پزشکی و سلامت

کاهش مشکلات مادران بادار با آموزش و اطلاعات

کاهش مشکلات مادران بادار با آموزش و اطلاعات

به گزارش پایگاه خبری آسمان زنجان،مامای عضو سازمان نظام پزشکی زنجان  گفت: آموزش و اطلاعات صحیح از روش های موجود برای زایمان بی درد یا کم درد به مادران  موجب  برطرف شدن نگرانی آن ها از مشکلات پیش روی زایمان طبیعی می شوند و به این مهم باید توجه داشت

لیلا احمدی با اشاره به  روشهای کاهش درد زایمان افزود:درد ناشی  از زایمان طبیعی همیشه برای مادران به عنوان بدترین خاطره و کابوس زندگی عنوان می شود و خیلی از مادران برای رهایی از این درد بزرگ حاضرند به روش سزارین پناه ببرند.

وی اضافه کرد: سزارین نیز عوارض حین و پس از عمل خاص خود را دارد، لذا ترویج زایمان طبیعی بدون درد میتواند نقطه ی امیدی در افزایش زایمان طبیعی و کاستن از درخواست سزارین توسط مادران باردار باشد.

عضو کمیسیون تخصصی طب مکمل نظام پزشکی زنجان روش های دارویی را شامل استنشاق گاز انتونوکس، بی حسی نخاعی و بی حسی اپیدورال عنوان کرد و گفت:روش های غیر دارویی شامل استفاده از هیپنوتیزم، ماساژ، تمرکز، موزیک، گیاه درمانی، طب سوزنی، تحریک الکتریکی پوست، ورزش، گرما، آب درمانی، زایمان در آب، انرژی درمانی و حضور همسر در اتاق زایمان است.

وی با بیان اینکه آیا واقعا زایمان بی درد  وجود دارد، اظهار داشت:روشهای دارویی تا حدود زیادی باعث بی دردی کامل می ­شوند  که در این  ارتباط روش اپیدورال شایعترین روش قابل استفاده در ایران  است.

احمدی افزود:البته عوارضی چون سردرد و درد محل تزریق تا مدتها پس از زایمان توسط برخی مادران گزارش شده. برخی متخصصین بیهوشی با استفاده از تبحر و تجربه گرانقدر خود ترکیباتی دارویی را به گونه ای تنظیم می ­کنند که مادر در عین حال که درد را حس نمیکند قادر به راه رفتن و همکاری کامل در همه مراحل زایمانی  باشد.

به گفته این کارشناس، تاثیر این روش فقط ۴۵ دقیقه است و باید در مراحل آخر زایمان انجام شود و متاسفانه گاهی بی دردی باعث طولانی تر شدن مرحله آخر زایمان می­ شود، پس مهارت پزشک یا مامای مسئول مادر در انتخاب ساعت تزریق بسیار موثر خواهد بود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی زنجان  ادامه داد: زایمان فیزیولوژیک یعنی اینکه مادر از حدود هفته  ۳۶ تکنیک های خاص تنفسی و ورزشهای خاص ماه نهم بارداری، نقاط فشاری و … را انجام داده باشد  ودرد زایمان خودبخود و بدون تحریک دارویی شروع شده باشد.

وی با بیان اینکه و باز هم با روشهای خاص زایمان فیزیولوژیک توسط مادر و مامای همراهش پیشرفت کند.   اضافه کرد: تا زایمان کاملا طبیعی، خودبخود و البته کم درد انجام شود، پس اگر مادری در دوران بارداری هیچ اقدام خاصی نکرده و در اتاق زایمان منتظر یک زایمان فیزیولوژیک است، به احتمال زیاد موفقیتی در انتظارش نیست.

این مسوول با تاکید بر اینکه اگر مامای همراه مسلط به تکنیک های زایمان فیزیولوژیک باشد، حتما کمک خوبی خواهد بود ،ادامه داد:  باید توجه داشته باشید که مادر درد می کشد، مادر تنفس میکند، ورزش می کند و مامای همراه به عنوان راهنمای مادر که در کدام فاز زایمانی چه تکنیک تنفسی یا چه ورزشی کمک خواهد کرد کنار مادر قرار دارد.

وی با اشاره به اینکه معجزه ای در راه نیست و مامای همراه با مهارتی که دارد با نقاط فشاری یا ماساژدرمانی به میزان قابل توجهی باعث کاهش درد خواهد شد. گفت: بی تابی و عدم همکاری مادر در زمان تشدید دردها، تاثیر حضور مامای همراه را کاهش می دهد. ، پس توقعتان را از مامای همراه کمتر کنید.

احمدی افزود:  براین اساس از قبل  ورزش ها و تکنیکهای تنفسی را تمرین کرده باشید تا با تمرکز بیشتر بتوانید همکاری بهتری داشته باشید. البته صرف حضور مامای همراه بخاطر حس اطمینان و کاهش اضطراب تا حدودی باعث کاهش درد زایمان خواهد شد.

عضو کمیسیون تخصصی طب مکمل نظام پزشکی زنجان به موضوع زایمان در آب در ایران اشاره کرد و گفت:  زایمان در آب در شرایط خاصی و در بیمارستانهای خاصی انجام می شود برای زایمان اول بطور معمول  در اغلب بیمارستانها زایمان در آب انجام نمی شود.

وی یادآورشد: بطور تقریبی می توان ادعا کرد که در ایران آب درمانی در بیمارستانها رایج تر می باشد، یعنی در مراحل تشدید درد، مادر داخل وان آب گرم می رود وجریان شدید آب در اطراف کمر مادر و همچنین اثر گرمای آب باعث کاهش چشمگیر درد در نتیجه کاهش اضطراب و زایمان سریع و کم درد می ­شود.

به گفته احمدی آب درمانی  برای همه زایمان ها با صلاحدید پزشک قابل انجام است و به این مهم باید توجه کرد.

شرکت در کلاس های آمادگی زایمان راهکاری برای زایمان راحت تر :

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان ادامه داد: مادرانی که  بارداری پرخطر ندارند شرکت در کلاس های آمادگی برای زایمان از ۲۰ هفتگی، یوگای دوران بارداری، شروع ورزش های خاص آماده سازی لگن از هفته ۳۶ می تواند بسیار کمک کننده باشد که در این ارتباط از مامای همراه برای یادگیری تمرینها کمک بگیرید.

وی با بیان اینکه چند توصیه  مهم برای شروع خودبخود دردهای زایمان از هفته ۳۹ بارداری  مسیر زایمان فیزیولوژیک را هموار می کند، گفت:خوردن یک لیوان دم نوش گل گاو زبان شبها قبل از خواب برای کاهش استرس  ،خود باعث بالا رفتن طبیعی هورمونهای زایمانی می شود

احمدی افزود: خوردن روزی یک قاشق غذاخوری روغن کرچک، در کنار پاک کردن روده ها و آماده سازی رحم برای زایمان، دود دادن واژینال اسپند روزی یک بار، شیاف واژینال قرص گل مغربی روزی یک عدد  موجب نرم شدن دهانه رحم و کاهش درد زایمان می شود.

وی ماساژ نواحی خاص بدن  با بهره گیری از مامای مشاور، نقاط فشاری خاص برای شروع زایمان و تکنیکهای تنفسی مهم برای کاهش درد در طول سیر زایمان طبیعی  را از دیگر راهکارهای کاهشی درد زایمان ذکر کرد.

عضو کمیسیون تخصصی طب مکمل نظام پزشکی زنجان ادامه داد:تازمانی که دردها با فاصله زیاد است و زایمان در فاز نهفته است تنفس آگاهانه و عمیق شکمی بهترین نوع تنفس بوده و زمانی که دردها با تکرار زیاد و شدت بیشتری شروع شد تنفس باید به صورت دم شکسته باشد. مثل تنفس زیر آب سرد و بازدم به صورت فوت طولانی و  در مرحله آخر زایمان تنفس بادکنکی. مثل باد کردن بادکنک مد نظر قرار گیرد …

وی با تاکید بر نقش کلیدی همسران در میزان درک مادر از درد زایمان اضافه کرد: ثابت شده  همسرانی که با ایجاد رابطه صمیمانه در طول بارداری و حمایت عاطفی از مادر باردار باعث افزایش هورمون اندورفین (هورمون بی دردی طبیعی بدن) در خون مادر و جنین میشوند و این منجر به بالا رفتن آستانه تحمل درد مادر و زایمان کم درد و آسان شده و در نهایت تولد کودک با سلامتی جسمی و روحی بیشتری همراه خواهد بود.

به گفته احمدی هر گونه اضطراب مادر روی جنین اثر سوء داشته و عوارض آن قبل و بعد از تولد دامن گیر خانواده ها خواهد بود.

وی با بیان اینکه با وجود  همه این روش ها و پیشرفت های بسیار علم پزشکی برای آسان کردن مراحل زایمانی، روند زایمان کاملا غیر قابل پیش بینی است  خاطر نشان کرد:پس تا حد امکان استرس را کم کرده و با توکل و کمک گرفتن از قدرت مطلق خدای مهربان لحظات باشکوه ورود کودک دلبندتان را به این دنیا پر از آرامش و نور معنویت کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا