اقتصاد

تخصیص شماره اقتصادی جدید به مودیان مالیاتی

برای تمام مودیانی که ثبت نام خود را در نظام مالیاتی تکمیل کرده باشند، شماره اقتصادی منحصر به فرد از سوی سازمان امورمالیاتی تخصیص داده خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری آسمان زنجان، مدیرکل امور مالیاتی استان زنجان با اشاره به اجرای قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان اظهار داشت: با توجه به ضرورت تخصیص و بهره برداری از شماره اقتصادی و با عنایت به ماده (۶) آئین نامه اجرایی تبصره (۳) ماده (۱۶۹) قانون مالیات های مستقیم و ماده (۸) آئین نامه اجرایی ماده (۹۵) قانون مذکور، ترتیبات اجرایی مربوط به استفاده از شماره اقتصادی جدید از سوی سازمان امور مالیاتی کشور صادر شد.
فیروز شکوری، مدیرکل، با اشاره به اجرایی شدن قانون پایانه های فروشگاهی و لزوم تخصیص شماره اقتصادی به مودیان اظهار داشت: برای تمام مودیانی که ثبت نام خود را در نظام مالیاتی تکمیل کرده باشند، شماره اقتصادی منحصر به فرد از سوی سازمان امورمالیاتی تخصیص داده خواهد شد. در مورد اشخاص حقیقی انفرادی به ازای هر پرونده شماره اقتصادی مجزا به مودی اختصاص خواهد یافت.
وی اظهار داشت: چنانچه صاحبان مشاغل بر مبنای مجوز صادره از مراجع ذیصلاح، بیش از یک محل فعالیت (برای همان مجوز) داشته باشند، برای تمام این محل ها فقط یک ثبت نام صورت گرفته و یک شماره اقتصادی تخصیص خواهد یافت. همچنین در مورد کارگاه ها و واحدهای تولیدی که نوع فعالیت آنها ایجاد دفتر یا فروشگاه در یک یا چند محل دیگر را اقتضاء می نماید، برای مودی مربوط یک شماره اقتصادی تخصیص یافته و در کلیه محل ها مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
شکوری در خصوص نحوه دسترسی مودیان به شماره اقتصادی صادره برای آنها گفت: پس از تکمیل ثبت نام مودی، شماره اقتصادی توسط سیستم صادر و بلافاصله از طریق پیامک به مودی اطلاع رسانی می شود. همچنین شماره های اقتصادی تخصیص یافته به مودیان از طریق درگاه ملی خدمات الکترونیک سازمان به نشانی: my.tax.gov.ir نیز در دسترس می باشد. در این درگاه فهرستی از شماره های اقتصادی صادره مربوط به مودی مالیاتی برای تمامی پرونده های مالیاتی به تفکیک شماره اقتصادی فعال و غیر فعال دراختیار مودی قرار می گیرد. به علاوه اینکه در صورت درخواست مودی، امکان دریافت شماره اقتصادی مرتبط با پرونده وی از طریق ارسال پیامک به شماره تلفن همراه اعتبارسنجی شده ایشان نیز وجود دارد.
مدیرکل امور مالیاتی استان زنجان با بیان اینکه از اول مرداد ماه شماره اقتصادی جدید برای هر یک از پرونده های مالیاتی تعیین و به مودی اعلام خواهد شد افزود: مودیان مکلفند بر روی صورتحساب های فروش کالا و عرضه خدمات چه به صورت الکترونیکی چه فیزیکی، قراردادها و سایر اسناد مشابهی که از تاریخ اول مهر ۱۴۰۱ و پس از آن صادر می کنند، شماره اقتصادی جدید خود و خریدار یا طرف معامله را درج نمایند، در غیر اینصورت مشمول جرائم قانونی خواهند شد.
شکوری با اشاره به جرائم مرتبط با شماره اقتصادی مودیان اظهار داشت: مودیان مالیاتی در صورت عدم صدور صورتحساب فروش کالا یا ارائه خدمات و یا عدم درج شماره اقتصادی خود یا طرف معامله در صورتحساب، یا استفاده از شماره اقتصادی خود برای معاملات دیگران و یا استفاده از شماره اقتصادی دیگران برای معاملات خود مشمول جریمه دو درصدی مبلغ مودر معامله خواهند شد.
این مقام مسئول با شاره به اینکه مودیان مجاز به استفاده از شماره اقتصادی ابطال شده در صورت حسابهای خود نمی باشند بیان داشت: در صورت فوت اشخاص حقیقی و یا اعلام مودی مبنی بر خاتمه فعالیت اقتصادی و انحلال اشخاص حقوقی ثبت شده پس از اتمام عملیات تصفیه و اعلام ختم تصفیه و در مورد سایر اشخاص حقوقی پس از لغو مجوز فعالیت، شماره اقتصادی ابطال شده و استفاده از آن در حکم عدم درج شماره اقتصادی است.
شکوری خاطر نشان شد: صدور حکم مراجع قضایی مبنی بر ابطال شماره اقتصادی مودی نیز سبب ابطال آن شده و استفاده از آن در صورت حساب های مودی مشمول جریمه خواهد شد.
وی اظهار داشت: استفاده از شماره اقتصادی پرونده ای که مودی آن را غیر فعال نموده و یا استفاده از شماره اقتصادی یک پرونده در صورت حسابهای مرتبط با پرونده های دیگر همان مودی، در مورد مودیانی که دارای چندین شماره اقتصادی فعال می باشند مجاز نمی باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا