اقتصاداخبار ویژه

آب دغدغه اصلی ماست

افشارچی، در جمع مردم طارم اطمینان داد که آب برای او دغدغه اصلی و اولویت اول است.

به گزارش پایگاه خبری آسمان زنجان، استاندار زنجان در سفر به طارم و دیدار مردمی با تاکید بر اینکه برای حل معضل آب باید برنامه‌های میان مدت و دراز مدت داشته باشیم، افزود: برای هر شهرستان هم به صورت مجزا برنامه داریم .
افشار چی لازمه اجرایی شدن این برنامه‌ها را هماهنگی، همراهی و تعامل عنوان کرد و گفت: مسئله آب به قدری برای ما حائز اهمیت است که معاون عمرانی هم از میان متخصصین حوزه آب انتخاب شد که نسبت به همه سدهای ساخته شده و در حال ساخت استان، اشرافیت کامل دارد.
استاندار زنجان با بیان اینکه قرار شد ساخت سدهای نیمه ساخته و یا در دست مطالعه را سریع تر شروع کنیم اظهارداشت: همه تلاش خود را برای راه اندازی سدها و استفاده بهینه از آنها می کنیم .
وی با بیان اینکه متاسفانه در سال‌های گذشته به هر دلیلی، در مدیریت آب تنظیمی استان زنجان آنگونه که باید کار نشده است، گفت: این در حالی است که در آذربایجان شرقی، ۷۵ درصد از روان آبها کنترل شده است و با داشتن سدهای مختلف می توانند آب خود را تنظیم کنند.

استاندار زنجان تصریح کرد: با وجود آبهای تنظیمی می توان میزان و نوع مصرف آب را کنترل کرد.

افشارچی با اشاره به اینکه درصد بالایی از حق‌آبه ما از روان آبها و آبهای رودخانه هایی مانند قزل اوزن است گفت: در موضوع خشک‌سالی این آبها جوابگو نیست و اگر سدهایی داشته باشیم حداقل از جمع آوری این آبها در کنار هم، آب جمع می شود.
وی با بیان اینکه مسئله این است که ما میراث دار رخدادهای گذشته هستیم اظهار داشت: فریاد العطش و تشنگی در استان، فریاد تشنگی من هم است و به خاطر این موضوع حتی در وزارت نیرو تا درگیری با لایه های میانی وزارتخانه هم پیش رفته ام.
استاندار زنجان تاکید کرد: فرمانداران هم این مسئله را جدی بگیرند و تا حد امکان اموری را که می توانند انجام دهند و اگر نیاز به تعویض شبکه برای آبرسانی و انتقال آب باشد، انجام دهند و ما نیز با همه توان برای حل مشکلات کوتاه مدت در خدمت فرمانداران هستیم تا مسئله آبرسانی به روستاها در برنامه‌های کوتاه‌مدت مشکل نداشته باشد.
افشارچی با بیان اینکه برنامه‌های میان مدت و دراز مدت بر عهده ما است اظهارداشت: همه تلاش خود را برای انجام آن به کار می گیریم .
وی با اشاره به اینکه در طارم نزدیک به ۴۳ هزار هکتار باغ وجود دارد گفت: تنها بیش از چهار هزار هکتار آن تحت آبیاری فشار است که این موضوع قابل قبول نیست.
استاندار زنجان با اشاره به افزایش راندمان در آبیاری تحت فشار از ۳۰ درصد به ۸۰ درصد افزود: آبیاری تحت فشار باید جدی گرفته شود و اعتبارات خوبی هم در این حوزه داریم.
افشارچی از جذب حدود یکصد میلیارد تومان اعتبار در سفر رئیس جمهور به استان زنجان برای آبیاری تحت فشار خبر داد و گفت: جهادکشاورزی هم امکاناتی را در این خصوص در اختیار دارد و کشاورزان باید سعی کنند زراعت خود را به این سیستم آبیاری مجهز کنند.
وی تاکید کرد: با استفاده از آبیاری تحت فشار می توان راندمان را افزایش و مصرف آب را کاهش داد.
این مسئول به حجم زیاد برداشت زیتون از باغ های طارم هم اشاره کرد و گفت: امسال با وجود کمبود آب در استان، اما اتفاق های خوبی در حوزه کشاورزی رخ داده است و نزدیک به ۲۰۰ هزار تن گندم در استان خریداری کردیم که در مقایسه با سال گذشته سه برابر شده است.
استاندار زنجان، افزایش سه برابری گندم و ۴ برابری زیتون را برکت کشاورزی استان عنوان کرد.
افشارچی با بیان اینکه بانک‌ها باید سرمایه در گردش کشاورزان را تامین کنند اظهار داشت: بانکهایی که در این حوزه تعامل ندارند معرفی شوند تا در خصوص تعامل با کشاورزان و باغداران توجیه شوند.
وی مسئله آب و راه را از عمده مشکلات شهرستان طارم برشمرد و گفت: در سفر ریاست جمهوری با اعتباراتی که گرفته شده حوزه راه شهرستان طارم حرکت های مثبتی انجام شده است.
استاندار زنجان با اظهار به اینکه طارم در مسیر کریدور جنوب به شمال استان قرار دارد، تصریح کرد: با تکمیل راه های در دست ساخت، طول مدت زمان تردد در مسیر زنجان به طارم نزدیک به ۴۵ دقیقه کاهش خواهد یافت.
افشارچی با تاکید بر اینکه در حوزه راه مرحله به مرحله پیش رفته و پروژه های خوابیده را به مرحله اجرایی در آورده ایم تصریح کرد: در سفر دوم هم اعتباراتی در این حوزه جذب خواهیم کرد.
وی از ترزیق حدود ۴۵ میلیارد تومان اعتبار به شهرداریها و دهیاریها از اول امسال تاکنون خبر داد و افزود: اهالی روستاها باید عملیات عمرانی که دهیاری ها انجام میدهند را لمس کنند و اگر چنین نباشد حتماً باید از بخشداری ها و دهیاری های خود پیگیری کنند.
مقام عالی دولت در استان، تاکید کرد: دهیاری ها باید نسبت به اعتبار تزریق شده حساسیت داشته باشند.
گفتنی است افتتاح فاز اول بهسازی مسیر شیت – چورزق به طول ۲ کیلومتر، آغاز عملیات گازرسانی به پنج روستا و بهره برداری از گازرسانی به ۲ واحد تولیدی در شهرستان طارم، آغاز عملیات اجرایی پروژه آبیاری تحت فشار ۷۲ هکتار از اراضی روستای میرزاخانلو، افتتاح عملیات آسفالت ریزی مسیر آستاکل به درام و دیدارهای مردمی به منظور بررسی مشکلات آنها از جمله برنامه های سفر استاندار زنجان به شهرستان طارم به مناسبت هفته دولت بود .

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا