فرهنگ و هنر

آغاز پروژه حفاظت، آماده‌سازی و مرمت گنبد سلطانیه

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی زنجان از آغاز پروژه حفاظت، آماده‌سازی و مرمت گنبد سلطانیه خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری آسمان زنجان؛ ‌امیر ارجمند گفت: با توجه به روند روبه‌رشد تعداد بازدیدکنندگان در گنبد سلطانیه و برای سهولت بازید و دسترسی راحت‌تر گردشگران به قسمت‌های مختلف مجموعه، طرح‌هایی را در محوطه گنبدسلطانیه برنامه‌ریزی و به مرحله اجرا گذاشته شده است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی زنجان افزود: ارزش‌های منحصر به فرد محوطه و جایگاه ویژه آن در میان آثار میراث جهانی سبب شد در چند سال اخیر توجه ویژه‌تری به حل مشکلات مالی پایگاه و سرعت بخشیدن به اقدامات زیرساختی، ساماندهی و حفاظت و مرمت شود.

وی اظهار داشت: با مشخص شدن و تکمیل مسیر بازدید، گردشگران می‌توانند درک درست و کامل‌تری از محوطه به‌دست بیاورند و شناخت انواع فضا‌های معماری برای آنان آسان شود که در حال حاضر برای انجام این عملیات اعتباری بالغ بر ۶ میلیارد ریال آغاز شد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی زنجان تصریح کرد: ساماندهی و شیب‌بندی صحیح و هدایت آب‌های سطحی و همچنین اجرای کانال‌های‌ناکش جهت دفع رطوبت صعودی در دیوار‌های آجری ورودی در ضلع غربی، اجرای دقیق هواکش‌ها جهت تسریع در امر تهویه هوا و دفع رطوبت، کاشی کاری، رنگ‌آمیزی، تعویض شیشه، تعویض کلید و پریز، شیرآلات، تعویض رادیاتور، بندکشی و اندودکاری آجر‌ها، چراغ‌های فضای داخلی و غیره در این بنای جهانی است.

وی گفت: از آنجایی که سالانه مسافران زیادی از داخل و خارج از کشور برای بازدید از اثر جهانی به شهرستان سلطانیه سفر می‌کنند ساماندهی مسیر‌های دسترسی و امکانات در این اثر جهانی از جمله اولویت‌ها است.

گفتنی است، شهر سلطانیه یکی از شهر‌های تاریخی شهرستان سلطانیه استان زنجان ایران است که در ۳۷ کیلومتری شهر زنجان واقع است. گنبد سلطانیه تنها اثر جهانی استان در این شهر تاریخی است و این شهر دارای بنا‌های تاریخی زیادی است که همه‌ساله گردشگران زیادی را جذب می‌کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا