اخبار ویژهاقتصاد

بروزرسانی مقررات ملی ساختمانی و اصول ایمنی بعد از زلزله

مسائل مربوط به مقررات ملی ساختمان و اصول ایمنی بعد از زلزله بم ویرایش و بروز رسانی شد

به گزارش پایگاه خبری آسمان زنجان، سفیر مقاوم سازی و بازسازی شهرستان بم، گفت: بعد از زلزله بم مسائل مربوط به مقررات ملی ساختمان و اصول ایمنی ویرایش و بروز رسانی شد و شاکله و رویکرد ساخت و ساز کشور از سال ۸۲ تغییر کرد.
مصطفی زینت بخش گفت: سال گذشته شرکت بازآفرینی شهری ایران پویش جهادی «بم، سفیر نوسازی برای ایران قوی» را با هدف ترویج فرهنگ نوسازی مسکن در بافت‌های فرسوده برگزار کرد و بسته های تشویقی در زمینه مقاوم سازی به فرمانداران و شهرداران شهرستانها توسط شرکت بازآفرینی شهری ابلاغ شد و برکات خوبی هم داشت.
وی ابراز کرد: زلزله بم یک اتفاق دلخراش و واقعی بود که در ۱۲ ثانیه با عمق کانونی ۱۵ کیلومتر، شهر را با خاک یکسان کرد و بعداز زلزله بم، اگر همت و تلاش مردم بازمانده و امداد رسانی هموطنان از این زلزله نبود، بازسازی انجام نمی‌شد.
امروز شهر بم به یک شهر پویا ومقاوم تبدیل شده است
سفیرنوسازی، مقاوم سازی و بازسازی شهرستان بم،با بیان اینکه امروز شهر بم به یک شهر پویا و مقاوم تبدیل شده است،گفت: بعد از گذشت ۲۰ سال از زلزله بم و انجام ساخت و سازهای ایمن و مقاوم، نشان دادیم که می‌توانیم در برابر حوادث طبیعی از جمله زلزله مقاوم باشیم و کمترین آسیب‌ها را داشته باشیم.
زینت بخش تاکید کرد: این زلزله تبعات بسیار سنگین و مصیبت‌های زیادی را به مردم بم وارد کرد ولی برکاتی نیزداشت چرا که شهر بم به کارگاه تبدیل شد و از تمام ایران و به خصوص متخصصان برای تحقیقات و مطالعه در این خصوص وارد بم شدند وبا وجود اینکه اتفاقات ناخوشایندی در شهر بم روی داد ولی به عنوان یک رویداد خوب در امر بهسازی و بازسازی سکونت گاهها و ساختمان در کشورمورد توجه قرار گرفت.
وی با بیان اینکه در شهر بم بافت های فرسوده ،ریز دانه ها و سازه های خشتی و گلی زیاد وجود داشت و این اتفاق باعث بالا بردن تلفات جانی و مصدوم ها شد که به نوعی رویکرد ساخت و ساز و مقررات ساختمان بعد از سال ۱۳۸۲ در کشور تغییر یافت،گفت: در این راستا آیین نامه مقررات ملی ساختمان «۲۸۰۰» در طراحی ساختمان‌ها در برابر زلزله تغییر یافت و مقاوم سازی و بهسازی بناها مورد تاکید قرار گرفت.
سفیرنوسازی، مقاوم سازی و بازسازی شهرستان بم،با تاکید بر اینکه زلزله بم درس و الگوی خوبی برای ارگان های ذی ربط بود و مسائل مربوط به مقررات ملی ساختمان و اصول ایمنی ویرایش و به روز رسانی شد،گفت: شاکله و رویکرد ساخت و ساز کشور از سال ۸۲ تغییر کرد و یک مقاوم سازی در تمام بحث های مختلف فنی مطرح شد و این مهم جزو دستاوردهای مهم زلزله بم بود.
زینت بخش،با بیان اینکه مردم غیور ایران در بخش های مختلف اجتماعی و ساخت و سازواحدهای مسکونی مردم شهربم را یاری و امدادرسانی کردند، افزود: در زلزله بم، زنجان به عنوان استان معین در شهربم زحمات زیادی کشید و در امر بازسازی و امداد رسانی بسیار تاثیر گذار بودند و از مردم غیور و حسینی شهر زنجان تشکر و قد ر دانی می کنم.
وی بیان داشت: در امر بازسازی و بهسازی سکونت گاهها در حوزه شهری و روستایی، با رعایت اصول مقررات ملی ساختمان باید توسط دستگاههای مختلف نظارت و کنترل لازم انجام شود تا دیگرشاهد حوادث ناگوارنباشیم.
سفیرنوسازی، مقاوم سازی و بازسازی شهرستان بم ،در پایان افزود: امسال هم در تمام استان‌هارویدادی تحت عنوان «تقدیر از اقدامات برتر بازآفرینی شهری» به منظور ارزیابی و پایش عملکرد دستگاه‌ها در این زمینه برگزار شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا