فرهنگ و هنر

مسابقات کشوری آشپزی و شیرینی‌پزی برگزار خواهیم کرد

برگزاری مسابقات کشوری در صنعت چاقو و همچنین آشپزی و شیرینی‌پزی را در ادامه خواهیم داشت.

به گزارش پایگاه خبری آسمان زنجان، محمدرضا انصاری، مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان زنجان در مراسم اهدای جوایز به نفرات برگزیده اولین دوره مسابقات آزاد کشوری ملیله‌سازی گفت: برگزاری مسابقات مهارت و در راس آن مسابقات جهانی با رویکرد فرهنگ‌سازی در زمینه مهارت، اشتغال و کارآفرینی است.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان زنجان با تاکید بر اینکه هدف مسابقات کشوری ملیله‌سازی، برد و باخت نیست، گفت: هدف از برگزاری این مسابقات، انتقال دانش فنی و استفاده از تکنیک‌ها و مِتُدهای جدید برای زنده نگه داشتن صنعت ملیله‌سازی است که قدمت چندین هزار ساله دارد.

وی با بیان اینکه مسابقات مهارتی در ۲ حالت برگزار می‌شود، خاطرنشان کرد: یک بخش، مسابقات ملی مهارت که برای افراد زیر ۲۱ سال است و ثبت‌نام بیستمین دوره این مسابقات هم‌اکنون در جریان است.

انصاری افزود: احتمالا در ۸۰ رشته‌های این رقابت‌ها از استان زنجان شرکت‌کننده خواهیم داشت هرچند سعی بر این است که در تمام رشته‌ها شرکت‌کننده داشته باشیم اما بعضی از ۴۳ رشته این رقابت‌ها در استان زنجان وجود ندارد.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان زنجان با بیان اینکه بخش دوم، مسابقات آزاد برای افراد بالای ۲۱ سال است، گفت: تاریخچه این مسابقات که در بین صنعت، شرکت‌ها و کارگران و شاغلان بنگاه‌های اقتصادی برگزار می‌شود، قدمت چندین هزار ساله دارد.

وی اولین رشته در مسابقات آزاد را با رشته ملیله‌سازی، کلید زدیم چرا که زنجان به عنوان شهر جهانی ملیله نامگذاری شده و این مسابقات برای صیانت از حقوق صنعتگران این رشته برگزار شد

انصاری با بیان اینکه فراخوان این مسابقات به‌صورت ملی منتشر شد، خاطرنشان کرد: قرار بود این مسابقات قبل از عید برگزار شود که به دلیل شرایط کرونایی امکانپذیر نشد و خوشبختانه امروز مقارن سالروز ولادت باسعادت امام رضا(ع) و هفته صنایع دستی برگزار می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه هدف این مسابقات، برد و باخت نیست، تصریح کرد: هدف از برگزاری این مسابقات، انتقال دانش فنی و استفاده از تکنیک‌ها و مِتُدهای جدید برای زنده نگه داشتن صنعت ملیله‌سازی است که قدمت چندین هزار ساله دارد.

انصاری ابراز کرد: فراخوان به‌صورت ملی بود اما اکثر استان‌ها با هنر ملیله، آشنا نیستند، هدف اول این بود که پیام استادکاران ملیله و رشته ملیله‌سازی به تمام استان‌های کشور معرفی شود.

وی ادامه داد: گام دوم نیز انتخاب شرکت‌کنندگان بود که ۹ شرکت‌کننده از ۸ استان کشور که فعالیت‌هایی در ملیله دارند در این مسابقات شرکت کرده‌اند.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان زنجان با بیان این‌که شرکت‌کنندگان از جمعه شب، وارد زنجان شده و پذیرش شده‌اند، گفت: رقابت‌کنندگان امروز ۴ ساعت در صبح و ۴ ساعت در بعدازظهر در این مسابقات به رقایت با یکدیگر پرداختند و نماد و شرایط مسابقه را نیز تلاش کرده‌ایم تا با استاندارد مسابقات جهانی، تطبیق دهیم.

انصاری افزود: پس از طی ۲ روز تلاش و رقابت تنگاتنگ بین شرکت کنندگان این دوره از مسابقات به ترتیب سید نقی رحمانی از استان زنجان، الهام توضیحی از استان زنجان و نسرین نورایی چالش تری از استان چهارمحال و بختیاری موفق به کسب رتبه اول تا سوم شدند.

وی اظهار داشت: در جوار این مسابقات، نمایشگاهی از توانمندی هنرآموزان و مهارت‌آموختگانی که خودشان صاحب شغل شده و تحت پوشش دستگاه‌های حمایتی یا سایر دستگاه‌ها در عرصه کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی در موضوع اشتغال فعالیت می‌کنند در معرض عموم به نمایش گذاشته شده است.

انصاری با بیان اینکه برای برگزاری مسابقات کشوری در سایر رشته‌ها نیز برنامه‌ریزی کرده‌ایم، خاطرنشان کرد: برگزاری مسابقات کشوری در صنعت چاقو و همچنین آشپزی و شیرینی‌پزی را در ادامه خواهیم داشت.

وی افزود: این مسابقات با همکاری اتحادیه‌ها، اصناف و ذینفعان در چهارچوب وظایفی که برای ما تعریف شده و حتی شاید فراتر از آن در رشته‌های مختلف صنایع دستی و هنرهای موجود در استان برگزار خواهیم کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا