فرهنگ و هنر

رونمایی از پوستر نخستین سوگواره ملی «خورشید ضمیران»

پوستر نخستین سوگواره ملی «خورشید ضمیران» با حضور شاعر نام‌آشنای کشور استاد ولی‌الله کلامی زنجانی و جمعی از شاعران پیشکسوت و جوان استان در منزل هنرمند ماه مرداد رونمایی شد.

به گزارش روابط عمومی حوزه هنری استان زنجان؛ شامگاه جمعه ۲۸ مرداد ماه ۱۴۰۱ طی برگزاری مراسم دیدار هنرمند ماه مرداد از پوستر نخستین سوگواره ملی «خورشید ضمیران» نیز رونمایی به عمل آمد.
گفتنی است، مراسم دیدار پنجمین هنرمند ماه در سال ۱۴۰۱ به استاد رحمان شاجری اختصاص داشت که شامگاه دیروز ۲۸ مرداد ماه ۱۴۰۱ با حضور امیر نعمتی؛ رییس حوزه هنری استان زنجان، شاعر آئینی و نامدار کشور استاد ولی‌الله کلامی زنجانی و دیگر شاعران پیشکسوت و جوان آئینی استان در منزل استاد شاجری برگزار گردید و از پوستر نخستین سوگواره ملی «خورشید ضمیران» نیز رونمایی به عمل آمد.
عنوان نخستین سوگواره ملی «خورشید ضمیران» برگرفته از شعر عاشورایی استاد حسین منزوی از بیت «تو اختر سرخی که به انگیزه تکثیر-ترکید بر آیینه ی خورشید ضمیران» است که طی برنامه‌ریزی انجام شده این سوگواره با همکاری و مشارکت نهادهای فرهنگی هنری استان؛ اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، حسینیه اعظم و زینبیه اعظم زنجان و سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی زنجان و … برگزار می‌شود.
حوزه هنری انقلاب اسلامی استان زنجان پس از تدوین سند زیست بوم استان و نقشه تحول حوزه هنری زنجان و تعیین چشم انداز زنجان پرچمدار هنر عاشورایی و روایت‌گری هنری و انقلابی از فرهنگ عاشورایی قریب به یک سال است که اولویت خود در اجرای برنامه‌های فرهنگی هنری و تولید آثار هنری را مضامین عاشورایی قرار داده است و با توجه به محبت و علاقه بی‌دریغ مردم استان به خاندان اهل بیت و ائمه اطهار(ع) و بهره‌مندی معنوی استان از عنوان «پایتخت شور و شعور حسینی» و نامگذاری روز هشتم محرم به «یوم العباس»، بر همین اساس نخستین سوگواره ملی «خورشید ضمیران» نیز با موضوع حضرت ابوالفضل(ع) و در راستای عرض ارادات هنرمندان عاشورایی به علمدار کربلا و پرداختن به ویژگی‌های منحصر به فرد ایشان از جمله بصیرت، وفاداری، شجاعت و جلوه‌های توحیدی حضرت برگزار می‌گردد.
این نهاد فرهنگی هنری استان در نظر دارد با برگزاری این رویداد فاخر ملی، بر ماندگاری حرکت تاریخی یوم العباس زنجان با پرداختن به موضوع سبک زندگی و رفتاری حضرت ابوالفضل بر ماندگاری جلوه‌های شعری بیفزاید.
طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته فراخوان این سوگواره از طریق سایت و صفحات مجازی حوزه هنری زنجان منتشر و علاقمندان می‌توانند آثار خود را با توجه به شرایط و ضوابط اعلام شده در متن فراخوان در نخستین سوگواره ملی «خورشید ضمیران» مشارکت نمایند. مهلت ارسال آثار به دبیرخانه سوگواه نیز تا پنجم مهرماه (پایان ماه صفر) تعیین شده است.
لازم به ذکر است، متن فراخوان سوگواره ملی شعر «خورشید ضمیران» منتشر شد
موضوع: حضرت ابوالفضل«ع» «شجاعت، وفاداری، بصیرت، توحید و مقام حضرت بر اساس مقاتل معتبر شیعی»
مهلت ارسال آثار: تا پنجم مهرماه ۱۴۰۱
قالب‌های شعر: تمامی قالب‌های شعر فارسی
تعداد آثار ارسالی: حداکثر سه اثر
قالب ارسالی: word همراه با ذکر مشخصات«نام و نام خانوادگی، شماره تماس، نام شهر»
برگزاری: پاییز ۱۴۰۱ و نحوه ارسال آثار به شماره واتس اپ۰۹۳۳۱۸۱۹۷۶۷
جوایز:
نفرات اول:۴۰ میلیون ریال همراه با تندیس و لوح سپاس
نفرات دوم:۳۰ میلیون ریال همراه با لوح سپاس
نفرات سوم:۲۰ میلیون ریال همراه با لوح سپاس
شایستگان تقدیر:۱۰ میلیون ریال همراه با لوح سپاس
شماره تماس دبیرخانه:
۰۲۴۳۳۵۶۳۱۵۹

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا