فرهنگ و هنر

ثبت زنجان به نام شهید مجید شهریاری در تقویم رسمی کشور

در یکصد و نهمین جلسه شورای فرهنگ عمومی استان زنجان مقرر شد؛ شهر زنجان به نام شهید مجید شهریاری، شهید هسته ای کشور، در ضمیمه تقویم رسمی کشور ثبت می شود.

به گزارش ایگاه خبری آسمان زنجان؛ یکصد و نهمین جلسه شورای فرهنگ عمومی استان زنجان با دستور جلسه ارائه گزارش پایش ملی کشور، نام گذاری روز شهر مرکز استان و تعیین تقویم یکساله جلسات شورای فرهنگ عمومی استان با حضور امام جمعه، استاندار، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان و جمعی از اعضای این شورا در دفتر امام جمعه زنجان تشکیل شد.

در این جلسه مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان بعد از استماع گزارش پایش ملی فرهنگ که به صورت ملی و توسط موسسه رصدی بینا تهیه شده بود، اظهار کرد: در کارگروه مشورتی که ذیل شورای فرهنگ عمومی استان تشکیل می شود، می توان به تحلیل داده ها در موضوعات فرهنگی پرداخت.

امراله حسنی با اشاره به اینکه تعیین روز شهر مرکز هر استان در شورای فرهنگ عمومی به استان ها ابلاغ شده است، گفت: برای این منظور یک نام برای مرکز شهر به مدت سه سال تعیین می شود.

در ادامه استاندار زنجان با اشاره به پنج مساله احصاء شده در نقشه مهندسی فرهنگی برای استان زنجان بر ضرورت این موضوع تاکید کرد و گفت: تعدادی از این موضوعات جامع هستند و در صورت نیاز می تواند با مسائل بومی زنجان جایگزین شود و یا اینکه برش استانی آن را تعیین کرد.

محسن افشارچی ضمن قدردانی از همراهی مردم و دهه نودی ها در برنامه «سلام فرمانده» به طرح پویش ملی فرهنگ اشاره کرد و گفت: این طرح اگر به صورت موردی برای استان زنجان اجرا شود می تواند اطلاعات و داده های خوبی در اختیار متولیان قرار دهد.

وی بر ضرورت تشکیل اتاق وضعیت در استان زنجان وجمع آوری داده های مربوط به حوزه های فرهنگ اشاره کرد و گفت: براساس این داده ها می توان در زمینه پنج مساله نقشه مهندسی فرهنگی نیز با سرعت بیشتری به جلو حرکت کنیم.

استاندار زنجان بر ضرورت همراهی دستگاه های متولی در ارائه داده های فرهنگی جمع آوری شده در سنوات گذشته گفت: این داده ها در اختیار اتاق وضعیت استان قرار گیرد تا از دوباره کاری جلوگیری شود.

افشارچی با اشاره به اینکه وظیفه دستگاه های متولی در نقشه مهندسی فرهنگی مشخص شده است، گفت: برای مشکلات اقتصادی راه حل است ولی در حوزه فرهنگی نیاز به کار سخت و راهکارهای عملیاتی هست.

امام جمعه زنجان نیز در سخنانی به اقدامات انجام شده در سنوات گذشته و شناسایی ۲۰ نقطه قوت و ۲۰ نقطه ضعف در استان زنجان اشاره کرد و گفت: با مطالعات و تمرکز بر این نقاط مساله فرهنگی تدوین شود.

آیت الله خاتمی در خصوص نامگذاری مرکز استان زنجان و اینکه نوابغ زنجان سند هویت ملی و هویت فرهنگی ما هستند، گفت: روز شیخ الاشراق مصادف با هشتم مردادماه به عنوان روز استان زنجان به ثبت رسیده است ولی متاسفانه از تقویم حذف شده و برای نامگذاری روز شهر زنجان نیز گزینه ای مناسبت تر از شهید مجید شهریاری که افتخاری برای شهر زنجان است، مناسب نمی بینم.

وی با یادآوری اینکه شخصیت های علمی و نخبه های فراوانی در شهر زنجان برای نامگذاری روز استان وجود دارد ولی به دیدگاه های فلسفی و آثار ماندگار شناخته شده شیخ شهاب الدین سهروردی این نام برازنده استان است.

مدیر موسسه بینا نیز در سخنانی با اشاره به بررسی های انجام شده در خصوص میزان مصرف اینترنت در کشور اشاره کرد و گفت: ۷۳ درصد جمعیت کشور از اینترنت استفاده می کنند و ۲۷ درصد از آن استفاده نمی کنند.

هادی نیا با اشاره به اینکه این رژیم مصرف به میزان تحصیلات مرتبط است، گفت: میزان مصرف اینترنت درجامعه دانشگاهی به ۹۷ درصد و در افراد کم سواد و بی سواد به ۳۰ درصد می رسد.

به گفته وی، یکی از مهمترین یافته ها از این داده ها نشان می دهد امروز در ارتباط با میزان مصرف اینترنت و سایر کالاهای فرهنگی در دسترس تفاوتی در جامعه شهری و روستایی وجود ندارد.

این محقق با اشاره به اینکه آمارها نشان می دهند هر خانواده ماهانه بیش از ۱۰۰ هزار تومان برای اینترنت هزینه می کند، گفت: این تحقیقات نشان می دهد میزان مصرف اینترنت به میزان درآمد بستگی ندارد بلکه به میزان تحصیلات و نیاز افراد بستگی دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا