اقتصاد

ضرورت درج شناسه و کد رهگیری بر روی محصولات تولید شده در سال جاری

ضرورت درج شناسه و کد رهگیری بر روی محصولات تولید شده در سال جاری

به گزارش پایگاه خبری آسمان زنجان،ناصر فغفوری گفت: یکی از راهکارهای حمایت از تولید داخل و عرضه کالا با کیفیت بالاتر ، مبارزه با واردات قاچاق کالا و عرضه محصولات با کیفیت پایین و تقلبی است که در این راستا سیاستی که دولت و وزارت صنعت ، معدن و تجارت در پیش گرفته اتخاذ راهکارهایی برای جلوگیری از قاچاق کالا و عرضه محصولات بی کیفیت و تقلبی در سطح عرضه است.

وی تصریح کرد: یکی از اقلامی که به دلیل حساسیت در زمینه تلفات جانی و مالی بیشتر در جاده ها اتفاق می افتد در ارتباط با خودرو است که در این خصوص استفاده از قطعات بی کیفیت و تقلبی لوازم یدکی در خودروها ، استفاده از لوازم یدکی که به صورت قاچاق وارد می شود باعث شده اولویت این طرح به سمت مبارزه با قاچاق لوازم یدکی و جلوگیری از عرضه تقلبی لوازم یدکی است.

این مقام مسئول عنوان کرد: این طرح از ۱۵ فروردین ماه با اولویت الزام درج کد شناسه و کد رهگیری بر روی باطری و کمک فنر خودرو آغاز شده که طی روزهای آتی سایر اقلام نیز در این گروه به این طرح افزوده می شوند.

رئیس سازمان صنعت ، معدن و تجارت استان زنجان افزود: در این طرح کلیه کارخانجات تولید لوازم یدکی خودرو مکلف اند برای کالای خود به عنوان مثال برای باطری به ازای هر نوع باطری تولید شده یک شناسه کالا از سامانه جامع تجارت اخذ و به تعداد محصولاتی که از آن نوع در طول سال تولید خواهد شد ، کد رهگیری دریافت و بر روی کالا درج نمایند.

وی با تاکید بر ضرورت درج شناسه و کد رهگیری بر روی محصولات تولید شده در سال جاری یادآور شد: پس از اتمام تولیدات قبلی در سطح بازار ، نباید شاهد وجود لوازم یدکی بدون شناسه کالا و کد رهگیری باشیم و در صورت مشاهده اقلام بدون این مشخصه ها به منزله تولید کالا در کارگاه های زیر پله ای به صورت غیر قانونی و تقلبی و کالای قاچاق تلقی و برخورد می گردد.

فغفوری خاطر نشان ساخت: در خصوص کالاهای وارداتی نیز اقلامی که امکان تولید در داخل نباشد و به صورت قانونی وارد کشور شود ، دارای شناسه وارداتی می باشد .

این مقام مسئول ادامه داد: در جهت اجرای این طرح در صورتی که فروش و عرضه لوازم یدکی فاقد شناسه و کد رهگیری در فروشگاه ها صورت گیرد به عنوان جنس تقلبی و قاچاق محسوب شده و عرضه آن در فروشگاه های لوازم یدکی جرم تلقی شده و با آن ها برخورد و به تعزیرات حکومتی ارجاع می گردد.

رئیس سازمان صنعت ، معدن و تجارت استان زنجان اظهار داشت: طی هماهنگی صورت گرفته با اتحادیه های خدمات خودرویی که در قالب مکانیک ها و تعمیرکاران به عنوان مصرف کنندگان تعدادی از این قطعات بر روی خودرو ها هستند ، طی نامه ای ابلاغ گردیده که مسئولیت استفاده از لوازم یدکی فاقد شناسه و کد رهگیری بر روی خودروها به عهده تعمیرگاه بوده و در صورت بروز اتفاق و تلفات جانی و مالی برای خودرو ، راننده خودرو و یا سرنشینان در اثر نصب کالای تقلبی و غیر استاندارد قابل پیگیرد قانونی بر علیه نصب کننده کالا می باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا