سیاسی و اجتماعی

عملیات گازرسانی به روستاهای صعب العبور طارم

عملیات گازرسانی به روستاهای صعب العبور، سنگلاخی و کوهستانیِ شیت، ولیدر، جورزگان و زاجگان شهرستان طارم با اعتباری بالغ بر ۲۰۰ میلیارد ریال در حال اجراست.

به گزارش پایگاه خبری آسمان زنجان، مدیرعامل شرکت گاز زنجان گفت: عملیات گازرسانی به روستاهای صعب العبور، سنگلاخی و کوهستانیِ شیت، ولیدر، جورزگان و زاجگان شهرستان طارم با اعتباری بالغ بر ۲۰۰ میلیارد ریال در حال اجراست.
رحیم سلیمانی نژاد افزود: واقع شدن در مناطق صعب العبور، سنگلاخ و کوهستانی بودن روستاهای طارم؛ توریستی بودن منطقه، وجود معارض و معادن متعدّد در مسیر خط تغذیه و سایر عوارض طبیعی و انسان ساز؛ تنها بخشی از مشکلاتی است که مسئولان گاز زنجان با آن مواجه هستند تا به تعهّد خود در گازرسانی به سخت ترین و پر هزینه ترین پروژه گازرسانی استان؛ عمل کنند.
وی با بیان اینکه پس از مطرح شده پروژه گازرسانی به روستاهای کشور از محل بند ق تبصره ۲ قانون بودجه؛ بررسی تعداد روستاهایی که قابلیّت گازرسانی دارند، انتخاب روش ها و مدّت زمان در نظر گرفته شده برای انجام عملیات گازرسانی و اعتبار مورد نیاز برای تحقِق این پروژ ها به عنوان مهمترین الویّت های گاز زنجان مورد پیگیری و اجرا قرار گرفت؛ افزود: طی تصمیمات متخذه؛ کلنگ طرح گازرسانی به روستاهای شیت، ولیدر، جورزگان و زاجگان بخش چورزق شهرستان طارم؛ ۱۶ تیرماه ۱۴۰۰ به زمین خورد تا با پیگیری های متعدّد و هماهنگی لازم با مدیران استانی و شهرستانی؛ با رفع مشکلات موجود؛ در کمترین زمان ممکن؛ شاهد بهره برداری از این روستاها باشیم.
مدیرعامل شرکت گاز زنجان از بهره مندی ۱۰۰ درصد خانوار شهری و ۸۰ درصد خانوار روستایی این شهرستان از نعمت گاز طبیعی خبر داد و تصریح کرد: شهرستان طارم دارای ۲ شهر آببر و چورزق است که هر ۲ شهر به بهره برداری رسیده و ۱۰۰ درصد خانوار شهری این شهرستان بهره‌مند از گاز طبیعی است.
مهندس سلیمانی نژاد با بیان اینکه تعداد روستاهای دارای سکنه این شهرستان ۹۷ روستا است که ۵۳ روستا بهره‌مند از گاز بوده و عملیّات گازرسانی در ۹ روستا ادامه دارد؛ افزود: در حال حاضر نرخ خانوار روستاهای بهره مند از گاز شهرستان طارم ۸۰ درصد است که با بهره برداری از این ۹ روستا؛ ۲/۸۸ درصد خانوار روستایی طارم به شبکه گاز کشور متصل می شوند.
وی با اشاره به اینکه جمعیت۴۶ هزار و ۵۸۷ نفری شهرستان طارم معادل ۴.۴ درصد از جمعیت کل استان است؛ اظهار کرد: در مجموع ۸۴.۳ درصد از خانوارهای شهری و روستایی شهرستان طارم از گاز طبیعی استفاده می کنند.
مهندس سلیمانی نژاد تصریح کرد: شرکت گاز استان زنجان با اجرای ۱۸ کیلومتر خطوط انتقال گاز، اجرای بیش از ۴۸۸ کیلومتر شبکه‌های تغذیه و توزیع گاز و نصب ۱۱ هزار و ۶۲ علمک در این شهرستان؛ به ۳ هزار و ۹۴۲ مصرف کننده شهری خانگی، ۱۰ هزار و ۹۴۰ مصرف کننده روستایی، ۳۵۵ مصرف کننده تجاری و ۱۷ مصرف کننده صنعتی؛ خدمات ارائه می کند.
مدیرعامل شرکت گاز استان زنجان با بیان اینکه با هدف اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی، محرومیّت زدایی و گسترش عدالت اجتماعی در مناطق کمتر توسعه یافته، زیرساخت های لازم برای توسعه گازرسانی به ویژه در روستاها فراهم شده است؛ با تاکید بر اینکه اشتراک‌پذیری گاز توسط هم استانی های عزیز همواره از اولویّت های کاری و دغدغه‌های مهم شرکت گاز استان بوده و هست؛ افزود: تلاش شده است تا با فراهم‌ کردن زیرساخت‌ها و گازرسانی به روستاهای بالای ۲۰ خانوار واجد شرایط و روستاهای بالای ۱۰۰ نفر جمعیّت؛ نسبت به ایجاد آسایش، رفاه اجتماعی، اشتغال‌زایی، ایمنی بیشتر و توسعه پایدار در استان انجام وظیفه نماییم.
مهندس سلیمانی نژاد در ادامه با بیان اینکه متاسفانه به دلیل شرایط مکانی روستاهای باقیمانده شهرستان طارم که در مناطق صعب العبور واقع شده است؛ مشکلات زیادی در مسیر گازرسانی وجود دارد؛ ابراز داشت: با توجّه به تعهّدی که نسبت به هموطنان خود داریم و با پیگیری های انجام شده موفق به اختصاص بودجه لازم با وجود افزایش ۳ برای هزینه های اجرای طرح گازرسانی به این روستاها شده ایم.
وی اذعان داشت: نصب ۶۷۴ انشعاب، اجرای ۲۶ کیلومتر لوله گذاری با ۴ کیلومتر خط تغذیه و ۲۲ کیلومتر لوله گذاری شبکه و راه اندازی یک ایستگاه تقلیل فشار؛ برنامه گاز زنجان برای گازرسانی به این روستاهاست تا ۵۹۰ خانوار روستایی دیگر در شهرستان طارم بهره مند از گاز طبیعی شوند.
مدیرعامل شرکت گاز استان زنجان در ادامه به دیگر مشکلات موجود برای گازرسانی به این روستاها اشاره کرد و گفت: وجود معادن و معارضین متعدّدِ روستایی در طول مسیر اجرای پروژه و سایر عوارض طبیعی و انسان ساز از جمله مشکلات پیش رو برای گازرسانی به این مناطق صعب العبور است.
وی تصریح کرد: با پیگیری و هماهنگی لازم با مدیران استانی و شهرستانی در صدد رفع مشکلات موجود هستیم و تلاش می کنیم به تعهّد خود عمل کرده و در کمترین زمان ممکن شاهد بهره مندی این روستاها از نعمت گاز طبیعی باشیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا