اخبار ویژهپزشکی و سلامت

تزریق واکسن کرونا کاملا اختیاری می باشد

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری آسمان زنجان؛ رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان زنجان در نشست خبری با اشاره به آغاز واکسیناسیون گروه سنی بالای ۶۰ سال از هفته گذشته در زنجان، گفت: میزان استقبال این گروه سنی از واکسن کرونا، روز به روز بیشتر می‌شود.

دکتر پرویز قزلباش تعداد واکسن‌های تزریقی روز گذشته در سطح استان را ۷هزار و ۵۰۰ دوز اعلام و ابراز امیدواری کرد این رقم طی چند روز آینده به بالای ۱۰هزار دوز برسد.

وی  مشارکت گروه سنی بالای ۶۰ سال در واکسیناسیون کرونا را تا روز گذشته، ۳۶درصد اعلام کرد و افزود: امیدواریم این مشارکت تا پایان امروز به ۵۰درصد برسد.

مدیر ارشد دانشگاه علوم پزشکی زنجان با اشاره به ظرفیت استان جهت تزریق بیش از ۱۵هزار دوز در هر روز، گفت: در حال حاضر، تعداد دوزهای تزریقی را با میزان واکسن‌هایی که در اختیار استان قرار داده شده است، تنظیم کرده‌ایم.

وی با تاکید بر ثبت‌نام گروه سنی بالای ۶۰سال در سامانه‌ واکسیناسیون کرونا، اظهار کرد: پس از ثبت‌نام، در فاصله‌ی زمانی کوتاهی، از افراد، جهت تزریق واکسن، دعوت به عمل می‌آید ولی در عین حال سعی داریم حتی افرادی را که در سامانه ثبت نام نکرده‌اند نیز به شکل‌های مختلف تحت پوشش تزریق واکسن قرار دهیم.

دکتر قزلباش تصریح کرد: طبق اعلام ستاد ملی پیشگیری و مقابله با کرونا، در هفته گذشته، ۱۱میلیون دوز واکسن وارد کشور شده است که بخش عمده‌ای از آن توزیع شده و مابقی نیز در حال توزیع می‌باشد.

وی با بیان اینکه در هفته‌ی جاری نیز شاهد ورود تعداد قابل توجهی واکسن کرونا به کشور خواهیم بود، افزود: در صورت ادامه‌ی این روال، سرعت واکسیناسیون بالاتر خواهد رفت.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زنجان با اشاره به اینکه تا کنون بیش از ۸۰ درصد گروه سنی بالای ۸۰سال، نزذیک به ۸۰درصد گروه سنی بالای ۷۵سال و حدود ۷۵درصد گروه سنی ۷۰تا ۷۵سال در استان واکسن کرونا دریافت کرده‌اند، تصریح کرد: مابقی این گروه‌های سنی، علیرغم تماس‌های همکاران ما، هنوز جهت دریافت واکسن مراجعه نکرده اند و انتظار می‌رود رسانه‌ها در جهت تشویق این افراد برای واکسیناسیون، به ما یاری رسانند.

مدیر ارشد دانشگاه علوم پزشکی زنجان به برخی تلقی‌ها و باورهای غلط درخصوص واکسیناسیون کرونا اشاره کرد و افزود: ترویج این باورها، شور و شوق افراد جامعه برای واکسیناسیون را کاهش می‌دهد و رسانه‌ها می‌توانند نقش موثری در مبارزه با اطلاع‌رسانی‌های نادرست داشته باشند.

دکتر قزلباش با بیان اینکه تعداد قابل توجهی واکسن آسترازنکا وارد کشور خواهد شد، گفت: در خصوص تزریق دوز دوم واکسن آسترازنکا به افرادی که دوز اول این واکسن را دریافت کرده‌اند، جای هیچگونه نگرانی وجود ندارد و به محض ورود این واکسن، اطلاع رسانی‌های لازم صورت خواهد گرفت.

وی با اشاره به اینکه بخشی از واکسن‌های وارد شده به استان در هفته گذشته، از نوع واکسن برکت بوده است، اظهار کرد: در حال حاضر واکسن‌های سینوفارم و برکت در مراکز تجمیعی تزریق واکسن موجود می باشد و مراجعه کنندگان می توانند به انتخاب خود، هرکدام از این دو نوع واکسن را انتخاب نمایند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زنجان، واکسن برکت را اولویت درخواست بسیاری از شهروندان زنجانی عنوان کرد و گفت: خوشبختانه تا کنون عارضه‌ی قابل توجهی از این واکسن گزارش نشده است.

مدیر ارشد دانشگاه علوم پزشکی زنجان تزریق واکسن را کاملا اختیاری اعلام کرد و افزود: می‌توان با صحبت در خصوص مزایای تزریق واکسن و همچنین معایب عدم تزریق آن، شهروندان را تشویق به واکسیناسیون نمود ولی در هیچ نقطه‌ای از استان، هیچکس حق ندارد فردی را مجبور به تزریق واکسن نماید.

وی با اشاره به مشارکت ۳هزار نفر در کارآزمایی بالینی واکسن کرونای ایرانی-کوبایی، اظهار کرد: در مرحله‌ی بعد، افراد شرکت کننده در این کارآزمایی تحت آزمایش قرار می گیرند تا سطح سرمی مواد دفاعی بدن آنان در مقابل ویروس کرونا بررسی شود.

دکتر قزلباش تصریح کرد: نتایج این آزمایشات به محض مشخص شدن، در اختیار عموم قرار می‌گیرد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زنجان با بیان اینکه پیش از این، افراد مبتلا به کرونا، تا ۶ماه پس از بهبود، اجازه‌ی دریافت واکسن را نداشتند، گفت: در حال حاضر بر اساس تغییرات برخی پروتکل‌های کشوری، این بازه‌ی زمانی به یک ماه رسیده است و افراد مبتلا به این بیماری، یک ماه پس از بهبود می‌توانند واکسن دریافت نمایند.

وی خاطرنشان کرد: اگر کسی در فاصله‌ی بین دو تزریق، به کرونا مبتلا شد، یک ماه بعد از ابتلا باید اقدام به تزریق دوز بعدی نماید.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا