یادداشت و مقالات

دست نوازش بر «یار مهربان» کوتاه است

زنجانی ها درباره کتابخوانی چه نظری دارند:
دست نوازش بر «یار مهربان» کوتاه است
به گزارش پایگاه خبری آسمان زنجان، با وجود توسعه ظرفیت ها و امکانات، همچنان مطالعه کتاب و کتابخوانی در جامعه روند نزولی را طی می کند. کاهش مطالعه در جامعه، پدیده ای چند متغیری است و نمی توان آن را با تکیه بر یک متغیر مانند توسعه «فضای مجازی»توجیه کرد.
در این بین برخی معتقد هستند، مطالعه کتاب در کنار گسترش اینترنت و شبکه های اجتماعی مانند گذشته در آنها رایج است. نبود ترویج فرهنگ مطالعه در جامعه، افزایش قیمت کتاب و کاغذ، بی تفاوتی به فعالان عرصه فرهنگ و نویسندگی، دغدغه های روزمره عموم از جمله چالش های فاصله گرفتن از کتاب و کتابخوانی در جامعه است. آسمان زنجان، برای پیگیری موضوع نبود رغبت برای کتاب خوانی به میان شهروندان زنجانی رفته است:
یکی از شهروندان زنجانی، با تاکید بر اینکه کتاب جهان بینی انسان را به دنیایی که در آن زندگی می کند، روشن می سازد و از این حیث در ارتقاء آگاهی، دانش و فهم افراد بسیار مهم است، می گوید: این کالای مهم فرهنگی در روشنگری ذهن و درک بشری از دیروز تا امروز اثرگذار بوده و نباید امروزی نسبت به آن بی مهر بود.
محمد حسینی که دانش آموخته رشته کشاورزی است، با یادی از گذشته که خبری از دنیای مجازی نبود، می افزاید: در آن روزگار پر آرامش مردم بخشی از اوقات خود را به خواند کتاب صرف می کردند و خلاصه زندگی با کتاب حلاوت دیگری داشت. وی علت کم فروغ شدن مردم به مقوله کتاب خوانی را دغدغه های روزمره می داند که باعث شده مردم با یار مهربان بی مهری کنند. با این حال این شهروند زنجانی فراهم شدن بسترهای مطالعه در جامعه را مهم می داند و یادآور می شود: برپایی مناسبت های کتابخوانی، اعطای کتاب در مناسبت ها، اشاعه فرهنگ اعضای کتاب به عنوان هدیه می تواند در اشاعه فرهنگ کتاب خوانی موثر باشد.
عباس اکبری، دانش آموخته رشته نرم افزار نیم نگاهی به برگزاری نمایشگاه در مهر ماه سال جاری می کند و می گوید: مصادف شدن برگزاری نمایشگاه کشوری کتاب با شروع سال تحصیلی می تواند، زمینه مناسبی برای فروشندگان و علاقمندان به کتاب باشد.
وی گران بودن کتاب را یکی از دلایل نبود تمایل مردم به خرید کتاب می داند و ادامه می دهد: در این بازار داغ گرانی که دل مشغولی عموم مسائل معیشتی و مالی شده، کمتر مردم تمایل به خرید کتاب دارند و بیشتر ترجیح می دهند، در اولویت های آخر کتاب خریدن و خواند باشد. با این حال این شهروند برنامه ریزی روزانه برای خواندن کتاب و حتی جستجوی تازه های کتاب را متذکر می شود و نقش رسانه ها را در این راستا مهم می داند.
تاثیر فضای مجازی
دیگر شهروند زنجانی تاثیر فضاهای مجازی در کتابخوانی را متذکر می شود و می گوید: این تکنولورژی هم جزئی از زندگی روزمره ما شده و نباید خودمان را زیاد درگیر این پدیده نو بکنید. مینا نوروزی، با تاکید بر نقش مسئولان فرهنگی شهر در فراهم شدن بسترهای مطالعه در جامعه می افزاید: نباید انسان امروزی عمر خود را به بطالت سپری کند و سپری کردن اوقات با کتاب خیلی دلچسب است. وی کتاب را منبع کسب دانش و معرفت و دوست و یار دیرین انسان ها معرفی می کند و می گوید: همان قدر که پدر و مادر برای انسان نزدیکترین افراد هستند، کتاب نیز از این قاعده مستثنی نیست.
این شهروند اعتقاد دارد، با وجود اینکه همه دستگاه ها حرف از ترویج فرهنگ مطالعه می زنند، ولی راهکار علمی دستیابی به این هدف را اصحاب قلم و کتاب می توانند ارایه کنند. بالا بودن قیمت کتاب در سال های اخیر و تاثیر شگرف شبکه های اجتماعی موجب شده تا مردم کمتر رغبتی به خرید کتاب کاغذی داشته باشند و ادامه این مسیر فروش آثار چاپ شده را در هاله ای از ابهام قرار داده است.

به قلم: اسداله قربان زاده

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا