علم و فناوری

ساعت آفتابی جوانه رونمایی شد

همزمان با انقلاب تابستانی سال ۱۴۰۱ شمسی (آغاز تابستان در نیمکره شمالی زمین) از ساعت آفتابی عمودی جوانه که با اهتمام یک خیر به مرکز علوم و نجوم کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان زنجان اهدا گردید رونمایی شد.

به گزارش پایگاه خبری آسمان زنجان؛ روز سه شنبه مورخ ۳۱ خرداد ماه، همزمان با انقلاب تابستانی سال ۱۴۰۱ شمسی (آغاز تابستان در نیمکره شمالی زمین) از ساعت آفتابی عمودی جوانه که با اهتمام یک خیر به مرکز علوم و نجوم کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان زنجان اهدا گردید رونمایی شد.

فتنی است، این مراسم با حضور علیرضا فیروزفر (شهردار شهر زنجان)، رسول بیات ( نماینده استانداری زنجان)، دکتر اعظم خادم (کارفرمای طرح)، عابدینی (عضو هیات علمی فیزیک دانشگاه زنجان)، حسنی (طراح و محاسب ساعت و جمعی از مسئولین، مهمانان و علاقمندان نجوم در مرکز علوم و نجوم زنجان برگزار شد.

در این مراسم رونمایی که همزمان با روز ساعتهای آفتابی مصادف با ۳۱ خرداد ماه انجام گرفت ابتدا دکتر خادم ضمن بیان خاطراتی در زمینه حضور جوانه بروجردی عضو فعال مرکز نجوم که در پاییز سال ۹۹ آسمانی شد، در خصوص فعالیت‌های صورت گرفته برای به ثمر رسیدن ساعت آفتابی صحبت کردند.

در ادامه شیرین دارایی سرپرست کانون استان ضمن خیر مقدم به حضار از تلاش‌ها و پیگیری‌های مجدانه دکتر خادم و عزم راسخ ایشان برای فراهم نمودن بستر مناسب جهت آشنایی اعضای علاقمند به مبحث نحوم و اهتمام ویژه به جایگاه والای دانایی و توانایی از طریق حمایت از کانون و همچنین طراح سازه، دست اندرکاران و همکاران پرتلاش مرکز نجوم تشکر کردند.

پس از اجرای یک برنامه کوتاه در آسمان نمای مرکز که توسط فاطمه افشار احمدی مربی فرهنگی مرکز علوم و نجوم، سازه ساعت آفتابی با توضیحات لیدا اکبری مربی نجوم استان و مهندس حسنی طراح سازه به دست فیروزفر شهردار زنجان افتتاح شد.

طلعت آقاجانلو، مسئول مرکز علوم و نجوم کانون استان در این خصوص ابراز کرد که با بررسی اجمالی در بین ساعت‌های آفتابی ایران دریافتیم که نمونه‌های کمتری از ساعت آفتابی عمودی در مقایسه با ساعت‌های افقی و زمینی نصب شده اند. لذا با توجه اهمیت وجود یک شاخص نجومی در محوطه‌ی بیرونی با عنایت به فلسفه وجودی مرکز احداث سازه ساعت آفتابی عمودی را در دستور کار قرار دادیم تا با همت یکی از والدین عزیز اعضای مرکز این مهم تحقق یابد.

مسئول مرکز نجوم همچنین اشاره کرد طی جلساتی که در این زمینه با سرپرست کانون استان، همکاران دست اندرکار، متولیان امر، کارشناسان علمی و هنرمندان خبره شهر در این حوزه برگزار شد و با بررسی‌های کارشناسی و موقعیت‌سنجی محل طلوع و غروب آفتاب دیوار شرقی غربی ورودی مرکز و مطالعه آماری و دیداری بنا و موقعیت مرکز، دیوار ورودی برای این منظور انتخاب شد که هم نمای مطلوبی از نظر ناظران بیرونی و هم تناسب با عنوان و عملکرد مرکز دارد.

گفتنی است نام این اثر نیز به یاد جوانه بروجردی، ساعت آفتابی جوانه نامگذاری شده است.

قابل ذکر است، ساعت آفتابی وسیله‌ای است که زمان را با استفاده از مکان خورشید در آسمان می‌سنجد. معمول‌ترین نوع ساعت آفتابی به صورت میله‌ای ساخته شده است که روی صفحه‌ای قرار دارد و ساعت‌های شبانه‌روز روی صفحه نشانه‌گذاری شده‌اند.

وقتی مکان خورشید در آسمان عوض می‌شود، مکان سایه‌ی میله هم روی صفحه جابه‌جا می‌شود و ساعت را نشان می‌دهد. هرگاه جسمی بین خورشید و سطح زمین قرار گیرد سایه تشکیل می شود. به دلیل حرکت دورانی زمین این سایه حرکت می کند. چنانچه اطراف محل تشکیل سایه مدرج می توان از آن جهت تعین زمان استفاده کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا