اخبار ویژهاقتصاد

ما هنوز موفق به رقابت در عرصه‌های بین‌المللی نشده‌ایم

به گزارش پایگاه خبری آسمان زنجان، مراسم اختتامیه هشتمین همایش ملی تعامل صنعت و دانشگاه به میزبانی اتاق بازرگانی زنجان با حضور مسؤولان عصر امروز ۱۷ اسفند در سالن همایش‌های مهرانه زنجان برگزار شد.
صمد یوسفی اصل رئیس اتاق بازرگانی زنجان در ابتدای این همایش با بیان اینکه بحران اساسی به نام نیروی انسانی، پیش روی ما است، اظهار کرد: امروز با مشکلات فراوانی که وجود دارد، زندگی مناسب با پایه حقوق فعلی امکان‌پذیر نیست، از طرف دیگر نیز افزایش حقوق برای واحد‌های تولیدی به صرفه نیست، که در نتیجه این موضوع  نیاز به یک فکر اساسی دارد.
وی با اشاره به اینکه بزرگترین صنعت کشور خودروسازی است و دولت نیز از آن حمایت می‌کند؛ گفت:  با وجود همه این حمایت‌ها، صنعت خودروسازی پیشرفت چندانی نداشته است که بیانگر آن است که صنعت ما فاصله بسیار زیادی با دنیا دارد.
رییس اتاق بازرگانی زنجان با بیان اینکه ما هنوز موفق به رقابت در عرصه بین‌المللی نشده‌ایم، خاطرنشان کرد: صنعت نساجی طی سالیان گذشته با مشکلاتی مواجه بود و تعطیلی واحد‌های این صنعت را شاهد بودیم، اما امروز صنایع نساجی بعد از بروز کردن خود با تکنولوژی دنیا در حال فعالیت است.
یوسفی اصل با بیان اینکه امروز اشتغال بخش خدمات با سرعت فراوان در حال جایگزینی در اشتغال صنعت و تولید است، ابراز کرد: همین موضوع می‌طلبد که نیروی انسانی را با آموزش بروز کرده و به عنوان یک سرمایه مهم مورد توجه قرار دهیم.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه یکی از مسءولیت های صنعتگران در بخش مسءولیت های اجتماعی است، افزود: با توجه به اهمیت این موضوع، یکی از محورهای هشتمین همایش ملی تعامل صنعت و دانشگاه در زنجان به این موضوع اختصاص داشت و اهمیت و توجه بیش از پیش به این موضوع را می‌طلبد.
احمد نقیلو رییس دانشگاه آزاد اسلامی استان زنجان نیز در این جلسه با اشاره به سابقه تشکیل دانشگاه و صنعت در ایران، اظهار کرد: علوم پایه بخش مهندسی و حرکت دانشجویان به سمت علوم بخش تولید و صنعت باید به عنوان یک اصل مهم در دانشگاه مورد توجه قرار گیرد تا در آینده شاهد افزایش تعامل صنعت و دانشگاه باشیم.
وی ادامه داد: نگاه ما باید به این موضوع  بلند مدت بوده و در کنار آن در دوره کوتاه مدت نیز با حمایت‌های دولت در راستای حرکت به سوی این مهم گام برداشت.
در ادامه علیرضا فیروزفر شهردار زنجان نیز با اشاره به اینکه در زمینه صنعت و دانشگاه مشکلاتی از سالیان گذشته وجود دارد، اظهار کرد: تقویت این دو مهم به یقین فواید بسیاری را در پی خواهد داشت.
وی با اشاره به اینکه در دانشگاه‌های کشورهای دیگر بودجه‌های پژوهشی بسیار بالایی در نظر می‌گیرند، ابراز کرد: این رقم شاید در حد برخی از بودجه‌های ما باشد که نشانگر این موضوع می‌باشد که جوامع دیگر به بحث پژوهش با یک نگاه ویژه توجه دارند.
شهردار زنجان ادامه داد: دانشگاه از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و در این بین نقش دانشگاه در تربیت و تامین نیروی انسانی برای بخش صنعت و تولید از اهمیت بالایی برخوردار است.
در ادامه این همایش، پورعزت رییس دانشکده حکمرانی دانشگاه تهران نیز  با بیان اینکه آینده در گرو نگاه ما به مباحث مهم جامعه است، به نکاتی در زمینه ارزش‌های جهانی عملکرد دانشگاه، تعامل اثربخش دانشگاه و جامعه(صنعت)، چرخه تولید دانش در رابطه با دانشگاه و صنعت و … پرداخت.
در پایان این مراسم ضمن امضای تفاهم نامه همکاری مشترک  فی‌مابین دانشکده حکمرانی دانشگاه تهران و موسسه آموزشی پژوهشی اتاق بازرگانی ایران، از ارایه‌دهندگان مقالات برتر هشتمین همایش ملی تعامل صنعت و دانشگاه نیز تجلیل شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا