سیاسی و اجتماعی

مقابله با خشکسالی با اجرای پروژه های آبخیزداری و آبخوانداری

اجرا و توسعه طرح‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری در همه نقاط فعال است، در مناطقی که پروژه های آبخیزداری و آبخوانداری اجرا شده بود خسارات ناشی از سیل به حداقل رسید.

به گزارش پایگاه خبری آسمان زنجان، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان با اشاره به به موقعیت خشکسالی و کم آبی کشور، گفت: فعالیت‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری راهکاری مناسب برای تبدیل تهدید سیل به فرصت است.

خلیل آقاجانلو با اشاره به این که اجرا و توسعه طرح‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری در همه نقاط فعال است، اظهارکرد: در مناطقی که پروژه های آبخیزداری و آبخوانداری اجرا شده بود خسارات ناشی از سیل به حداقل رسید.

وی با بیان اینکه آنچه در سیاست‌های محوری دنبال می شود اصل رضایتمندی مردم و جوامع محلی است، تصریح کرد: بیش از ۷۰ درصد موضوع مدیریت سیلاب باید به موضوع اقدامات پیشگیرانه باشد و فعالیت های حفظ منابع طبیعی و همچنین اقدامات آبخیزداری و آبخوان داری در کاهش خسارات سیل و پیشگیری از سیلاب گامی موثر و مهم به شمار می رود.

این مسئول به موقعیت جغرافیایی کشور و قرارگیری ایران در پهنه خشک اشاره کرد و گفت: با توجه به مشکلات کم آبی و خشکسالی در ایران موضوع سیلاب یک فرصت است و اجرای طرح‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری در کشور مطلوب است و با اجرا و توسعه پروژه‌های آبخیز می‌توان خطرات سیل را به فرصت تبدیل کرد.

این مقام مسئول حفظ خاک، احیاء پوشش گیاهی، تغذیه آبخوان ها، پر آبی چاه ها و قنات های خشک، کاهش پدیده گرد و غبار، پایداری فعالیت‌ها و استمرار رونق تولید از اهداف اجرای پروژه‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری در کشور است و بدون مدیریت جامع نمی‌توان به رفع مشکل کمبود آب امیدوار بود.

وی ادامه داد: با مدیریت جامع حوزه آبخیز و کمترین هزینه، می‌توان وضعیت را کنترل کرد. بدون مدیریت جامع نمی‌توان به رفع مشکل کمبود آب امیدوار بود و بروز سیلاب‌های متعدد در چنین شرایطی نیز دور از تصور نیست.

این مقام مسئول خشکسالی را پدیده‌ای مهم تلقی و یادآوری کرد: نمی‌توان با اجرای طرحهای مقطعی با خشکسالی مقابله کرد؛ در حالی که هم اکنون فقط در حوزه‌های کوچک، مدیریت جامع آب به اجرا درآمده و عمده فعالیتها در بخش سدسازی معطوف شده است.

وی با اشاره به اینکه اثرات اقدامات مدیریتی در کوتاه مدت مشخص نمی‌شود، تصریح کرد: اگر برای مقابله با پدیده خشکسالی به دنبال اثرگذاری طرح‌ها هستیم، باید اجرای طرح‌های آبخیزداری در اولویت قرار گیرد؛ با کمترین هزینه و کنترل و پخش سیلاب، می‌توان با خشکسالی مقابله کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا