پزشکی و سلامت

حرفه مامایی نقش مهمی در  ارتقا سلامت و بهداشت بانوان دارد

حرفه نقش مهمی در  ارتقا سلامت و بهداشت بانوان و همچنین نقش مشاوره ای مراقبت‌های بانوان اعم از قبل، حین و بعد از بارداری بانوان بعهده ماما می‌باشد.

حرفه مامایی نقش مهمی در  ارتقا سلامت و بهداشت بانوان دارد

به گزارش پایگاه خبری آسمان زنجان،رئیس سازمان نظام پزشکی استان زنجان گفت: نرخ باوری از مهم‌ترین مولفه های اثرگذار در بحث جمعیتی است و جانشینی جمعیت ناشی از  سقوط نرخ باوری است که یک خطر بزرگ با حساب می آید .
محمد محرمی در آئین تجلیل از اساتید و اعضای هیات علمی و ایثارگر مامایی عضو سازمان نظام پزشکی زنجان به مناسبت هفته معلم و روز جهانی ماما ضمن تبریک هفته معلم و روز جهانی ماما به حاضرین در جلسه با اشاره به برنامه های انجام شده در طول هفته روز جهانی مامایی توسط نظام پزشکی استان زنجان اظهار کرد : ارتباطات رسانه ای وسیع توسط کارشناسان مامایی،بازدید و دیدار  از بخش های مامایی بیمارستان ها سطح شهر، دیدار  کارشناسان مامایی با نماینده ولی فقیه استان، حضور و مشاوره کارشناسان در روز جهانی قدس  در مصلی نماز جمعه و…از جمله برنامه های این هفته بود .
وی با بیان اینکه حرفه مامایی در زمان‌های قدیم که هنوز علم پزشکی پیشرفت چندانی نداشت افزود: این حرفه نقش مهمی در  ارتقا سلامت و بهداشت بانوان و همچنین نقش مشاوره ای مراقبت‌های بانوان اعم از قبل، حین و بعد از بارداری بانوان بعهده ماما می‌باشد.
رئیس سازمان نظام پزشکی استان زنجان با بیان اینکه دنیا جامعه ماما را بهترین و مهمترین عامل زایمان طبیعی می‌شناسد بیان کرد : در دنیای امروز برای هر زن بارداری یک ماما نیاز است و ماماهای توانمند و ماهر، فاصله میان مرگ و زندگی صدها هزار مادر و نوزاد در سراسر دنیا هستند.
محرمی با اشاره به بحران ملی نرخ باوری  گفت :  نرخ باوری از مهم‌ترین مولفه های اثرگذار در بحث جمعیتی است و  جانشینی جمعیت ناشی از  سقوط نرخ باوری است که یک خطر بزرگ با حساب می آید .
وی با اشاره به گزارش انتشار شده وزارت بهداشت در خصوص سالمندی جمعیت کشور را  ۳۰ درصد بالای ۶۰ را تشکیل می‌دهد افزود : ایران دومین کشوری است که سریع ترین رشد نرخ سالمندی در جهان به شمار می‌رود.
این مسئول با بیان اینکه پیش بینی می‌شود  در سال ۱۴۳۰ جمعیت سالمندی از مرز ۲۶ درصد عبور کند، اظهارکرد: یعنی در آن زمان یک‌ چهارم جمعیت کشور، سالمند خواهند بود که یک فاجعه به حساب می آید.
محرمی با بیان اینکه امروزه افزایش مجرد های سالمندی ساختارهای اجتماعی را تحت تاثیر قرار داده است افزود: ساسیت های جمعیتی که توسط مجلس شورای اسلامی انجام می‌شود بسیار خوب است اما  کارآمدی و تاثیر گذاری آنچنانی ندارد و سرعت خوبی ندارد.
وی با بیان اینکه در حال حاضر ۸۷۴ ماما در استان در حال فعالیت هستند اظهار داشت: از این تعداد   در حوزه بهداشت ۳۸۹ ماما و  بیمارستان های دانشگاهی ۲۹۲ نفر ، و مابقی در سایر مراکز در سطح استان در حوزه مامایی نقش آفرینی می‌کند .
این مسئول با بیان اینکه امروزه جایگاه مامایی از ارزش بالایی برخوردار است  افزود : بالاخص حوزه مامایی که امروزه  در بحث آموزش ورود پیدا کرده است ودر تربیت ، آموزش و رشد و توسعه علمی، پژوهشی و تحقیقی فعالیت می‌کند و برآیند کار جامعه سالم،بانوی سالم و نوزاد سالم است  نقش آفرینی می‌کند.
محرمی با بیان اینکه در حال حاضر نیاز به مشارکت همه جانبه جمعی جهت ارتقای سلامت کیفی و ایجاد و گسترش انجمن های علمی، تخصصی و پژوهشی  است  افزود: این انجمن های علمی می‌تواند حلقه ارتباطاتی بین دانش آموخته ها ،محققین دانشگاهی و نیاز های کشور باشد و  راهکارهای ضروری  را به منظور شناسایی و تشخیص و تجهیز  نیروی متخصص  ارائه دهد .

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا