پزشکی و سلامت

جمعیت جوان در هر کشوری از عوامل بسیار مهم اقتدار است

جمعیت جوان در هر کشوری از عوامل بسیار مهم اقتدار در حوزه‌های اقتصادی، اجتماعی و حتی نظامی و امنیتی و فرهنگی است.

به گزارش پایگاه خبری آسمان زنجان، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زنجان، با بیان اینکه در بحث ازدواج و فرزندآوری فقط بحث اقتصادی موثر نیست، چرا که خیلی از معضلات و تأخیر در ازدواج، بیشتر ناشی از تجملات و تشریفاتی‌ست که خودمان عامل آن هستیم، گفت: ازدواج آسان، کم‌هزینه و دوری از چشم و هم‌چشمی‌ها، راهکاری اصولی در این خصوص است و البته جهت رفع موانع اقتصادی دولت هم تسهیلات تشویقی موثری را مصوب کرده است.

دکتر مشهود تقی‌لو قبل از خطبه‌های نمازجمعه‌ی امروز ۲۰ خرداد در مصلای شهر زنجان، با اشاره به اهمیت موضوع جمعیت و جوانی آن و تأکید مقام معظم رهبری بر اهمیت جوانی جمعیت، اظهار کرد: معظم له به جهت اهمیت موضوع جوانی جمعیت، از سال‌ها قبل نسبت به سالمندشدن جمعیت کشور هشدار دادند و سیاست‌های جمعیتی را ابلاغ فرمودند که امیدواریم با همراهی مردم عزیز از بحران جمعیتی پیشگیری شود.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زنجان ادامه داد: جمعیت جوان در هر کشوری از عوامل بسیار مهم اقتدار در حوزه‌های اقتصادی، اجتماعی و حتی نظامی و امنیتی و فرهنگی است.

رئیس مرکز بهداشت استان زنجان با اشاره به میزان باروری کلی (یک خانم در طول زندگی بطور متوسط می‌تواند چند زایمان داشته باشد)، افزود: این میزان در سال ۵۹ در کشور، هفت نفر بود که عدد قابل توجهی بوده ولی این مقدار در امتداد برنامه‌ سیاست‌های کنترل جمعیت و نفوذ فرهنگی همزمان از خارج، در سال ۷۵ به ۲.۸، در سال ۸۵ به ۱.۹ درصد و سال ۹۹ در کشور به ۱.۶۵ و در استان زنجان هم به ۱.۷۸ درصد رسید.

وی با بیان اینکه با این روند با افت تولید نسل جدید و جوانی جمعیت مواجهیم، تصریح کرد: از نظر علمی برای حفظ پایه‌ی جمعیت کشور میزان کلی باروری باید حداقل ۲.۱، یعنی عملاً ۳ نفر باشد و با این تعداد فرزند، حفظ شرایط پایه را خواهیم داشت و ممکن است مقداری از دغدغه جوانی جمعیت دور شویم.

به گفته دکتر تقی‌لو درحال حاضر در کشور و استان با تهدید کاهش جمعیت جوان مواجهیم و به جهت اینکه این جمعیت جوان، تولیدکننده، خدمات‌رسان، فعال و کم‌هزینه است و در کنار این‌ها افزایش جمعیت سالمندی هم وجود دارد، لذا باید بر اهمیت پیروی از سیاست‌های جدید جمعیتی تاکید گردد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زنجان ادامه داد: اگر جمعیت کشور با سیاست‌های جدید و حمایتی خانواده و جوانی جمعیت همراهی نکند ازنظر علمی سال‌های زیادی طول نخواهد کشید که محتاج نیروی جوان باشیم.

وی با بیان اینکه با شروع انقلاب اسلامی پیشرفت‌های چشمگیر و شگرفی در حوزه‌ی سلامت با زحمات مجموعه بهداشت و درمان کشور ایجاد شد، گفت: ۴۵ سال قبل امید به زندگی، ۵۸.۹ سال بود که بعد از انقلاب با رسیدن به ۷۵.۵ سال، افزایش قابل توجهی یافته است.

رئیس مرکز بهداشت استان زنجان با اشاره به یک پیش‌بینی علمی برای آینده جمعیتی ایران که تا سال ۱۴۲۰، یعنی یک دوره ۲۰ ساله، جمعیت سالمند کشور دوبرابر خواهد شد، افزود: این موضوع در خیلی از کشورها و حتی در کشورهای همسایه، در یک‌ دوره‌ی صدساله اتفاق می‌افتد و براین اساس جمعیت کشور با سرعت پنج برابر نسبت به سایر کشورها درحال پیر شدن است که این مسئله قطعاً معضلاتی را همراه خواهد داشت و باید به فکر پیشگیری باشیم.

دکتر تقی‌لو با بیان اینکه درحال حاضر مهمتر از بیماری‌های واگیردار موضوع پیرشدن و سالمندی جمعیت مطرح است، اظهار کرد: درست است که مسئله اقتصادی هم در موضوع جمعیت، ازدواج و فرزندآوری مهم است ولی به جهت فرهنگی، آموزش و اطلاع‌رسانی و توجیه مردم، بویژه جوانان در سن ازدواج، حائز اهمیّت فراوانی‌ است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زنجان، احیای فرهنگ سنتی، حمایت و همیاری در بین خانواده‌ها و اطرافیان را در امر ازدواج و فرزندآوری موثر ذکر و تاکید کرد: با تغییرات فرهنگی، تک‌فرزندی و جایگزینی برخی حیوانات اهلی به جای فرزند به کانون خانواده‌ها و جوانی جمعیت آسیب می‌زنیم و در این راستا، باید با حرکت و اقدام فرهنگی و آموزشی در بحث ازدواج و فرزندآوری، به وظیفه‌ی خود عمل کنیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا