علم و فناوری

جلوگیری از پراکندگی ذهنی از رموز موفقیت در کنکور است

تمرکز روی درس و جلوگیری از پراکندگی ذهنی یکی از رموز موفقیت در کنکور است.

به گزارش پایگاه خبری آسمان زنجان، بسیاری از خانواده ها بر این باورند قبول شدن در کنکور با رتبه تک رقمی نیاز به یک برنامه ریزی سوفسطایی و پیچیده و شرکت در کلاس های متعدد و صرف هزینه های گزاف دارد. فلذا این خانواده ها بدون در نظر گرفتن توانمندی فرزندان شان، با مراجعه به مشاوران و برنامه ریزان کنکور و صرف هزینه های نجومی، آنها را مجبور به شرکت در کلاس های مختلف جمع بندی، تقویتی، تک درس، گروهی و … کرده و با خرید انواع و اقسام جزوات، سی دی و کتاب های حجیم به زعم خودشان از فرزندان شان حمایت می کنند. البته داستان به همین جا ختم نمی شود و عده ای با سخت گیری های فراوان، حتی فرزندان خود را از حقوق اجتماعی و خانوادگی و فردی نیز محروم می سازند و از آنها فقط و فقط مطالعه و قبولی در کنکور می خواهند.
اما باید بپذیریم قبولی در کنکور آن هم با کسب رتبه های تک رقمی تنها با اعمال فشار و پرداخت هزینه های گزاف حاصل نمی شود و عوامل متعددی در این موفقیت نقش دارند.
«محمد مهدی قنبری» دانش آموز علی آبادی که در کنکور امسال موفق به کسب رتبه ۹ در رشته ریاضی منطقه ۳ شده است، نه تنها برای رسیدن به این موفقیت، سبک زندگی اش را تغییر نداد، بلکه نزد هیچ برنامه ریز و مشاوری هم مراجعه نکرد و در هیچ کلاس کنکور و تقویتی هم حضور پیدا نکرد! او که دانش آموخته دبیرستان امام خمینی علی آبادکتول است، یکی از رموز موفقیتش را تمرکز و داشتن مهارت جلوگیری از پراکندگی ذهن می داند.
به منظور آشنایی بیشتر با دیدگاه ها و شیوه درس خواندن محمد امین با او به گفتگو نشستیم و با ما از زندگی پیشا کنکور گفت:رتبه ۹ یک رتبه ایده آل و رویایی است. با دیدن این رتبه تعجب کردی و خوشحال شدی یا فقط خوشحال شدی؟
اصلاً تعجب نکردم و منتظر کسب رتبه تک رقمی بودم. حتی انتظار کسب رتبه پائین تر هم داشتم. بنابراین فقط خوشحال شدم.
این اعتماد به نفس ماحصل چیست؟
فهمیدن درس به معنای تسلط داشتن روی مطالب درسی است. وقتی شما مطلبی را بیاموزید می توانید آن را به صورت سخنرانی ارائه دهید، می توانید آن را به دیگران تدریس کنید، می توانید آزمون های مربوط به آن درس را با موفقیت پشت سر بگذارید و … بنابراین کسی که با پشتوانه آگاهی در آزمون شرکت می کند، اعتماد به نفس هم دارد.
بقیه هم برای فهمیدن درس تلاش می کنند. هزینه می کنند. کلاس شرکت می کنند. برنامه ریزی می کنند. اما چرا فقط بعضی ها تک رقمی می شوند؟
شناخت ظرفیت ها و استعداد ها پاسخ جواب شماست. گاهی اوقات مسیر اشتباه باعث عدم موفقیت است. اگر کسی موفق نمی شود باید در خود تغییر ایجاد کند. رشته اش را عوض کند. نحوه مطالعه اش را عوض کند. دیدگاهش را عوض کند. دوستانش را عوض کند. آموزشگاهش را تغییر دهد. استعدادش را کشف کند و …
یعنی شما معتقد هستید تلاش صرف کافی نیست و گاهی اوقات فرد باید مسیرش را عوض کند؟
بله همین طور است. دونده ای را در نظر بگیرید که به جای حرکت به سمت خط پایان در حال دویدن به سمت تماشاگران است. ممکن است نسبت به سایر رقبا، توان بدنی و سرعت بالاتری هم داشته باشد ولی به موفقیت نمی رسد، چون مسیر را درست انتخاب نکرده است.
آیا پیدا کردن مسیر و داشتن استعداد کافی است؟
به هیچ عنوان. این دو شرط لازم هستند ولی کافی نیستند. عوامل متعددی در کنکور دخیل هستند که یکی از مهم ترین آنها، داشتن تمرکز روی دروس و جلوگیری از پراکندگی ذهن است. این مهارت باعث می شود شما برای درس خواندن و حل مسائل و کشف پیچیدگی های درسی، یک گام از سایرین جلوتر باشید. شیوه مطالعه، زمان مطالعه، تست زنی، شناسایی به موقع نقاط ضعف، نگهداری محفوظات در ذهن و … نیز از دیگر مهارت هایی هستند که باعث موفقیت در افراد می شوند.
راز موفقیت شما؟
من راز موفقیتم را اول لطف خدا، دوم دعاها و حمایت های معنوی خانواده و سوم داشتن مهارت در تمرکز و پرهیز از پراکندگی ذهن می دانم. تا جایی که در زمان مطالعه برای کنکور، زندگی عادی ام را تغییر ندادم و حتی کتاب متفرقه می خواندم، به باشگاه می رفتم. گوشی و تلویزیون و … را کنار نگذاشتم. ولی هیچگاه اجازه ندادم این حواشی که بخشی از زندگی روزمره همه هستند، باعث شوند تا تمرکزم را از دست بدهم و همواره ذهنیتم را روی درس متمرکز نگه داشتم.
به جز کتاب های درسی چه برنامه ای دیگری برای مطالعه و برنامه ریزی داشتید؟
من فقط در آزمون ها شرکت کردم و از یک سایت فیلم های آنلاین مشاهده کردم. اما باید توجه داشته باشید مدل مطالعه و استعداد افراد با همدیگر متفاوت است و قرار نیست بقیه هم فقط آزمون شرکت کنند و کلاس آنلاین ثبت نام کنند و تک رقمی شوند. هر کس باید بر اساس توانمندی، ظرفیت، نقاط ضعف و قوت و سایر شرایط اختصاصی خودش در دوره ها و کلاس های مختلف شرکت کند و به مرز آمادگی مطلوب برسد. اما متاسفانه برخی مشاوران این تفاوت ها در نظر نمی گیرند و مثلاً به همه توصیه می کنند، ساعت ۶ از خواب بیدار شوید. در صورتی که یک نفر ممکن است ساعت ۴ به راحتی از خواب بیدار شود و یک نفر مثل من ساعت ۹! ساعت بیدار شدن بدن افراد متفاوت است و باید تفاوت های فردی را در افراد شناسایی کرد و بر اساس آنها برنامه ریزی کرد.
خانواده شما چه جایگاه علمی دارند و نقش آنها در کسب این موفقیت را چگونه ارزیابی می کنید؟
پدر بنده نانوا و دیپلمه است و مادرم خانه دار و دو خواهر کوچکتر از خودم دارم. بنابراین از نظر علمی و آموزشی نقشی در قبولی بنده نداشتند ولی پدرم با نوع نگاه مثبت و ایجاد خودباوری در من باعث شد، بتوانم فعل خواستن را صرف کنم. مادرم هم در این مدت با فراهم کردن شرایط محیطی آرام و حتی انجام وظایفی که بر عهده من بود، سنگ بنای این موفقیت را گذاشت و مدیون زحمات هر دو هستم و شاید روزی بتوانم اندکی از زحمات طاقت فرسا و بدون چشمداشت شان را جبران کنم.
چه توصیه ای به خانواده ها و دانش آموزان دارید؟
به خانواده ها توصیه می کنم سعی کنند فرزندان شان را بشناسند و از آنها در حد توانشان انتظار داشته باشند. کنکور پایان راه نیست ولی یک راه شیرین و میانبر به موفقیت است. خانواده ها باید برای موفقیت فرزندان شان در کنکور تلاش کنند ولی نیم نگاهی هم به آینده سوای کنکور داشته باشند. دانش آموزان هم باید سعی کنند فرصت هایی مثل تابستان را جدی بگیرند. تلاش هوشمندانه داشته باشند و درس را برای درس بخوانند. یعنی نگذارند حاشیه های زندگی و حاشیه های متفرقه درسی، مانع از درک مفاهیم اصلی درس شود. از مشاور فقط مشاوره بگیرند و کلیات را بخواهند. شیوه زندگی و مطالعه هر نفر با دیگری فرق دارد و این تفاوت ها را در نظر بگیرند و تنها برای رفع اشکال و برطرف ساختن نقاط ضعف به کلاس مراجعه کنند.
آیا با موفقیت در کنکور شما خود را فردی موفق می دانید؟
کنکور یکی از اضلاع موفقیت است و من هنوز در ابتدای راه هستم.
آیا در این مسیر به ثبت اختراع یا ابداع یک تکنولوژی در دانشگاه فکر کرده اید؟
حقیقت امر من تا امروز روی عبور از این مرحله تمرکز کرده بودم و قطعاً در آینده به برنامه ها و طرح های جدید بیشتر فکر می کنم.
گفت و گو: وحید حاج سعیدی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا