سیاسی و اجتماعی

کاهش ۲۸ درصدی میزان بارندگی در استان نسبت به میانگین بلندمدت

میزان بارندگی در استان نسبت به میانگین بلندمدت 28 درصد کاهش داشته به‌گونه‌ای میانگین بارش باید 300 میلی‌متر باشد که 82 میلی‌متر کمتر از این میزان بوده است.

به گزارش پایگاه خبری آسمان زنجان،علیرضا جزءقاسمی در جمع اصحاب رسانه گفت:صرفه‌جویی در مصرف آب منحصر به یک هفته خاص نیست.
وی با بیان اینکه با توجه به وضعیت اقلیمی که ایران دارد، نیازمند این هستیم که در طول سال مصرف بهینه در آب داشته باشیم، افزود: سال‌هاست ایران با مشکل کم‌آبی و خشکسالی دست و پنجه نرم می‌کند که این یک مسئله جهانی است.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان زنجان با بیان اینکه در استان زنجان بیش از ۷۵ درصد شهرها و روستاها در زنجان متکی به منابع آب‌های زیرزمینی است، ادامه داد: همین موضوع تغییرات اقلیمی چالش‌های آبی را تشدید می‌کند.
جزءقاسمی تصریح کرد: میزان بارندگی در استان نسبت به میانگین بلندمدت ۲۸ درصد کاهش داشته به‌گونه‌ای میانگین بارش باید ۳۰۰ میلی‌متر باشد که ۸۲ میلی‌متر کمتر از این میزان بوده است.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان زنجان با بیان اینکه سفره‌های زیرزمینی و روان‌آب‌ها وضعیت مناسبی ندارند، گفت: امسال ذخیره آب سد تهم ۵۰ درصد نسبت به سال قبل کمتر شده و این در حالی است که در سال گذشته نیز در تامین منابع آبی مشکل داشتیم لذا تمام این موارد می‌طلبد که از منابع موجود به‌صورت بهینه مصرف کنیم.
جزءقاسمی ابراز کرد: بیش از ۲۳۶ پروژه در روستاها در دست اجرا داریم اما به علت خشکسالی، وضعیت مناسبی در روستاها نداریم و حتی چاهی که اخیراً حفر شده بود، خشک شده است.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان زنجان با بیان اینکه مصرف آب در بخش‌های کشاورزی، صنعت و شُرب به ترتیب ۹۰ ، ۴ و ۶ درصد است، اظهار داشت: علت تاکید بر مصرف بهینه در بخش آب شُرب این است که تامین آب شُرب، گران است.
وی با اشاره به هدررفت آب به ۲ روش ظاهری و واقعی خاطرنشان کرد: دستگاه‌های نظامی و انتظامی و دانشگاه علوم پزشکی، مصرف آب زیادی دارند.
جزءقاسمی با بیان اینکه هدررفت ظاهری مربوط به مصارف بدون کنتور و انشعابات غیرمجاز است، افزود: ۵۰ درصد آب در روستاها و ۲۴ درصد در شهرها به هدر می‌رود که در هر ۲ بخش ۵۰ درصد هدررفت ظاهری و ۵۰ درصد نیز واقعی است در حالی که میزان هدررفت آب شهری در کشورهای توسعه‌یافته ۱۵ درصد است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان زنجان با بیان اینکه متاسفانه مصرف آب در ماهنشان بسیار بالا و سه برابر الگوی مصرف است، گفت: سرانه مصرف آب استان ۱۸۹ لیتر است که این رقم در ماهنشان سه برابر است.

وی با اشاره به اینکه برخی از مشکلات آبی در روستای ماه‌نشان فصلی بوده و اغلب در تابستان اتفاق می‌افتد، عنوان کرد: دلیل این موضوع نیز مصرف در موارد مازاد مانند آبیاری باغ و باغچه است.
جزءقاسمی با اشاره به اینکه در زنجان۴۰۰ هزار رشته انشعاب آب داریم، تصریح کرد: مصرف آب استان در حوزه صنعت و شرب ۱۰ درصد و ۹۰ درصد نیز در حوزه کشاورزی است اما تاکید ما در صرفه‌جویی آب شرب به علت این است که تامین آن بسیار هزینه‌بر و گران و منابع آبی نیز بسیار محدود است.
وی بیان کرد: ۱۰۰ درصد شهرها و ۹۰ درصد روستاها تحت پوشش شرکت آب و فاضلاب استان زنجان هستند.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان زنجان با بیان اینکه در کنار محدودیت‌های اعتباری برای اجرای شبکه فاضلاب، نیازمند همکاری دستگاه‌های دیگر برای اخذ مجوز و همچنین صبر و تحمل شهروندان برای اجرای پروژه‌ها نیز هستیم، گفت: در سال ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ به دلیل عدم صدور مجوز خفاری نتوانستیم فاضلاب را اجرا کنیم اما امسال با حضور مدیریت جدید در شهرداری، تعاملات نیز خوب شده و اجرای ۵۰ کیلومتر فاضلاب را در برنامه داریم.
وی خاطرنشان کرد: هم‌اکنون ۶۰ درصد شهر زنجان و در مجموع ۴۰ درصد کل استان تحت پوشش شبکه فاضلاب است.
جزءقاسمی یادآور شد: در سال گذشته ۱۸۵۶ فقره انشعاب غیرمجاز در استان شناسایی و جمع‌آوری شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا