سیاسی و اجتماعیاخبار ویژه

پرونده‌های مختومه استان زنجان نسبت به سال قبل سه دهم درصد رشد داشته است

در استان زنجان در سال گذشته بیش از ۳۰۰ هزار پرونده مختومه شده است.

به گزارش پایگاه خبری آسمان زنجان،رئیس کل دادگستری استان زنجان در نشست خبری با اصحاب رسانه به مناسبت آغاز هفته قوه قضاییه اظهار داشت: میانگین ورودی پرونده‌ها به شعبات استان یک هزار و ۴۴۱ فقره است که این آمار نسبت به کشور پایین است.

حجت الاسلام اسماعیل صادقی نیارکی با اشاره به کاهش ۶ درصدی پرونده های ورودی به دادگستری استان زنجان، تصریح کرد: با توجه به کاهش پرونده های ورودی دقت در رسیدگی به پرونده ها بالا رفته است.

رئیس کل دادگستری استان زنجان با بیان اینکه در ورودی ۳ درصد کاهش پرونده را شاهد هستیم، عنوان کرد: در سال ۱۴۰۰ بیش از ۷۴ هزار پرونده سیستم قضایی استان زنجان وجود داشته است.

حجت الاسلام صادقی نیارکی با بیان اینکه پرونده‌های مختومه استان زنجان نسبت به سال قبل سه دهم درصد رشد داشته است، ادامه داد: در استان زنجان در سال گذشته بیش از ۳۰۰ هزار پرونده مختومه شده است.

این مقام مسئول با بیان اینکه نرخ رسیدگی به پرونده در استان زنجان ۱۰۲ است، خاطرنشان کرد: میزان رسیدگی به پرونده ها از ورودی پرونده ها بیشتر است.

وی با اشاره به متوسط زمان رسیدگی به پرونده ها در استان زنجان، ابراز کرد: متوسط زمان رسیدگی به پرونده ها در استان زنجان ۸۲ روز است.

رئیس کل دادگستری استان زنجان با اشاره به اینکه پرونده‌های معوق بیش از یک سال بدون اجرای احکام در سال ۹۹ حدود یک هزار و ۴۵۱ پرونده بود که با کاهش ۳۵ درصدی به ۹۳۸ پرونده در سال گذشته رسید، افزود: تعداد مجازات‌های جایگزین حبس در سال ۹۹ حدود ۳۱۳۳ مورد بود که در سال گذشته به ۳ هزار و ۵۲۳ مورد رسید. سال گذشته ۳۱ درصد مجازات‌ها به جایگزین ثبت تبدیل شد.

وی با اشاره به کاهش نرخ جرایم و کشفیات در مقایسه با میانگین کشوری از زمان اجرای مجازات‌های جایگزین حبس گفت: مطالبه وجه، تامین دلیل، گواهی حصر وراثت و مطالبه خسارت پنج اتهام اول هستند.

رییس کل دادگستری استان زنجان، همچنین ضمن ارائه گزارش عملکرد یک ساله در حوزه دادگستری، به هوشمند سازی و ارائه خدمات الکترونیکی در این حوزه اشاره کرد وگفت: ۹۵ درصد از ابلاغ های ما به صورت الکترونیکی انجام می شود.

حجت الاسلام نیارکی با بیان اینکه ابلاغ به صورت الکترونیکی محاسن و فواید بیشماری دارد اظهار داشت: حفظ آبرو و حیثیت اشخاص، اطمینان از حصول ابلاغ توسط مخاطب و صرفه جویی در هزینه و زمان افراد، تنها بخشی از فواید ابلاغ الکترونیکی است.

وی با اظهار تاسف از اینکه پنج درصد ابلاغ ها هنوز به صورت سنتی انجام می شود، افزود: این تعداد مربوط به افرادی است که هنوز در سامانه ثنا ثبت نام نکرده اند.

رییس کل دادگستری استان زنجان، گفت: آنها هنوز نمی دانند با ثبت ثنا و انجام الکترونیکی ابلاغ ها، حقوق آنها حفظ می شود.

حجت الاسلام نیارکی تاکید کرد: در خواست ما این است که در سامانه ثنا ثبت نام کنند تا ابلاغ های الکترونیکی به ۱۰۰ درصد برسد.

وی ثبت درخواست گواهی عدم سوء پیشینه را ۳۰ هزار و ۹۱۳ مورد در استان زنجان اعلام کرد و گفت: این تعداد افراد، هزینه گواهی عدم سوء پیشینه را با کمترین هزینه و زمان ممکن دریافت کردند.

رییس کل دادگستری استان زنجان، راه اندازی پرونده الکترونیک شخصیت متهم را ۱۴۷ مورد، ابلاغ الکترونیک قضایی را یک میلیون و ۲۵۸ هزار و ۷۴۲ مورد، پرداخت اینترنتی هزینه های دادرسی را ۲۴ هزار و ۲۵۶ مورد و پرداخت اینترنتی نیم‌عشر و جرایم.. را یک هزار و ۸۶۵ مورد اعلام کرد و گفت: ثبت نام الکترونیک قضایی ۸۴ هزار و ۱۷۶ نفر و تعداد ثبت نام ثنا از سال ۹۶ تا ۲۸ خرداد امسال هم ۴۲۷ هزار و ۶۳۸ نفر بوده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا