اخبار ویژهسیاسی و اجتماعی

باید موضوع پلاستیک جدی گرفته شود

در مهر سال ۱۴۰۱ موضوع حذف پلاستیک با ضخامت ۲۵ماکرون از سوی سازمان محیط زیست ابلاغ شد و در استان نیز مورد توجه لازم در صدور مجوز های استقرار برای تولید واحد های پلاستیکی قرار گرفت.

به گزارش پایگاه خبری آسمان زنجان، مدیر کل حفاظت محیط زیست استان زنجان در نشست خبری با اصحاب رسانه به مناسبت هفته محیط زیست با اشاره به اینکه هفته محیط زیست از ۱۶ الی ۲۲ خرداد ماه در سال جاری در سطح کشور اجرا می شود، گفت:۱۵ خرداد روز جهانی محیط زیست نامگذاری شده است.
محمدرضا یافتیان با اشاره به نامگذاری روزهای محیط زیست، افزود: هفته محیط زیست به تفکیک روزها به صورت ؛ روز جهانی هوای پاک،روز جهانی آب، روز جهانی درختکاری، روز جهانی زمین پاک و روز جهانی محیط زیست نامگذاری شده است.
وی با اشاره به اینکه ما در قبال نسل حاضر و آیندگان مسول حفاظت از محیط زیست هستیم و باید به درستی انجام دهیم ، اظهار داشت: قانون حفاظت از خاک نیز قانون جامعی است که میلیون ها سال طول بکشد تا دردسترس بشر قرارگیرد و سایر قوانین از جمله شکار و صید در منطقه طبیعی و قانون مدیریت پسماند است که مسیر مشخصی برای اجرای قوانین است.
یافتیان با اشاره به اینکه شاهد افزایش ۱۰ درصدی گونه های شاخص جانوری در زنجان نسبت به سال گذشته هستیم که این آمار به ۹۳۲ راس رسیده است.
محمدرضا یافتیان با اشاره به اینکه تقریبا پنج درصد از زباله ها بازیافت می شود گفت: شهرداری زنجان برنامه های خوبی را از جمله تفکیک پسماندها از مبدا در نظر گرفته و قراردادی را با شرکتی منعقد کرده است تا در لندفیل روستای مهتر زنجان برای این کار اقدام شود.
وی با اشاره به اینکه پلاستیک ها ۳۰۰ سال طول میکشد تا تجزیه شود، اظهار داشت: طبق آمار, طی ۷۳ سال گذشته ۹.۱ دهم میلیارد تن پلاستیک تولید شده است که از این مقدار ۶.۹ دهم میلیارد تن به زباله تبدیل شده است.
مدیر کل حفاظت محیط زیست استان زنجان پسماندهای صنعتی به ۲ بخش ویژه و غیر ویژه تقسیم می شود، گفت: پسماندی غیره ویژه با موافقت شهرداری به لندفیل ها انتقال می یابد, پسماندهای ویژه باید از سوی شهرداری بی خطرسازی شود یا خود تولید کننده مکلف به مدیریت آن است.
این مسوول تصریح کرد: هم اکنون یک لندفیل صنعتی در استان ویژه سرب و روی در روستای” سردهات” استان وجود دارد که ایجاد آن در سایر شهرستان ها به ویژه ابهر و ماهنشان امری مهم و ضروری است.
وی در ادامه با اشاره به اینکه سیاست اداره محیط زیست تعدد لندفیل ها در سطح استان نیست، تصریح کرد: باید تلاش کنیم که لندفیل را به صورت چندمنظوره ایجاد کنیم چون به لحاظ زیست محیطی منطقی‌تر است.
یافتیان با اشاره به اینکه باید موضوع پلاستیک جدی گرفته شود، افزود:در مهر سال ۱۴۰۱ موضوع حذف پلاستیک با ضخامت ۲۵ماکرون از سوی سازمان محیط زیست ابلاغ شد و در استان نیز مورد توجه لازم در صدور مجوز های استقرار برای تولید واحد های پلاستیکی قرار گرفت.
این مسوول با اشاره به پسماند های بیمارستای گفت: مشکل اصلی پسماندهای کنونی مربوط به مطب پزشکان است، جای تعجب دارد پزشکان که قشر فرهیخته جامعه هستند و به آن توجهی ندارند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا