فرهنگ و هنر

کانون پرورش فکری نقش موثری در شناساندن تاریخ و هویت فرهنگی است

کتابخانه‌های کانون پرورش فکری در شناساندن تاریخ و هویت فرهنگی هر خطه از کشور به کودکان‌ و نوجوانان نقش بسزایی دارد.

به گزارش پایگاه خبری آسمان زنجان، زینب علی‌بیگلو مربی مسئول امور فرهنگی قیدار به همراه مربیان و اعضای ارشد و هنرمند مرکز در روز بزرگداشت شیخ شهاب الدین سهروردی به صورت ویژه در مرکز فرهنگی هنری سهرورد حضور پیدا کردند تا برنامه‌های فرهنگی و هنری و ادبی را برای اعضای این مرکز اجرا کنند.
با اجرای فعالیت‌های متنوع از جمله: معرفی شخصیت، کاردستی، نقاشی و روزنامه‌ دیواری اعضای مرکز سهرورد با ابعاد گوناگون شخصیت شیخ اشراق آشنا شده‌اند.
گفتنی است، شهاب الدین سهروردی ملقب به شیخ اشراق از چهره‌ های برجسته‌ در حکمت، فلسفه و عرفان در فرهنگ ایران است که در سال ۵۴۹ هجری قمری در دهکده‌ی سهرورد از توابع شهرستان خدابنده واقع در استان زنجان متولد شده است. دارای آثار فاخر جهانی است که در دانشگاه های ایران و جهان تدریس می‌شود و در حال حاضر محل زندگی این فلیسوف بزرگ یکی از مراکز کانون پرورش فکری است که کودکان این دیار از خدمات کانون استفاده می کنند
این مربی مسئول با اشاره به نقش کتاب‌خانه‌های کانون پرورش فکری در شناساندن تاریخ و هویت فرهنگی هر خطه از کشور به کودکان‌ و نوجوانان از پدر و مادرها دعوت کرد تا فرزندان‌شان را خصوصا در فصل تابستان برای غنی‌سازی اوقات فراغت به مراکز کانون بیاورند.
مربی‌مسئول مرکز قیدار هم‌چنین درباره‌ی برگزاری این مراسم می‌افزاید: علاوه بر این برنامه روز دوم مرداد در مرکز قیدار بزرگ‌داشت شیخ اشراق برگزار شد و پنجم مرداد هم به اتفاق همکاران و اعضای کتاب‌خانه‌ی قیدار در مرکز سهرورد حضور پیدا کردند تا با همکاری مربیان کارگاه‌های ویژه‌ای در حوزه‌ی شعرخوانی، سیاه‌قلم، طراحی، کاردستی و مسابقه اجرا شود.
در ادامه برنامه فاطمه غفاری مربی مسئول امور فرهنگی مرکز سهرورد بیان نمود در تاریخ تمدن‌ها برخی بزرگان فقط نقش علمی ندارند بلکه نقش تمدنی هم داشته و در حوزه شکل‌گیری فرهنگ هم نقش دارند که شیخ اشراق یکی از آنهاست. شیخ اشراق در قرن ۶ که یکی قرن‌های مهم در تاریخ ماست و شعله عرفان از سوی عقلانیت در حال خاموشی بود، شیخ اشراق یک تنه در مقابل این جریان ایستاد و فلسفه و حکمت را از آن حملات سنگین نجات داد.
این مربی کانونی درباره‌ی فعالیت در کتاب‌خانه‌ای که زمانی منزل شخص سهروردی بوده است می‌گوید: این خود انگیزه‌ای برای تلاش بیشتر و رشد ما است، چراکه ما می‌توانیم اشراقی‌های دیگری را در این‌جا پرورش بدهیم. او با اشاره به آثار سهروردی در زمینه‌های مختلف می‌گوید: با توجه به مکتب و فلسفه‌ی ایشان و هم‌چنین مطالعه‌ی آثارشان اگر ما نتوانیم شهاب‌الدین پرورش ندهیم، می‌توانیم زمینه‌ی شخصیت‌های چون او را فراهم کنیم. غفاری درباره‌ی برنامه‌های بزرگ‌داشت شیخ اشراق می‌گوید: ما امروز با بچه‌ها کاردستی و نشریه دیواری با موضوع اشراق درست کرده‌ایم و شخصیت سهروردی را در برنامه‌ی کتاب‌خوانی و معرفی شخصیت به آن‌ها شناسانده‌ایم.
در ادامه برنامه شهردار شهر سهرورد بیان کرد: «شیخ شهاب‌الدین سهروردی»؛ فیلسوف ایرانی که «فلسفه اشراق» را بنیان‌نهاد و خیلی‌ها نمی‌دانند، او بود که عرفان را به فلسفه آورد و از این منظر فیلسوفی ممتاز در تاریخ بشریت محسوب می‌شود.
گفتنی است؛ گرامی‌داشت اندیشمندانی اندیشه‌ورز، چون شیخ اشراق، گرامی‌داشت، شان عظیم فرهنگ و معرفت است؛ پس بدین وسیله مراتب سپاس و قدردانی صمیمانه خود را از کوشش‌ها و پیگیری‌های دست‌اندرکاران مراسم گرامی‌داشت شیخ شهاب‌الدین سهرودی و مربیان پرتلاش و اعضای هنرمند مراکز کانون ابراز داشته و از خداوند منان توفیق و سربلندی ایشان و ایران عزیزمان را مسئلت می‌کنم.
پایان بخش برنامه اهدای لوح سپاس به مربیان و اعضای هنرمند توسط شهردار و ریاست شورای اسلامی شهر سهرورد بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا