اخبار ویژهفرهنگ و هنر

لزوم استفاده از ظرفیت های فرهنگی برای صرفه جویی در مصرف برق

با توجه به کمبود شدید آب و از سوی دیگر لزوم صرفه جویی در مصرف برق، با استفاده از ظرفیت های فرهنگی می توان زمینه ساز هدایت جامعه به سوی اصلاح الگوی مصرف شد.

مدیران صنعت آب و برق استان زنجان در دیدار با مدیرکل صداوسیما :
لازمه عبور از شرایط دشوار تابستان امسال و پیک مصرف، تبیین وضعیت موجود و فرهنگ سازی بهره وری انرژی است
به گزارش پایگاه خبری آسمان زنجان ، مدیرکل صدا و سیمای مرکز زنجان در جمع مدیران صنعت آب و برق استان و معاونین مرکز با اشاره به شرایط اقلیمی کشور گفت: با توجه به کمبود شدید آب و از سوی دیگر لزوم صرفه جویی در مصرف برق، با استفاده از ظرفیت های فرهنگی می توان زمینه ساز هدایت جامعه به سوی اصلاح الگوی مصرف شد.
سیدمحسن لطیفی افزود: به منظور ایجاد باور ملی و افزایش آگاهی در زمینه مصرف هوشمندانه و رعایت کامل اصل صرفه جویی باید تدابیر ویژه ای در مدیریت مصرف مورد توجه قرار گیرد.
وی اضافه کرد: افزایش آگاهی عمومی و ایجاد انگیزه و علاقه‌مندی برای مدیریت مصرف آب و برق محورهایی هستند که رسانه‌ می‌تواند پیرامون آنها اطلاع‌رسانی کند و مردم را از مشکلاتی که در اثر مصرف بی رویه با آن دست به گریبان می‌شوند، بیشتر آگاه کند، در واقع مصرف‌کنندگان می‌دانند که تلاش امروز آنان برای رفاه بیشتر فرزندانشان و حفظ منابع آب و برق برای آیندگان است.
مدیرکل مرکز با تاکید بر نقش بسزای آموزه های دینی در حوزه صرفه جویی انرژی افزود: رسانه ملی می تواند با معرفی بیش از پیش سیره ائمه اطهار(ع) و بزرگان دین، در آگاه سازی مردم از تأثیر نامطلوب مصرف بی رویه انرژِی در زندگی کنونی و سرنوشت نسلهای آینده نقش موثری ایفا نماید.
رئیس رسانه استانی آموزش لزوم کشت جایگزین، آبیاری نوین، آگاه سازی از طریق تماس مستقیم و رودر رو و استفاده از ظرفیت نهادهای آموزشی و علماء دینی را در این خصوص مهم ارزیابی کرد.
وی بر آمادگی کامل رسانه استانی در خصوص برنامه سازی با مشارکت نهادهای ذیربط با موضوع صرفه جویی و مصرف بهینه انرژی تاکید کرد.
رئیس شورای هماهنگی صنعت آب و برق استان زنجان هم ضمن تقدیر از انعکاس برنامه ها و مشکلات این صنعت از طریق رسانه استانی تصریح کرد: با توجه به کاهش شدید بارش‌ها در استان زنجان و به دنبال آن کمبود تولید در نیروگاه‌های برق آبی و افزایش دمای هوا باید برنامه‌های مدونی طراحی شود تا در صورت همکاری همگانی به سلامت از پیک بار تابستان ۱۴۰۱ عبور کنیم.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب زنجان با بیان اینکه ضروری است تا با ارائه طرح‌های مدون و کاربردی نسبت به اجرای برنامه‌های تدوین شده با حساسیت بالا اقدام شود، گفت: همکاری بین بخشی دستگاه‌های دولتی و غیر دولتی در کاهش حداکثری مصرف انرژی در فضاهای اداری ضروری است.
جزء قاسمی با بیان اینکه خشکسالی همچنان ادامه دارد افزود: میزان بارندگی ها در استان زنجان نسبت به بلند مدت کاهش داشته است و این نشان می دهد با لحاظ شرایط کلی و وضعیت بارندگی ها در استان، امسال تابستان سختی خواهیم داشت.
وی با اشاره به اینکه در کوتاه مدت منابع جدیدی برای تامین آب آشامیدنی در استان زنجان وجود ندارد خاطرنشان کرد: هم اکنون بیش از ۷۵ درصد از آب آشامیدنی در این استان از طریق سفره های آب زیر زمینی و ۲۵ درصد نیز از آب های سطحی تامین می شود.
جزء قاسمی ادامه داد: اصلاح فرهنگ مصرف وتبلیغ آن از طریق صدا و سیما، راه برون رفت از شرایط فعلی در روستاها بوده و وقت آن فرا رسیده است تا روستائیان مصارف غیر ضرور همچون مصرف آب شرب برای آبیاری باغ و باغچه و احشام را متوقف کنند.
خلجی، مدیرعامل برق منطقه‌ای زنجان هم در این جلسه به میزان برق مصرفی در استان اشاره کرد و گفت: خوشبختانه به لحاظ نوع مصرف انرژی برق، زنجان استانی صنعتی محسوب می شود به گونه ای که ۵۲برق مصرفی استان در بخش صنعتی، ۲۰ درصد کشاورزی و ۱۷ درصد خانگی، تجاری و عمومی است.
وی با بیان اینکه شاهد رشد مصرف برق در پیک بار برق منطقه‌ای زنجان خواهیم بود،اظهار کرد: با توجه به خشکسالی و کاهش قدرت تولید برق آبی در کشور، تامین برق برای مشترکان خانگی، صنعتی و کشاورزی استان همکاری مشترکین را می طلبد تا با تدابیر صورت گرفته شاهد کمترین قطعی در بخش خانگی باشیم.
خلجی افزود: تجهیزات نصب شده بمنظور تولید برق آبی در کشور حدود۱۰۰۰مگاوات است که با کاهش نزولات جوی استفاده از این نوع مولدها مقدور نیست و پیشنهاد شده که صنایع سنگین و شرک های صنعتی ایام تعطیل خود را به روزهای پیک مصرف تغییر دهند.
معاون شرکت آب منطقه‌ای زنجان هم با اشاره به تغییر نزولات جوی از شکل برف به باران در زنجان گفت: در حال حاضر میزان بارندگی ثبت شده در استان زنجان نسبت به سال گذشته ۶.۷ درصد مثبت است ولی این میزان نسبت به میانگین بلند مدت دوره آماری بیش از ۲۸.۵ درصد منفی است.
وی تصریح کرد: در حال حاضر ورودی آب سد‌های استان به طور میانگین ۴۵ درصد منفی است و میزان رواناب‌ها نیز بالای ۷۰ درصد کاهش دارند و با این که بارش‌ها تقریبا مشابه و حتی بیشتر از سال گذشته است اما وضعیت رواناب‌ها بدتر است.
مهدی نژاد افزود: شرکت آب منطقه‌ای زنجان در تلاش است با اتخاذ تدابیر لازم و بهره مندی از ظرفیت رسانه استانی جهت مدیریت بهینه مخازن سدها نسبت به مدیریت خروجی سدها با لحاظ حقابه‌ها و مصارف اولویت دار از جمله شرب، با هماهنگی شرکت آب و فاضلاب استان تابستان امسال را با حداقل آسیب سپری کند.
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان هم با تقدیر از رسانه استانی گفت: مشترکان برق استان اگر به زیر الگوی مصرف برسند از بسته‌های تشویقی متنوعی بهره مند می‌شوند.
جوادی یادآوری کرد: از ۱۵ خرداد فصل پیک بار مصرف انرژی برق در سطح کشور آغاز شده که با ورود بار سرمایشی مشترکان به شبکه برق، تا۱۵ شهریور ناترازی در مصرف و تولید ایجاد می‌شود.
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان زنجان گفت: در ماه های خرداد، تیر، مرداد و شهریور سال جاری ۳۰۰ کیلووات در ماه، سهم هر خانواده از برق است چنانچه مصرف مشترکان کمتر از الگوی مصرف باشد بر اساس تعرفه ابلاغی در هر کیلووات کاهش مصرف ۵۰۰تومان جایزه خواهند داشت.
وی افزود: بخش اداری موظف است برابر مصوبات درساعات کاری۳۰درصد و در ساعات غیرکاری۶۰درصد مصرف برق خود را کاهش دهد که در غیر اینصورت با قطعی مواجه خواهد شد.
در ادامه این جلسه حاضرین پیشنهادات خود را در خصوص نهادینه شدن فرهنگ مصرف بهینه ارائه دادند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا