فرهنگ و هنر

رونمایی از مجموعه آثار بانوان داستان‌نویس زنجانی

همزمان با آیین بزرگداشت روز قلم مجموعه آثار بانوان داستان‌نویس زنجانی با عنوان کتاب «طوبا» رونمایی شد.

به گزارش پایگاه خبری آسمان زنجان؛ شامگاه روز دوشنبه ۱۳ تیر ماه ۱۴۰۱ همزمان با آیین بزرگداشت روز قلم مجموعه آثار بانوان داستان‌نویس زنجانی با عنوان کتاب «طوبا» با حضور اساتید دانشگاهی و مسئولین استانی رونمایی و از بانوان داستان‌نویس جوان استان و صاحب اثر در کتاب «طوبا» با اهدا لوح تقدیر و هدایایی تجلیل به عمل آمد.
در آیین بزرگداشت روز قلم که با حضور گرم و صمیمی اصحاب قلم با هر نوع گرایش و سبکی از قبیل شاعران، نویسندگان، داستان‌نویسان، پژوهشگران، مسئولین استانی و اساتید دانشگاهی همراه بود. دکتر قربان ولیئی؛ شاعر ملی و استاد برجسته دانشگاه و دکتر مهدی محبتی نویسنده و استاد برجسته دانشگاه با موضوع روز قلم و ارزش آن در فرهنگ‌ دینی و جوامع به سخنرانی پرداختند.
دکتر مهدی محبتی نویسنده و پژوهشگر ادبیات فارسی و استاد دانشگاه با قرائت آیه «ن وَالْقَلَمِ وَمَا یَسْطُرُونَ» به چرایی قدیس بودن قلم اشاره کرد و گفت: خداوند متعال در قرآن کریم همه جا به مظاهر عالم وجودی که خود خلق فرموده قسم می‌خورد و در آیه اول سوره القلم نیز به نام قلم سوگند یاد کرده است.
وی قلم را غریبه آشنا خطاب کرد و یادآور شد: در همه‌ی فرهنگ‌های دینی و غیر دینی قلم مقدس است اما ارزش این غریبه آشنا(قلم) آنچنان که باید و شایسته آن است در جامعه درک نمی‌شود و افزود: ارزش قلم این است که ما را از محدودیت و تنگناها نجات می‌دهد و کسی که یک بار نوشتن را تجربه کند به نوعی جنون نوشتن دچار می‌شود.
این پژوهشگر و استاد دانشگاه با اشاره به ملکوت و عالم غیب، گفت: عالم ملکوت بطن عالم است و انسان خاکی با حواس پنچگانه نمی‌تواند با این عالم‌ ارتباط برقرار کند و با اشاره به کلمه اظهار داشت: تنها وسیله‎ای که ما از قلمرو حس که محدود و خسته کننده است، می‌توانیم نجات پیدا کنیم و به عالم ملکوت برسیم از طریق همین کلمات است.
نویسنده و پژوهشگر ادبیات فارسی با بیان اینکه کلمه پلی است که ما را از عالم محدود به عالم نامحدود وصل می‌کند، ادامه داد: کلمات خدا، خلق انسان‌ها ،حیوانات، اشراف و احجام است و افزود: خدا از دل این کلمات خودش را به ما نشان می‌دهد.
در این مراسم که با شعرخوانی و خوانش داستان نیز همراه بود، ضمن شعرخوانی ناصر دوستی از شاعران جوان و آئینی استان با موضوع شهید آوینی، حدیث محمودی از داستان‌نویسان جوان استان نیز به خوانش آخرین داستان چاپ شده مرحومه سیده مریم بازرگانی در کتاب «طوبا» با عنوان «نزدیک‌تر از سایه» پرداخت. خوانش دلنوشته‌ای به یاد مرحومه بازرگانی نویسنده کتاب «گمشده دره سبز» توسط پریناز رحیمی از دوستان صمیمی ایشان بخش دیگری از این مراسم بود که فضای مراسم را به یاد وی غم‌انگیز و حزن‌آلود نمود.
گرامیداشت یاد و خاطره نویسنده متعهد و اخلاق‌مدار و تجلیل از نویسندگان جوان استان بخش پایانی آیین بزرگداشت روز قلم بود که پس از رونمایی از کتاب «طوبا» مجموعه آثار بانوان داستان‌نویس زنجانی برگزار شد.
گفتنی است،آیین بزرگداشت روز قلم ۱۳ تیر ماه ۱۴۰۱ از سوی حوزه هنری انقلاب اسلامی و سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی استان زنجان با حضور اساتید دانشگاهی، داستان‌نویسان و نویسندگان و شاعران پیشکسوت و جوان استان برگزار شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا