سیاسی و اجتماعی

خطر آتش‌سوزی در مراتع و جنگل‌ها را باید جدی بگیریم

به گزارش پایگاه خبری آسمان زنجان، حسین قمی در جلسه آموزشی هماهنگی و پیشگیری از آتش‌سوزی در فرمانداری شهرستان زنجان، اظهارکرد: با شروع فصل گرما عرصه‌های جنگلی و مراتع در معرض حریق بوده و همچنین عامل انسانی نیز یکی دیگر از مهمترین عوامل حریق در عرصه‌های منابع طبیعی است.
وی افزود: آتش سوزی جنگل‌ها و مراتع سبب می‌شود جان اهالی روستا در معرض خطر قرار گیرد همچنین سبب از بین رفتن پوشش گیاهی درختان، از بین رفتن ارزش تجاری درختان، آسیب به محیط زیست و منابع طبیعی، زمینه‌ساز فرسایش خاک و تسریع در ایجاد آفات گیاهی خواهد شد.
این مسئول تصریح کرد: با توجه به اهمیت حفظ و حراست از اراضی ملی و گستردگی وسعت شهرستان و اهمیت گیاهان دارویی و مراتع که از اهمیت به سزایی برخوردار است مقرر شد کارگاه آموزشی گشت‌های یگان حفاظت منابع طبیعی، دهیاری‌ها وگروههای مردم نهاد با موضوع آشنایی با مبانی حقوق، مقررات و قوانین منابع طبیعی در قالب یک نشست مشترک در جهت مبارزه با این موضوع اقدامات مؤثر را به عمل آوریم.
وی با بیان اینکه تغییر اقلیم و گرم شدن کره زمین، کاهش منابع آبی و پدیده بیابان‌زایی به عنوان چالش‌های مهم جهانی بوده و مهم‌ترین راهکار برای مقابله با این چالش ها، حفاظت از جنگل ها و مراتع است، اظهارکرد:با توجه به نقش مهمی که جنگل‌ها و مراتع در کاهش آلودگی هوا و جذب گازهای سمی و آلاینده دارند، نابودی و تخریب آن ها موجودات زنده زمین را در معرض خطرنابودی قرار می دهند.
قمی گفت: این منابع دارای ارزش‌های غیرقابل انکار اقتصادی و زیست محیطی در حیات انسان‌ها و کارکردهای چند جانبه در زمینه حفاظت منابع پایه آب و خاک، افزایش سطح آب های زیرزمینی، کنترل آلودگی هوا، تعدیل آب و هوا، تولید محصولات دارویی، خوراکی، تولید علوفه برای تغذیه دام و هستند و این موضوع بر کسی پوشیده نخواهد بود.
این مسئول ادامه داد: به رغم ارزش زیاد منابع طبیعی، افزایش روزافزون جمعیت و گسترش شهرها و روستاها، نیاز به تامین مواد غذایی، مصارف سوختی، تغییر کاربری اراضی زراعی و افزایش سطح زیر کشت، زمینه نابودی و تخریب این منابع ملی را فراهم آورده و در میان عوامل گوناگون تهدید کننده حیات جنگل ها و مراتع ، وقوع آتش سوزی یکی از مهم ترین، بزرگترین و خطرناک ترین عوامل تخریب تلقی می شود.
وی گفت: به طوری که همه ساله سطح وسیعی از این منابع ارزشمند و حیاتی را مورد تهدید قرارداده و در کمترین مدت زمان، مساحت زیادی از منابع نابود و به زمین‌های لخت و عاری از پوشش گیاهی تبدیل می شوند.
رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان زنجان گفت: با از بین رفتن و تخریب پوشش گیاهی در مناطق آتش گرفته مورد حریق، آسیب و از بین رفتن حاصلخیزی خاک و ایجاد زمینه‌های فرسایش در آن، خسارت به گردشگاه‌های طبیعی و از بین رفتن آن ها، آسیب رسیدن به محیط زیست و از بین رفتن حیات وحش، تشدید آلودگی هوا، صرف هزینه های زیاد و هنگفت برای اطفای حریق و احیای این مناطق، از بین رفتن میزان زیادی علوفه دام، خسارات فراوانی بروز خواهد کرد.
قمی با بیان اینکه با شروع فصل تابستان و افزایش گرمای هوا خطر آتش‌سوزی مراتع تشدید می شود، افزود: پیش‌بینی هواشناسی و افزایش دما به ‌جز هشدارهایی که برای زندگی در شهر دارد، به دلیل احتمال بروز خطر آتش‌سوزی در مراتع و جنگل‌ها نیز به عنوان زنگ خطری است که باید مورد توجه جدی قرار گیرد.
وی اظهار کرد: اقدامات پیشگیرانه و مدیریت چنین حوادثی نیازمند همکاری و تعامل میان بخشی، فرهنگ سازی و اطلاع رسانی مردم، جلب مشارکت و بهره گیری از توان و ظرفیت جوامع محلی، تشکل های مردم نهاد و همـه دسـتگاه های دولتی و مؤسسات غیر دولتی خواهد بود.

رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان زنجان ادامه داد: با توجه به بررسی های به عمل آمده، دلایل وقوع آتش سوزی در عرصه های طبیعی به ۲ طریق عمدی یا غیر عمدی بوده که آتش‌سوزی‌های عمدی ایجاد حریق توسط افراد سودجو به منظور توسعه اراضی زراعی و تصاحب اراضی ملی است.
وی گفت: همچنین ایجاد آتش در بوته‌زارها و بیشه‌زارها جهت از بین بردن جانوران موذی و خسارت زا ، ایجاد حریق به منظور شکار حیوانات وحشی و آتش سوزی غیر عمدی نیز ناشی از بی احتیاطی مردم و بازی کودکان در تفرجگاه های طبیعی، سهل انگاری و بی توجهی مرتعداران، چوپانان، شکارچیان و گردشگران در این عرصه ها، پرتاب سیگار یا کبریت مشتعل در مسیر جاده های مجاور در مناطق طبیعی، آتش زدن سر شاخه ها و محصولات کشاورزی و سرایت آن بـه عرصه های طبیعی مجاور و آتش سوزی های طبیعی در اثر آتش گرفتن گیاهان و عرصه های جنگلی توسط صاعقه بوده است.
وی در این بخش با اشاره به رعایت نکات ایمنی و توصیه های مهم درخصوص حریق در عرصه‌های جنگلی و مرتعی، گفت: بایستی برای جلوگیری از هر گونه مشکلی از روشن کردن آتش در جنگل‌ها و مراتع کرده و ضمن اطمینان کامل از مهار آتش قبل از ترک منطقه از رهاسازی مواد شیشه‌ای و اشیا مشابه در مراتع و گردشگاه های طبیعی (این مواد همانند عدسی ذره بین عمل کرده و موجب اشتعال علوفه خشک و مواد قابل اشتعال درمراتع شده و کانون های آتش در مناطق ایجاد می کنند) خودداری کرد.
قمی اضافه کرد: در صورت استفاده از منقل و اجاق زغالی و چوبی، خاکسترهای اضافی به محیط تخلیه نشود چرا که موجب آتش‌سوزی علوفه و مواد قابل اشتعال کف جنگل ها خواهد شد ضمن اینکه بایستی از روشن کردن آتش در داخل جنگل‌ها و مراتع پرهیز کرد و در مواقع ضروری استفاده از سطوح بدون پوشش گیاهی استفاده کرد.
وی گفت: همچنین خودداری از پرت کردن ته سیگار یا چوب کبریت استفاده شده در طبیعت و مکان های مستعد آتش سوزی، خودداری از سوزاندن بقایای محصولات کشاورزی در مزارع، پاکسازی اطراف منطقه آتش سوزی از تمام مواد سوختنی، جلوگیری از بازی کردن کودکان با آتش بویژه در مناطق مرتعی و اراضی مستعد آتش سوزی از دیگر مواردی است که باید رعایت شود.
این مسئول تاکید کرد که در صورت مشاهده هر گونه دود یا آتش در صورت توان آتش را خاموش و در صورت گسترده بودن آتش بلافاصله مأمورین محیط زیست، منابع طبیعی و یا سایر ارگان ها ( فرمانداری، جهاد کشاورزی و … ) را مطلع و از طریق تلفن گویا ۱۵۴۰ (محیط زیست ) و ۱۵۰۴ (منابع طبیعی) اطلاع رسانی کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا