اخبار ویژهسیاسی و اجتماعی

کاهش ۶۰ درصدی عمق آب موجود سد تهم نسبت به سال گذشته 

کاهش ۶۰ درصدی عمق آب موجود سد تهم نسبت به سال گذشته

به گزارش پایگاه خبری آسمان زنجان، رئیس گروه بهره‌برداری و نگهداری از تاسیسات آبی شرکت آب‌ منطقه‌ای زنجان گفت:در حال حاضر قریب به ۲۷ میلیون مترمکعب آب پشت سد تهم ذخیره شده است که این میزان در مدت مشابه سال قبل ۵۰ میلیون مترمکعب بوده است و تراز آب ۴۵ درصد نسبت به سال قبل منفی است.

علی رستمی افزود: شهروندان تا جایی که امکان دارد در مصرف آب صرفه‌جویی کنند تا امسال و سال‌های بعد بدون تنش پشت‌ سر گذاشته شود.

وی اظهار داشت: باید با همکاری خود مردم در صرفه جویی آب ،این کمبود را جبران کنیم تا از این بحران با کم‌ترین آسیب‌ها عبور کنیم.

رستمی با بیان اینکه خروجی سد نسبت به سال گذشته کاهش یافته است، ادامه داد: در حال حاضر آب موجود در پشت سد تهم ۳۲ درصد از مخزن را پر کرده که با کاهش ۵ درصد از آن، دیگر موجودی آب از تراز بهره‌برداری پایین‌تر رفته و حتی کیفیت آب نیز کاهش خواهد یافت.

رئیس گروه بهره‌برداری و نگهداری از تاسیسات آبی شرکت آب‌ منطقه‌ای زنجان در رابطه با وضعیت سد تهم، اظهار کرد: عمق آب موجود سد تهم امسال نسبت به سال گذشته ۶۰ درصد کاهش یافته است، به عبارت دیگر آورده سال آبی امسال ۳ میلیون مترمکعب بوده که شاهد کاهش چشم‌گیری در بحث ورودی هستیم.

رستمی با بیان اینکه آب سد تهم برای شرب شهر زنجان و حق‌آبه‌های روستاهای پایین‌دست است، تصریح کرد: سد تهم از سه شاخه رودخانه تهم، رودخانه‌ خشک‌رود و رودخانه گلهرود سرچشمه می‌گیرد ولی در سال‌های اخیر روند تبدیل اراضی کشاورزی به خانه‌باغ در بالادست سد تهم ایجاد شده است که برداشت بسیار کمی برای این مسئله اتفاق می‌افتد و تاثیر چندانی بر وضعیت سد نخواهد داشت ولی بازهم نباید انجام شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا