فرهنگ و هنر

تبدیل سلطانیه به یک مرکز گردشگری

تبدیل سلطانیه به یک مرکز گردشگری را از ماموریت های ویژه من می باشد.

به گزارش پایگاه خبری آسمان زنجان دکتر محسن افشارچی در دیدار با دکتر مریم جلالی معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، با بیان اینکه در اخذ رای اعتماد از دولت، یکی از اولویت های من میراث فرهنگی بود افزود: متاسفانه ما در زنجان در نشان دادن و نمایش داشته ها ، ظرفیت ها و قابلیت ها موفق نبودیم، گفت: این مهم در کشور هم کم رنگ است و اگر به صورت نسبی به این موضوع در استان ها نگاه کنیم اصفهانی ها در این حوزه بسیار موفق تر هستند .

وی با تاکید بر اینکه در شهر خودمان قابلیت ها و پتاسیل های بسیار با ارزش و مهمتری نسبت به داشته های اروپایی ها داریم تصریح کرد: از گنبد سلطانیه تا غار کتله خور وجود آثار تاریخی و ظرفیت های گردشگری مانند سهرورد، معبد داش کسن و بقعه قیدار نبی نمونه ای از پتانسیل هایی است که جای کار بسیار برای جذب گردشگر دارد.

استاندار زنجان تبدیل سلطانیه به یک مرکز گردشگری را از ماموریت های ویژه در این حوزه عنوان کرد و افزود: اجرای عملیات چهار بانده کردن جاده در این محور ( که در حال انجام است) و ایجاد یک هتل پنج ستاره، از جمله اقدامات مهم در این راستا است.

افشارچی همچنین شعار “زنجان میزبان مهربانی ها” را بِرند بسیار خوبی برای احیاء پتانسیل های گردشگری در زنجان عنوان کرد و گفت: از لحاظ عمران شهری پیشرفت خوبی داریم و امیدواریم تا پایان سال هم با تهیه تیزر تبلیغاتی ویژه از جاذبه های گردشگری استان زنجان گامی مهم در این مسیر برداریم.

وی با تأکید بر اینکه ایجاد نشاط و ثروت از محل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برای مردم استان از جمله برنامه های ما در این حوزه است ،گفت: به طور کلی در استان، برای همه برنامه ها، هدف گذاری کمی انجام شده است تا رشد اقتصادی ۸ و ۷ دهم درصد (۷/۸ درصد) هدفگذاری شده برای استان هم محقق شود.

مقام عالی دولت در استان، با بیان اینکه می توانیم با داشته های خود اقتصاد استان در حوزه گردشگری را متحول کنیم افزود: ضمن لزوم زیباسازی شهر و استان ، مقدمات ایجاد چند هتل در استان در حال انجام است و امیدواریم در آینده نزدیک کلنگ‌زنی شود تا زیرساخت‌های گردشگری فراهم شود.

افشارچی با تاکید بر اینکه محور همه اقدامات در حوزه گردشگری و صنایع دستی این است که شهر و استان را به لحاظ اقتصادی تکان دهیم، تصریح کرد: نیازمند کمک های مرکز در این راستا هستیم.

وی با اشاره به قابلیت‌ها و جاذبه های میراث فرهنگی واقع در مرکز شهر زنجان هم گفت: بازار سنتی، پیاده راه سبزه میدان، پروژه تاریخی در حال احداث سبزه میدان، حسینیه اعظم، رختشویخانه، مردان نمکی منحصر به فرد در خانه ذوالفقاری و عمارت دارایی پتانسیل های مرکز شهر در حوزه گردشگری هستند که باید بیش از پیش به آنها بهاده شود.

این مسئول گفت: با اقداماتی از جمله تکمیل کف سازی بازار بزرگ سنتی زنجان، اجرای عملیات احداث پروژه تاریخی سبزه میدان و ایجاد هتل بوتیک در عمارت تاریخی دارایی در آینده نه چندان دور، شعار فرهنگی گردشگری ” زنجان میزبان مهربانی ها” در ذهنمان در حال شکل گیری است.

افشارچی به ظرفیت بالای گردشگری آثار تاریخی کارخانه کبریت زنجان هم اشاره کرد و افزود: این کارخانه نزدیک به ۳۰ سال تعطیل بود اما با راه اندازی آن در چند سال گذشته، محور همه جشن های مهم و مناسبتی و بسیاری از جشنواره ها مختلف حوزه شهری و اجتماعی در آن برگزار می شود .

وی از معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خواست سلطانیه را با نگاه نقادانه ببینند.

مقام عالی اجرایی در استان، اظهار داشت: گنبد سلطانیه در جهات مختلف نیاز به بازنگری دارد و به عنوان نمونه ورودی آن اصلا وضعیت مناسبی ندارد و چون شهرداری ها و دهیاری ها در حال حاضر به لحاظ اعتباری مشکلی ندارند می توان در ساماندهی ورودی و اطراف آن از نظر عمرانی ورود کرد.

افشارچی درخواستی هم از دکتر جلالی داشت و گفت: نیاز خاصی برای متفاوت دیده شدن سلطانیه می بینم چون سلطانیه، هم در حوزه مجوزها و هم در حوزه تخصیص اعتبارات، نیازمند توجه مرکز است.

وی با اشاره به ایجاد مرکزی برای فراگیری صنایع دستی برای آموزش زنان در حوزه های مختلف صنایع دستی در غرب زنجان هم اظهار داشت: بسیاری از بانوان در حال یادگیری رشته های مختلف صنایع دستی از جمله قلم زنی در این مرکز هستند و فنی و حرفه ای ،مساعدت های بسیاری در این حوزه کرد و قطعا در این زمینه می تواند بسیار کمک کننده باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا