اقتصاد

تمامی نان های تولیدی استان زنجان رتبه اول و دوم را کسب کرده است

بر اساس آخرین ارزیابی انجام شده توسط مرکز پژوهش های غلات کشور تمامی نان های تولیدی استان زنجان رتبه اول و دوم را به لحاظ کیفیت در کشور کسب کرده است.

به گزارش پایگاه خبری آسمان زنجان، مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان زنجان گفت: طبق گزارش مرکز پژوهش های غلات کشور، نان‌های تولیدی استان زنجان در اسفند ماه سال گذشته رتبه برتر را به لحاظ کیفیت در سطح کشور کسب کرده است.
ولی‌اله زمانی افزود: بر این اساس نان لواش زنجان امتیاز ۹۷.۶، تافتان ۱۰۰، نان بربری ۹۷ و سنگک امتیاز ۹۸ کسب و در مجموع در بخش تافتان و بربری رتبه اول کشوری و در بخش سنگک پس از استان البزر و در بخش لواش پس از استان کرمان در رتبه دوم کشوری در اسفند ماه سال گذشته قرار گرفت.
وی اظهار داشت: میانگین نمره کشوری کیفیت در نان لواش ۸۴.۸۱، تافتان ۸۵.۲۲ و بربری ۸۵.۹۶، و سنگگ ۸۷.۹۱ لحاظ می شود که میانگین امتیاز تمامی نان های تولیدی استان زنجان در اسفند سال گذشته نمره ۹۸.۱۵ بوده است.
زمانی افزود: مرکز پژوهش های غلات کشور با توجه به استاندارد ۲۶۲۸ (روش آزمون نان های سنتی ) وضعیت کیفی نان های تولیدی در سطح کشور را بررسی و سپس نتایج را اعلام می کند.
وی گفت: بر اساس آخرین ارزیابی انجام شده توسط مرکز پژوهش های غلات کشور تمامی نان های تولیدی استان زنجان رتبه اول و دوم را به لحاظ کیفیت در کشور کسب کرده است.
زمانی اظهار کرد: روش های تست بر انواع نان مبتنی بر یکنواختی، عاری از هر گونه برآمدگی و فرو رفتگی غیر عادی انجام می گیرد و در این میان فرم و شکل نامتقارن نان، پارگی زیاد و از بین رفتن قسمتی از نان از عوامل کاهش امتیاز محسوب می شود.
مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان زنجان افزود: سطح رویی نان نیز باید دارای پوسته ظریف و یکنواخت بوده، حالت چرمی نداشته باشد که عوامل کاهش دهنده امتیاز در این بخش نیز سوختگی سطح فوقانی نان، خمیری بودن و پارگی و یکنواخت نبودن به شمار می رود.
وی بیان کرد: ویژگی های سطح زیرین نان نیز باید یکنواخت و عاری از علائم سوختگی، خمیری و پارگی باشد و عوامل کاهش دهنده امتیاز نیز در این بخش سوختگی و خمیری بودن، پارگی و چین و چروک و سطح غیر عادی است.
ولی اله زمانی با اشاره به اینکه رنگ نان نیز باید طبیعی باشد و غیر طبیعی شدن رنگ نیز موجب کاهش امتیاز می شود، ادامه داد: بخش دیگر مورد توجه در نان، بافت نان است که باید به راحتی و در اثر کشیدن پاره شده و راحت لقمه شود و از طرف دیگر قابل جویدن باشد.
وی افزود: خشک و سفت بودن نان، گلوله شدن و تبدیل به توده خمیری و چسبیدن آن به دهان و دندان موجب کاهش امتیاز در این بخش می شود.
مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان زنجان بیان کرد: عطر و بو نیز از جمله شاخص ها در پخت به شمار می رود که نان باید دارای بوی معطر مخصوص و عاری از طعم و مزه غیر عادی باشد و در این میان طعم تند و زننده، شور و تلخ موجب کاهش امتیاز می شود.
زمانی ادامه داد: این شاخص ها با توجه به استاندارد ۲۶۲۸ بررسی می شود و علاوه بر موارد یاد شده چهار مورد ناپذیرفتی نیز شامل جوش شیرین (بی کربنات سدیم) است که استفاده از آن و در آرد خبازی ها و خمیر نان های سنتی غیر مجاز است.
وی اظهار کرد: بلانکیت (جوهر قند)، مواد خارجی مانند سنگ و شن و کپگ زدگی در نان مجاز نیست و جز ناپذیرفتنی ها محسوب می شود.
مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان زنجان افزود: بر این اساس امتیاز بین ۹۰تا ۱۰۰ خیلی خوب، ۸۰تا ۹۰ خوب،۶۰ تا۸۰ متوسط، کم تر از ۶۰ نیازمند ارتقای کیفی طبقه بندی می شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا