اقتصاد

لزوم بازنگری در هدف‌گذاری ها به ویژه در حوزه صادرات

به گزارش پایگاه خبری آسمان زنجان، محسن افشارچی در نشست گفتگوی دولت و بخش خصوصی با اشاره به اهمیت فعالیت‌های ‌حوزه دانش‌بنیان در رشد و توسعه کشور در ابعاد مختلف، از جمله حوزه صادرات افزود: چون فعالان حوزه دانش‌بنیان، از محل آورده ذهنی خود ارزش افزوده ایجاد می کنند نه از محل انرژی ارزان و این در حالی است که ما درگیر مسائلی مانند هزینه و قیمت انرژی هایی مثل گاز هستیم.

وی تصریح کرد: اگر با رویکرد نگاه به حوزه دانش بنیان حرکت کنیم  آنها استراتژی شخصی برای چند سال آینده خودشان هم تعریف خواهند کرد  که بسیار حائز اهمیت است.

 استاندار زنجان با بیان اینکه اگر به مسائل در حوزه های مختلف، عمیق تر نگاه کنیم قطعاً  مسائل را متفاوت تر می بینیم گفت: بازنگری مسائل مربوط به حوزه صادرات، کاملا مشخص می ‌کند که در برخی از حوزه های صادرات از جمله روی ، مسائل پایین دستی از  تنوع  لازم برخوردار نیست.

افشارچی میزان صادرات استان در سال گذشته را  ۳۸۲ میلیون دلار اعلام کرد و افزود: این در حالی است که میزان صادرات امسال استان تاکنون(هفت ماهه امسال)  ۲۶۶ میلیون دلار بوده است.

وی گفت: بنابراین فکر می‌کنم نه تنها رکورد سال گذشته را خواهیم زد بلکه میزان صادرات خیلی بیشتر از آن هم خواهد بود.

استاندار زنجان از رئیس اتاق بازرگانی زنجان خواست هدف‌گذاری ها به ویژه در حوزه صادرات را  بازنگری کند.

افشارچی با بیان اینکه ۲ اتفاق مهم رخ داده‌است‌که  در حوزه های مختلف  تأثیرگذار بوده است، افزود: تغییر دولت و روی کار آمدن دولت جدید،  قطعاً در کلان تصمیم گیری تاثیر گذار است و این یک امر طبیعی است.

وی گفت: مسئله دیگر رخدادهای حاشیه ای است که این مسئله را تحت تاثیر قرار می دهد و باید  مد نظر قرار گیرد.

این مسئوول با بیان اینکه نگاه به داخل کشور در بحث  بازار محصولات و اشتغال پیرامونی، از قبیل حوزه صادرات در دولت سیزدهم کمی پررنگ تر است، افزود: در برخی از  حوزه ها زمانی که امکان اشتغال از طریق محصولات آن حوزه در داخل کشور و استان وجود دارد، نیازی به صادرات دیده نمی‌شود.

 افشارچی گفت: از این رو نگاه به محصولاتی که امکان توزیع در داخل و اشتغالزایی از طریق آن وجود دارد متفاوت تر شده است.

وی با تاکید بر اینکه نسبت  به هدف گذاری ها باید نگاه متفاوت تری داشته باشیم تصریح کرد: نگاه دولت های مختلفی که روی کار می آیند با هم فرق می کند و شاید بد نباشد که در برنامه‌ریزی ها، بازه زمانی را از ابتدای یک دولت تا پایان همان دولت در نظر بگیریم تا به خوبی مشخص شود که  چه نگاه کلانی در حوزه دولتی برای برنامه ریزی‌ در بخش های مختلف  وجود دارد.

استاندار زنجان با بیان اینکه بر کسی پوشیده نیست که خِرد متمرکز یک دستی در همه حوزه ها در کشور ما وجود ندارد گفت: اگرچه در بعضی از حوزه‌ها مانند دفاعی این مسئله بسیار پررنگ است و به همین دلیل در این حوزه اوضاع ما خوب است و توفیقاتی نیز حاصل شده است.

افشارچی اظهار داشت: بنابراین بازنگری با نگاه فعلی سند کشاورزی و غیره در برخی از حوزه‌ها این پیش بینی می‌شود که یا رکورد سال گذشته را می‌زنیم و یا به آن پیش‌بینی‌ها نزدیک می‌شویم.

مقام عالی دولت در استان با بیان اینکه فعالان حوزه‌های مختلف در نظر داشته باشند که ما باید بر مبنای سیاست های کلان حاضر  حرکت کنیم گفت: در برخی از حوزه‌ها مانند روی، باید انرژی زیادی گذاشت و در برخی دیگر  از حوزه‌ها مانند مس که صنایع پایین‌دستی متنوعی دارد شاید نیاز به انرژی مضاعف نباشد

افشارچی با تأکید بر اهمیت گسترش سبد محصولات در حوزه های مختلف مانند صنعت هم تصریح کرد تنوع سبد در بخش صادرات هم بسیار مهم است که باید بصورت ویژه به آن پرداخته شود

وی با بیان  اینکه آنچه که در حال حاضر کشور چین را از  یک کشور سلطه پذیر به سمت کشور سلطه‌گر پیش می برد،سرمایه‌گذاری‌هایی است که از سالهای گذشته در زیرساختهایشان انجام داده اند گفت: در استان زنجان نیز بر مبنای حرکت جمهوری اسلامی، انتظارات خود از دولت را در حوزه صادرات و نیز سایر موارد، مشخص کنید تا در حد توان پیگیری های لازم  برای ایجاد زیرساخت‌های موردنیازحوزه صادرات در آینده انجام گیرد.

در خصوص محصول زیتون باید رویکرد کاملا متفاوت  داشته باشیم

استاندار زنجان همچنین با اشاره به برداشت بیش از ۲۰۰ هزار تن زیتون در سطح استان در سال جاری که سه برابر سال گذشته است، اظهار داشت: با توجه به حجم زیاد زیتون، کاهش قیمت، کمبود خریدار و افزایش دلال در این حوزه  باید رویکرد کاملا متفاوت در این حوزه داشته باشیم.

افشارچی با بیان اینکه زیتون یک محصول برند استان به شمار می رود گفت:چون زیتون ثروت حجم زیادی از افراد شمال استان و یا حتی کل استان را تحت تاثیر قرار می دهد باید نگاه متفاوتی نسبت به  این محصول داشته باشیم.

وی خاطر نشان کرد: باید یک نگاه کلان چهار ساله بر محصول زیتون داشته باشیم و قطعاً یک سند بالادستی در این خصوص نیاز است.

مقام اول اجرایی در استان با تاکید بر اینکه زیتون برای استان یک ثروت است، تصریح کرد : اگرچه قسمت اعظم زیتون  در طارم برداشت می‌شود اما در رودبار و  به اسم رودبار به فروش می رسد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا