فرهنگ و هنر

 می توانیم تجربه‌های آزموده معماری دیروز را در ساخت و ساز امروز بکار بگیریم

به گزارش پایگاه خبری آسمان زنجان، استاندار زنجان با اشاره به اینکه یادآوری معماری و شهرسازی سنتی گذشته، حس زیبا و لذت زندگی با وجود خانه های ویلایی قدیمی، دیوارهای عریض کاهگلی، باغچه ها و حوض داخل حیاط خانه ها را تداعی می کند، گفت: این حس زیبا نشان می دهد که ما تجربه های بسیاری با زندگی در چنین محیط های سنتی، آزمودیم اما آنها را در ساخت و سازهای امروز بکار نگرفتیم که می توانیم تا حد امکان، از این ظرفیت در شهرسازی امروز استفاده کنیم.

محسن افشارچی در اولین جلسه انجمن های میراث فرهنگی استان، با بیان اینکه حس و حال زیبای زندگی در محیط هایی با معماری گذشته با خانه های امروزی قابل قیاس نیست، افزود: این در حالی است که زمین مورد نیاز برای ساخت و ساز خانه هایی با معماری گذشته را هم داشتیم اما از ان استفاده نکردیم.

وی میراث فرهنگی و گردشگری را دغدغه و یکی از سه اولویت اصلی مطرح خود در هنگام اخذ رای اعتماد وآغاز مسئوولیت در استان عنوان و تصریح کرد: این حوزه اما، متاسفانه به شدت مغفول مانده است و باید تلاش بیشتری صورت گیرد.

استاندار زنجان با بیان اینکه در سایر استانها و حتی کشور های دیگر، به داشته ها و پتانسیل هایی که بسیار کوچکتر از داشته های ما در استان زنجان است، بها داده و به نحو مطلوب از آن استفاده می کنند گفت: اصطلاح “شیوه آزموده شده زیست در این سرزمین” تعریف بسیار زیبایی است که با تامل در آن نتایج بسیار خوبی حاصل می شود.

افشارچی گفت: چون رجوع به معماری محیط زندگی متفاوت گذشته نسبت به امروز، بیانگر حس زندگی لذت بخش در محیط های دلباز خانه هایی با محیط و معماری سنتی گذشته است.

وی با بیان اینکه در معماری گذشته، مسیر عوامل طبیعی مانند سیل مشخص بود و تداخلی با زندگی جوامع بشری نداشت افزود: امروز اما، اگر سیل مشکل ساز می شود، دلیلش این است که محل زندگی ما انسانها در مسیر سیل است و دلیل آن هم این است که از تجربه گذشته استفاده نکردیم.

استاندار زنجان در ادامه با اشاره به جایگاه آثار ناملموس میراث فرهنگی مانند آیین عزاداری حسینیه اعظم که انسجامی خاصی در شهر و بین مردم ایجاد می کند، اظهارداشت: ما در این حوزه هم وظیفه خاصی داریم و نگاه من به میراث فرهنگی، بصورت مستحبی نیست بلکه علاوه بر نگاه فرهنگی، نگاه اقتصادی هم دارم.

افشارچی بر لزوم آموزش های همراه با گردش به دانش آموزان، تاکید و تصریح کرد: بسیاری از آموزش های ما در مسیرهایی است که با شکاف هایی مواجه است و میراث فرهنگی، اولین گام برای ارتباط با جوانان و نوجوانان در راستای رفع این شکاف در کنار آموزش و پرورش است چون دانش آموزان نیاز دارند که برخی از آموزش ها را همراه با رفتن و دیدن ، داشته باشند.

وی از دبیرستان شریعتی زنجان به خاطر ساختار معماری و موقعیت مکانی خوب، به عنوان یکی از اماکن مستعد کاربری موزه استانی نام برد و گفت: از این پتانسیل می توان در راستای آموزش و شناساندن داشته های گذشته زنجانی ها به نسل آینده استفاده کرد.

مقام عالی دولت در استان، از تدوین اطلس سرمایه‌گذاری با هدف جذب سرمایه گذار و افزایش تولید ناخالص داخلی در استان خبر داد و افزود: امیدواریم این رخداد در حوزه میراث فرهنگی نیز بیفتد که تهیه تیزر شیک و زیبا از همه اماکن تاریخی استان، با محوریت “زنجان میزبان مهربان” می تواند شروع خوبی در این مسیر باشد.

افشارچی همچنین با اشاره به کمبود هتل در استان، برافزایش ساخت و ساز در این حوزه تأکید کرد و گفت: در استقبال و اسکان میهمانان، با کمبود در این حوزه مواجه می شویم بطوریکه حتی خانه‌های بوم گردی هم گاهی تا ۶ ماه آینده ظرفیت خالی برای اسکان گردشگر جدید ندارند.

وی با بیان اینکه اولویت‌های حوزه میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری، باید برای مردم تبدیل به گفتمان شود، گفت: در این صورت مردم با آنها ملموستر شده و قطعا همراهی های لازم را هم خواهند داشت.

وی به پروژه سبزه میدان زنجان هم اشاره کرد و گفت: با تکمیل این پروژه می توان به رخدادهای خوب امیدوار بود چون آثار تاریخی در محدوده این پروژه زیبا و منسجم دیده شده که البته بخشی از آن تا پایان امسال به پایان می رسد.

افشارچی بر تلاش بیشتر میراث فرهنگی در حوزه گردشگری استان در مسیر سلطانیه تا غارکتله‌خور و نیز ماهنشان تاکید کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا