ۱۴۰۱ برابر ۳.۲۲ درصد و در ۸ ماهه سال ۱۴۰۰ معادل ۲.۳۸ درصد بوده است. بنابراین می‌توان اذعان کرد که رفتار تورم ماهانه کالایی از اردیبهشت ۱۴۰۲ به بعد، بسیار کم بسامد بوده و از انحرافات ماه‌های گذشته خود که به دلیل جهش نرخ ارز و یا اجرای سیاست مردمی کردن یارانه‌ها بود، فاصله گرفته است.
نادری اعلام کرد: این مسئله قطعاً ماحصل اجرای سیاست‌های دولت در دو سمت مدیریت تورم بوده است؛ نخست در بخش فشار تقاضا، سیاست کنترل مقداری ترازنامه بانکی که منجر به کاهش و افت شدید نقدینگی شد، موثر بوده و توانست مقدار رشد نقدینگی را در پایان آبان‌ ماه به ۲۶.۲ درصد برساند.
وی اظهار داشت: علاوه بر این روند رشد پایه پولی نیز در ماه‌های اخیر روند با ثبات و رو به کاهشی را طی کرده و به حدود ۳۸.۵ درصد در آبان ‌ماه رسیده است و یک نکته مهم دیگر در خصوص تورم آبان ‌ماه نیز این مورد است که عمده دلیل موثر بر تورم آبان ماه، موضوع تورم اجاره‌بها است. البته با وجود اتمام فصل جابجایی مستاجران، اما تورم مسکن و اجاره‌بها با کمی تاخیر کاهش خود را بر تورم کل نشان می‌دهد.
محمدرضا نادری از مهار تورم از سمت عرضه خبر داد و اظهار کرد : در خصوص کنترل تورم از سمت عرضه اقتصاد، یکی از مولفه‌های اثرگذار، کنترل تورم تولیدکننده است که در پایان تابستان امسال بنا بر گزارش مرکز آمار به ۴۵.۳ درصد کاهش یافته و در پایان آبان ماه امسال نیز به استناد گزارش بانک مرکزی به ۳۴.۴ درصد کاهش یافته است.
وی یادآور شد: در آبان ماه با توجه به اینکه گزارش تورم تولیدکننده مرکز آمار به‌صورت فصلی تنظیم می‌شود، گزارش بانک مرکزی برای این شاخص می‌گوید که تورم تولیدکننده با کاهش ۰.۷ واحد درصدی نسبت به ماه مهر، به ۰.۸ واحد درصد رسیده است. در واقع تورم ماهانه تولیدکننده در مهر ماه امسال ۱.۵ واحد درصد بود که در آبان‌ ماه نیز شاهد کاهش آن (و تقریبا نصف‌شدن تورم ماهانه) هستیم.
نادری تصریح کرد: در بخش صنعت، تورم ماهانه تولیدکننده به صفر کاهش یافته است و این امیدواری را ایجاد می‌کند که با ثبات بازار ارز، روند تورم تولیدکننده تا پایان سال کاهشی باشد.
وی افزود: در نهایت اینکه، هم سیاست‌های طرف تقاضا (یعنی کنترل مقداری ترازنامه) و هم سیاست‌های ثبات بازار ارز، توانسته است بر متغیر تورم اثرگذار باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا