دین و مذهب

برگزاری حرکت نمادین کاروان سید الشهدا(ع)

حرکت نمادین کاروان سید الشهدا(ع)، 9 مرداد ماه 1401 از روبه روی حوزه هنری استان زنجان (چهارراه پایین) برگزار می شود.

به گزارش پایگاه خبری آسمان زنجان، رئیس هیئت‌امنای تکیه حسینی اعظم ارمغانخانه با اشاره به اینکه در گذشته در سطح استان از این دست حرکتهای نمادین انجام می‌گرفت، گفت: منتهی مراتب رفته رفته و با گذشت زمان این حرکات به فراموشی سپرده شده بود و برای مدتی این موضوع تعطیل شد.
سیروس رستمی افزود: این مراسم در گذشته در سوم محرم مصادف با شهادت امام حسین انجام می‌گرفت اما امسال با در نظر گرفتن تاریخ ورود کاروان امام حسین به کربلا به صورت نمادین این حرکت صورت خواهد گرفت، ضمن اینکه در راستای اجرای این مراسم جلساتی با حوزه هنری و سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری و برخی دیگر از ارگانها نیز صورت گرفته است.
وی اظهار داشت: حرکت نمادین کاروان سید الشهدا(ع) در تاریخ ۹ مرداد ماه ۱۴۰۱ از روبه روی حوزه هنری استان زنجان (چهارراه پایین) شروع می‌شود و همراه با تعزیه‌خوانی سیار تا مقابل مسجد سید( واقع در پیاده راه سبزه میدان) ادامه می‌یابد.
رئیس هیئت‌ امنای تکیه حسینی اعظم ارمغانخانه با بیان اینکه این نوع حرکت نمادین در اکثر شهرهای ایران صورت می‌گیرد، اظهار کرد: اگرچه در استان زنجان در گذشته این دست مراسمات صورت می‌گرفت اما در زنجان این امر به فراموشی سپرده شده بود که ما به دنبال احیای این موضوع هستیم؛ ضمن اینکه در گذشته در شهرهای مختلف تکیه‌های بسیاری وجود داشت اما اکنون در زنجان تنها تکیه حسینیه است و این مراسمات تقریبا جمع شده است. ضمن اینکه قبلا تعزیه در همه مساجد و تکایا برگزار می‌شد ولی اکنون به ورطه فراموشی سپرده شده است و در استان زنجان نیز ما تنها در ارمغانخانه و در روستای مشکین محل مختص تعزیه داریم.
رستمی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه تعزیه‌خوان‌ها چندان رغبتی برای برگزاری این مراسم نشان نمی‌دانند، از همین جهت و به منظور احیای این مراسم ما اقدام به برگزاری حرکت نمادین کاروان سید الشهدا(ع) کردیم و امیدواریم که این حرکت دیده شود.
وی اظهار داشت: تعزیه اکنون بیشتر در خدابنده رواج دارد و انجمن تعزیه در این شهرستان برپا شده است، ضمن اینکه در قیدار نیز حرکت‌های در این زمینه صورت گرفته است و می‌توان اذعان داشت که آموزش و برگزاری کلاس‌های آموزشی در این شهر نیز صورت می‌گیرد.
وی با بیان اینکه اگر چه در خود شهر زنجان نیز فعالیت‌هایی در این زمینه صورت می‌گیرد اما به مراتب کمتر از خدابنده و شهرستان قیدار است، افزود: تصور بنده این است که اگر اطلاع‌رسانی در این زمینه بیشتر باشد حتما مردم از این مراسم استقبال خواهند کرد.
گفتنی است، برگزاری این مراسم هم‌ راستا با راهبرد ترویجی نقشه تحول استان و سند زیست بوم حوزه هنری استان زنجان است که با عنوان زنجان پرچمدار هنر عاشورایی و روایت‌گری هنری و انقلابی از فرهنگ عاشورایی تدوین شده است.
لازم به ذکر است، ساعت ۱۰ صبح روز یکشنبه ۹ مرداد ۱۴۰۱ مصادف با دوم محرم ۱۴۴۴هجری قمری، کاروان حضرت سید الشهدا از محل حوزه هنری استان زنجان به سوی پیاده راه سبزه میدان و مسجد سید به صورت نمادین حرکت خواهد کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا